Annons

D2X nya firmware 2.00 finns för nerladdning

Produkter
(logga in för att koppla)
Tar man återigen din bild Kent och höjer den lite i kurvor så ser skillnaderna mellan 400 och 1600 ut så här.
Dessa skillnader vad det gäller brus och detaljnivå ser du inte i någon av Canonkamerorna pga deras på sensorn reglerande teknik som även påverkar rawfilerna..
Alla bilder uppräknade i Camera Raw .
Mikael
 

Bilagor

  • brusnikond2hs.jpg
    brusnikond2hs.jpg
    53.6 KB · Visningar: 169
Mikael, dom där bilderna är uppräknade av ACR utan brusredusering, den bild jag skickade till Crimson är uppräknad med Capture NX och ger betydligt bättre resultat.

Naturligtvis så syns det brus i bilden om man tittar nogrant, men det värsta bruset som syns på skärmen syns inte på utskrift, dvs bilden är helt ok, bilden var förövrigt samma som jag skickade till dig i en annan tråd, det kanske hade varit mer rättvist att visa den.

kent.
 
Bilderna kan antagligen se bättre ut brusmässigt framräknade med ett annat program men vad jag ville visa var skillnaden mellan 400och 1600iso vad det gäller signalnivå och brus - hur man sedan väljer att ta bort det synliga bruset är en annan femma. Detaljnivån har inte vid något tillfälle blivit bättre vid de försök jag har gjort.
Canon har redan på sin sensornivå signalbehandlat bilden- därav de renare bilderna och bättre detaljnivå där signalnivån/ljuset är som lägst.

Jag som har både Nikon och Canon ser stora skillnader på resultat till Canons fördel vid fotografering i höga isotal.

Mikael
 
Hi folks

Nu är vi här igen. Brus. brus .....

En liten fråga: Vem av våra kunder eller, egentligen slutkunder om det är tidningsbilder vi pratar om, tittar på en bild på det viset som vi just har sett i exemplen ovan? Finns säkert några få fall men för de flesta duger vilken av de kameror som finns idag alldeles utmärkt.

Alla vet ju redan om att Canon är bättre på detta (även om D80 verkar vara ikapp 400D). Slutdiskuterat! Vad jag dock fortfarande tycker att ska poängteras är att även om bruset på min D2X över 800ISO ser förfärligt ut på skärmen så ser det inte alls dåligt ut på en utskrift. Självklart ser förmodligen samma bild från en 5D bättre ut om man fingranskar den. MEN vem tittar på en bild i storlek A4 och uppåt på detta sätt? Jag menar kunder till oss fotografer alltså. Att jag själv som tekniknörd gör det är en helt annan sak.

Samma sak här som i andra fall. Det finns ingen kamera som kan allt. Om du är en Nikon fotograf och kan räkna hem investeringen och verkligen har behov av extremt höga ISO: köp en Canon. En beg 20D med en eller ett par gluggar är bra mycket billigare än vad det kostar att byta system. På detta sätt får du fortfarande den trevliga ergonomin i din vanliga fotografering :) (ett skämt naturligtvis)

För mig så finns inte det behovet. Vare sig praktiskt eller ekonomiskt. De få tillfällen där jag kunde ha nytta av det motsvarar inte kostnaden.

Mankan
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.