Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2x användare har ni..

Produkter
(logga in för att koppla)
Kontakta Nikon i Uppland Väsby direkt så kan dom säkert trolla fram en fungerande kamera om du förklarar hela storyn.
 
Ett utav mina objektiv focuserar dessutom fel på mittre focuspunkten (framfocus). Det är ett 28-70 2,8.
Går det att lämna in bara det på justering? Jag vill inte gärna lämna in kamerahuset för justering, då alla andra gluggar jag har focuserar perfekt. Jag är då rädd för att dom ställer om huset så att 28-70 blir bra, men kanske det ställer till så dom andra börjar fallera.
 
leffep skrev:
Ett utav mina objektiv focuserar dessutom fel på mittre focuspunkten (framfocus). Det är ett 28-70 2,8.
Går det att lämna in bara det på justering? Jag vill inte gärna lämna in kamerahuset för justering, då alla andra gluggar jag har focuserar perfekt. Jag är då rädd för att dom ställer om huset så att 28-70 blir bra, men kanske det ställer till så dom andra börjar fallera.

Vad jag vet så justeras aldrig en glugg, utan det är alltid huset som justeras. Det bästa är att ringa och prata med en tekniker. så slipper jag ljuga för dig. :)



08-59410900

/Paul L.
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Vad jag vet så justeras aldrig en glugg, utan det är alltid huset som justeras. Det bästa är att ringa och prata med en tekniker. så slipper jag ljuga för dig. :)



08-59410900

/Paul L.

Jag talade med en tekniker nu direkt på lasses Kameraservice. Och eftersom alla objektiv, utom ett fungerar bra, så tyckte inte han att jag skulle justera huset med 28-70 zoomen. Då kan det bli som jag befarade att dom andra hamnar snett med focus. Han tyckte det var konstigt att min AF-S Nikkor 28-70 2,8 inte fokuserade rätt, det brukar inte vara nåt problem med dom.
Och det var som du påpekade, det går inte att justera gluggarna, bara husen.

/Leif
 
Alltså, som icke nikon-ägare undrar jag om det är ett verkligt problem eller inte över huvud taget.

Det mesta jag har sett här är olika utsnitt som visar på att bild inte är skarp där man tycker att den borde har varit det. För det mesta är det en massa små detaljer, gärna i form av text. Det sitter vi och granska på ett medium som ur upplösningssynpunkt är rätt värdelöst.

Ser ni denna oskärpa på utskrifter eller bilder från labb? Hur ofta printar ni ut utsnitt av den typ ni använder i era tester?

Jag har en egen teori om de ökända back- och frontfokusproblemen. Det är att de har alltid funnits där sedan AF-systemet uppfanns. Vill minnas att Minolta var först btw. Tidigare var det dock inte så att man gjorde ett utsnitt på 15% av bildens ursprungliga yta för att se om det var perfekt. De flesta nöjde sig med att granska sin 10x15 kopia, och hobbyfotograferna körde lite större i mörkrummet.

Det här liknar mest gubbarna i klubben som ska ta fram luppen varje gång de ska bedömma huruvida en bild är bra eller dålig.

Det märkliga i det här fallet tycks dock vara att det skiljer sig mellan olika sensorer, det borde rimligtvis vara konsekvent. Min gissning är att det delvis härör sig till strålgången i objektiv och kamera. Fast det är ju ändå inte som att ni slängt 45k i sjön direkt... Känns mer som ett lyxproblem.

När det gäller bländarvärde vid tester så är det enda rimliga att man kör på största möjliga bländare. Detta eftersom det är den bländare som AF jobbar med oavsett vad man sedan använder vid exponeringen.

Mvh
Maverick
 
:)

ja bak skärpa på 10 meter är kanske inget som syns i print... (skylten är ungefär 30m bort, den andra p skylten är ca 10m bakom den som jag faktiskt fokuserar på)


http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=13962791

jag kan försöka övertyga er i oändlighet, till ingen nytta. Huvudsaken är att Nikon har konfirmerat problemet och förhoppningsvis arbetar på att lösa det. Som sagt jag vill bara få en uppfattning om hur många som har detta problem.



/Paul L.
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Håller med dig Kim, även om du vet lika väl som jag att detta är knappast ett problem isolerat till Nikon, utan Canon och Minolta har sin beskärda del av feldokuseringar också.

/Paul L.

Men efter justering på min D7D så blev det i alla fall bra, D2X'en gick väl inte att fixa?
 
Dimage7d skrev:
Men efter justering på min D7D så blev det i alla fall fra, D2X'en gick väl inte att fixa?

Att påstå att Nikon är värre en Minolta/Canon när det gäller service tycker jag är ett skämt. d7d fick en del saker fixad i en firmware update.

Förhoppningsvis löser Nikon detta problem, Det är inte som om Nikon sagt att det skall vara så, och att de kommer inte jobba för att lösa problemet. Så för tillfället har de ingen lösning nej, inte samma sak som att det inte går att fixa.





/Paul L.
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Att påstå att Nikon är värre en Minolta/Canon när det gäller service tycker jag är ett skämt. d7d fick en del saker fixad i en firmware update.

Förhoppningsvis löser Nikon detta problem, Det är inte som om Nikon sagt att det skall vara så, och att de kommer inte jobba för att lösa problemet. Så för tillfället har de ingen lösning nej, inte samma sak som att det inte går att fixa.
/Paul L.

Påstod inte att Nikons service är ett skämt heller.

Eftersom kameran är så dyr är nog oddsen rätt goda att Nikon anstränger sig rejält för att fixa detta.
 
Dimage7d skrev:
Påstod inte att Nikons service är ett skämt heller.

Eftersom kameran är så dyr är nog oddsen rätt goda att Nikon anstränger sig rejält för att fixa detta.

Jag påstod inte att du sa det heller :) jag sa att om man påstår att Nikons service är sämre än Minolta/Canon så anser jag att DET är ett skämt.

Och jag kan bara hålla med dig, idags läget så är d2x det bästa Nikon kan ådstakomma/erbjuda så jag hoppas att det anstränger sig för att lösa det.

MVH
Paul L.
 
Jag irriterade mig på att min D70 inte fokuserade i de punkter som markerades i sökaren. Verkliga fokussensorn var större än sökarens ruta.
Min D2H, som borde ha samma betéende som era D2X vad gäller fokus, har jag inte hunnit få någon känsla för sökaröverenstämmelsen ännu.

En stolpe är ju bra kontrastmässigt, men dock liten och lätt att missa. Tänk om sensorerna på vänsterkanten sitter lite till höger om markeringarna i sökaren? Då blir det fokuslåsning på röda Hondans takstolpar som du nu fick i bilden.
Varför inte prova mot en tegelvägg?

/Erik
 
Jag gissar att de jobbar på problemet. De vill säkert bli av med det till nästa modell eller åtminstone inte upprepa misstaget. Att sliter så värst hårt för att bli av med det på den här modellen är jag dock inte lika övertygad om. Produkten lär knappast räknas till företagets kassako och då blir ansträngningarna därefter.

De flesta köparna av dessa kameror är användare som ofta sitter på otroligt mycket kringutrustning och det är inte troligt att de byter märke pga detta fel, som det är tveksamt om det ens märks i verkliga livet.

D7D är för övrigt inte helt perfekt den heller, men man lär sig leva med det som allt annat...

/Maverick
 
eon skrev:
Jag irriterade mig på att min D70 inte fokuserade i de punkter som markerades i sökaren. Verkliga fokussensorn var större än sökarens ruta.
Min D2H, som borde ha samma betéende som era D2X vad gäller fokus, har jag inte hunnit få någon känsla för sökaröverenstämmelsen ännu.

En stolpe är ju bra kontrastmässigt, men dock liten och lätt att missa. Tänk om sensorerna på vänsterkanten sitter lite till höger om markeringarna i sökaren? Då blir det fokuslåsning på röda Hondans takstolpar som du nu fick i bilden.
Varför inte prova mot en tegelvägg?

/Erik



Har även testat att ha ett motiv lite förskjutet mot mitten, ingen skillnad fokuserar fortfarande ett antal meter bakom.


Och om du tittar lite längre ner så ser du att när jag tagit kort på en skylt bara några meter från mig vid 200mm så tror jag knappast att det finns någon möjlighet att missa motivet, då det teäcker i stort sätt hela sökaren. Och du kan fortfarande se en klar skillnad mellan de olika bilderna. (även om det är lika uppenbart som vid längre avstånd)

/Paul L.
 
Maverick skrev:
Jag gissar att de jobbar på problemet. De vill säkert bli av med det till nästa modell eller åtminstone inte upprepa misstaget. Att sliter så värst hårt för att bli av med det på den här modellen är jag dock inte lika övertygad om. Produkten lär knappast räknas till företagets kassako och då blir ansträngningarna därefter.

De flesta köparna av dessa kameror är användare som ofta sitter på otroligt mycket kringutrustning och det är inte troligt att de byter märke pga detta fel, som det är tveksamt om det ens märks i verkliga livet.

D7D är för övrigt inte helt perfekt den heller, men man lär sig leva med det som allt annat...

/Maverick

Ja det verkar ju dock som de flesta d2x har detta problem. så jag hoppas ju att det kommer anstränga sig. Men så sant många har kring utrustning värd det 3 dubbla av huset så ett byte är inte aktuellt.

Lite pinsamt dock, att deras flagg produkt inte levererar det som man utlovat.

Och jag D7D är inte perfekt, men det är ingen kamera heller. För att vara deras första DSLR, ja då kan man ju inte klaga direkt.

MVH
/Paul L.
 
Maverick skrev:
Alltså, som icke nikon-ägare undrar jag om det är ett verkligt problem eller inte över huvud taget.

Det mesta jag har sett här är olika utsnitt som visar på att bild inte är skarp där man tycker att den borde har varit det. För det mesta är det en massa små detaljer, gärna i form av text. Det sitter vi och granska på ett medium som ur upplösningssynpunkt är rätt värdelöst.

Ser ni denna oskärpa på utskrifter eller bilder från labb? Hur ofta printar ni ut utsnitt av den typ ni använder i era tester?

Jag har en egen teori om de ökända back- och frontfokusproblemen. Det är att de har alltid funnits där sedan AF-systemet uppfanns. Vill minnas att Minolta var först btw. Tidigare var det dock inte så att man gjorde ett utsnitt på 15% av bildens ursprungliga yta för att se om det var perfekt. De flesta nöjde sig med att granska sin 10x15 kopia, och hobbyfotograferna körde lite större i mörkrummet.

Det här liknar mest gubbarna i klubben som ska ta fram luppen varje gång de ska bedömma huruvida en bild är bra eller dålig.

Det märkliga i det här fallet tycks dock vara att det skiljer sig mellan olika sensorer, det borde rimligtvis vara konsekvent. Min gissning är att det delvis härör sig till strålgången i objektiv och kamera. Fast det är ju ändå inte som att ni slängt 45k i sjön direkt... Känns mer som ett lyxproblem.

När det gäller bländarvärde vid tester så är det enda rimliga att man kör på största möjliga bländare. Detta eftersom det är den bländare som AF jobbar med oavsett vad man sedan använder vid exponeringen.

Mvh
Maverick

Mitt problem med felfokuserande vänstersensorer är inget lyxproblem. Bilderna är oanvändbara i utskrift i 20*30storlek. Och jag har testat med största bländaröppning.
Om jag bländar ner till 8, så funkar det att använda bildfilen.
 
Jo, pinsamt är ordet och det ökar kanske inte utsikterna att vinna marknadsandelar bland frilansfotografer och ännu mindre hos företag.

Jag håller med om att D7D är ovanligt lyckad för att vara en första modell. Man hoppas att de kommer med en D9D och att man har råd att köpa den.

Kan man inte göra 20x30 så är det klart ett stort problem skulle jag säga. Det utesluter ju de flesta reklamjobb liksom, om man inte kan lösa fokuseringen på annat sätt.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.