Annons

D2HS för 9450?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min vän Christel tipsade mig om den här tråden. Då jag precis skrivit om nätbedrägerier på Cint tänkte jag att jag skulle dela med mig av lite kunskap.

Fem procent av Sveriges nätsurfande befolkning har förskottsbetalat till privatpersoner och sedan aldrig fått det de beställt. Bedrägerier av den typen är alltså _väldigt_ utbrett. Att förskottsbetala till en okänd person eller ett okänt företag är i regel _väldigt_ dumt.

Hur det ligger till i det här fallet är ännu oklart. Jag har kollat upp tjejen med mobilnumret i annonsen, och hennes kille som är skriven på samma adress. Båda är födda 1985, har taxerade inkomster för 2004 på 72 respektive 123 tusen, och är ostraffade i den lokala tingsrätten.

Tyvärr förekommer det häpnadsväckande ofta att mindre smarta människor utnyttjar sitt eget bankkonto för nätbedrägerier. Här finns en rad exempel på hur det går till:
http://www.cint.se/sweden/asp20/cintnews/shownews.aspx?groupId=20

Jag håller verkligen tummarna att det inte är fallet den här gången. OM det är det, så lär bedragarna åtminstone åka fast.
 
Pratade också med säljaren från Växö idag, han hade även en Canon eos 5D ny för 11000:- ett nikon 28mm 2,8 nytt för 1400:- samt ett nytt nikon 50mm 1,4 för 2100:-, kan ju hända att dessa saker kommer upp någonstans.
Enligt polisen i Kalmar finns inget rikstäckande system för att spåra serienummer på stulna kameror eller obkektiv, vilket jag tycker borde finnas. Det går att spåra länsvis men vad hjälper det...
 
Christoffer L.

Fråga om han haft en Canon 10D förut, det paret som bestal mig på batteri mm förra året var från de krokarna och i den åldern....
 
Anmälde annonsen tidigare idag till blockets abuse och fick precis mail om att de hade plockat bort den och blockerat annonsören. Alltid nått..
 
Det visade sig vara en blåsning trots allt!! Försökte få tag på killen under helgen och idag utan resultat. Först svarade han inte sen stängde han av mobilen. Akta er för denna killen!!
Jag såg precis en annnons på blocket om en Canon 1dmk IIn ! Jag kände igen annons stilen direkt. Bad en kompis till mig ringa upp denna killen som visade sig vara samma kille som blåste mig.
Vet inte vad jag ska göra nu? Nån som har tips? Det enda jag har och gå på nu är ett bankkontonummer på föreningssparbanken? Finns det nån här på forumet som har möjlighet att kolla upp det kontonummret?
 
Christaoffer100 skrev:
Det visade sig vara en blåsning trots allt!! Försökte få tag på killen under helgen och idag utan resultat. Först svarade han inte sen stängde han av mobilen. Akta er för denna killen!!
Jag såg precis en annnons på blocket om en Canon 1dmk IIn ! Jag kände igen annons stilen direkt. Bad en kompis till mig ringa upp denna killen som visade sig vara samma kille som blåste mig.
Vet inte vad jag ska göra nu? Nån som har tips? Det enda jag har och gå på nu är ett bankkontonummer på föreningssparbanken? Finns det nån här på forumet som har möjlighet att kolla upp det kontonummret?

Jag såg oxå denna annons på 1D mk II N och misstänkte att det kunde vara samma.

Jag mailar dig.
 
Fanken också, ännu en förbaskad bedragare. Vad jag fått fram är att mobilnumret i den första annonsen tillhör en tjej född 85, skriven på en adress i Växjö. Hon har även ytterligare en mobil registrerad på den adressen.

På samma adress bor även en kille vid namn David, född 85. Han har ett mobilnummer och ett fast nummer. Ingen av dem är straffade tidigare.

Frågan är om det är denne kille som ligger bakom det hela, eller om mobilen är fejkregistrerad. Det är dock inte helt okänt att bedragare är så blåsta att de är så lätt spårbara i det här fallet.

Ett alternativ är förstås att provringa till Davids fasta nummer för att se om det är samma kille som svarar.

Ärendet bör polisanmälas direkt till Växjö. Polisen kan få både IP-nummer från Blocket och kolla upp vem bankkontonumret tillhör. Cleraringnumret kan möjligen visa vilken bank det är ändå. Ge polisen så mycket uppgifter du kan, och påpeka att det är ett pågående bedrägeri med andra annonser som är ute idag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.