Annons

D2HS för 9450?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men bankkontot borde väl ändå gå att få ut nåt av, eller? Jag menar, kan man spåra upp personen som innehar det är väl saken biff. Men så är det väl återigen problemet med den svenska polisen. Stora brister i organisationen --> Tröghet!
 
CintAnders skrev:
Jag kan nu blåsa av jakten på paret boende i Växjö - de har polisanmält identitetsstölden (registreringen av kontantkortet). Jag kan också berätta att de tog ganska illa upp av gårdagens samtal där de anklagades för att vara bedragare i ganska hårda ordalag.


Detta enligt en till dem närstående källa. Polisanmälan borde gå att kolla upp. Så tyvärr är bedrägeriet inte så lättlöst som man kan tro.

Att dom har polisanmält det betyder dock inte per automatik att dom inte har något med det att göra. I själva verket kan en polisanmälan rentvå misstankar i detta fall, vilket skulle kunna vara en fördel för dem.
 
CintAnders skrev:
Jag kan nu blåsa av jakten på paret boende i Växjö - de har polisanmält identitetsstölden (registreringen av kontantkortet). Jag kan också berätta att de tog ganska illa upp av gårdagens samtal där de anklagades för att vara bedragare i ganska hårda ordalag.


Detta enligt en till dem närstående källa. Polisanmälan borde gå att kolla upp. Så tyvärr är bedrägeriet inte så lättlöst som man kan tro.

När jag ringde paret igår så försökte jag få en föklaring till varför telefonnummret var registrarad på deras adress. Jag har iaf inte anklagat de för något bedrägeri. Tyckte bara det var kontstigt. Senare under dagen fick jag reda på att det går och registrera ett kontantkort på på vilket namn som helst i princip.
 
Nu har jag gjort polisanmälan på det här.
Har fått lite mer information bla från blocket. Det telefonnummer som annonsören ringde och betalade annonsen på blocket gick till Kungälv. De hade även en IP-nummer. Bedragare hade även försökt sätta in flera annonser på kameror men blocket fattade misstankar och vägrade sätta ut de. Den här bedragaren måste stoppas med en gång annars kommer flera att råka illa ut!
Bankkontonummer som jag betalade pengar på står på en tjej med efternamn Hansson. Fick dock ingen förnamn på henne. De uppgifter fick jag från polisen.
 
Christaoffer100 skrev:
Bankkontonummer som jag betalade pengar på står på en tjej med efternamn Hansson. Fick dock ingen förnamn på henne. De uppgifter fick jag från polisen.

Hmm, vilken slump att mobilnumret i annonsen då gick till en tjej som hette Hansson i efternamn... Nä, det här borde gå att lösa tycker jag!
 
mange78 skrev:
Hmm, vilken slump att mobilnumret i annonsen då gick till en tjej som hette Hansson i efternamn... Nä, det här borde gå att lösa tycker jag!

Jag tror iof inte att det är samma hansson. Det kan vara så att bedragaren registrerade kontantkortet på hennes namn. Men som sagt det är mycket hansson som är inblandade i det här.
 
Hej Christoffer!

Det kan inte vara kul att bli bedragen på det där viset. Har själv som mest satt in 6000:- på ett konto vid köp, och fått svettas i några dar innan paketet kommit. Hitils har det alltid gått bra. Peppar peppar...
Vilket jobb du gör för att få tillbaka pengarna och samtidigt förhindra att andra blir bedragna av samma person, verkligen imponerande! Hoppas att det ordnar sig på bästa sätt.

Mattias
 
buddy_poor skrev:
Hej Christoffer!

Det kan inte vara kul att bli bedragen på det där viset. Har själv som mest satt in 6000:- på ett konto vid köp, och fått svettas i några dar innan paketet kommit. Hitils har det alltid gått bra. Peppar peppar...
Vilket jobb du gör för att få tillbaka pengarna och samtidigt förhindra att andra blir bedragna av samma person, verkligen imponerande! Hoppas att det ordnar sig på bästa sätt.

Mattias

Det är inte bara jag som jobbar på det här. Det finns några personer här på forumet ( ni vet vilka ni är ) som har hjälpt till oerhört mycket. Ett stort tack till er.
 
Till Mattias Hedman vill jag bara säga att det nog är dags att sluta förskottsbetala till personer du inte känner. Bedrägerier av den typen har fullkomligt exploderat det senaste året, enligt flera poliskällor jag pratat med. Enligt undersökningen jag gjorde häromveckan hade 50 av de 1000 som svarade någon gång blivit lurade på det sättet.

Som den här händelsen visar så kan man inte vara säker även om säljaren lämnar ut namn, personnummer och nummer till ett registrerat kontantkort.Personuppgifterna kan vara "lånade" från någon annan, eller så handlar det om en utslagen som fungerar som målvakt.

Kan du inte hämta det du ska köpa, eller går säljaren inte med på att anlita en betalningsförmedlare som mellanhand, tex Payson eller Internetgirot, så låt bli att köpa - även om det är ett fynd.
 
CintAnders skrev:
Till Mattias Hedman vill jag bara säga att det nog är dags att sluta förskottsbetala till personer du inte känner. Bedrägerier av den typen har fullkomligt exploderat det senaste året, enligt flera poliskällor jag pratat med. Enligt undersökningen jag gjorde häromveckan hade 50 av de 1000 som svarade någon gång blivit lurade på det sättet.

Som den här händelsen visar så kan man inte vara säker även om säljaren lämnar ut namn, personnummer och nummer till ett registrerat kontantkort.Personuppgifterna kan vara "lånade" från någon annan, eller så handlar det om en utslagen som fungerar som målvakt.

Kan du inte hämta det du ska köpa, eller går säljaren inte med på att anlita en betalningsförmedlare som mellanhand, tex Payson eller Internetgirot, så låt bli att köpa - även om det är ett fynd.


Men om man har bara kontonummeret att gå på kommer han få tillbaka pengarna?
 
Fy fan vad tråkigt.

Har sjælv lyckats undvika såna hær situationer, och tack før det.

Ett tips jag har ær att skickat packet med postuppkrav. Nær ni ska hæmta packetet så sæger ni till posten att ni vill checka innehållet innan ni betalar.
Ta ngt foto, kolla så att allt ær ok.
Funkat bra før mig iaf.

Lycka till med detta! Hoppa han åker dit!
 
christian_r skrev:
Fy fan vad tråkigt.

Har sjælv lyckats undvika såna hær situationer, och tack før det.

Ett tips jag har ær att skickat packet med postuppkrav. Nær ni ska hæmta packetet så sæger ni till posten att ni vill checka innehållet innan ni betalar.
Ta ngt foto, kolla så att allt ær ok.
Funkat bra før mig iaf.

Lycka till med detta! Hoppa han åker dit!


Ja, men man kan inte räkna med att posten/personalen går med på det. jag tror inte heller att de har ngn proff skylldighet att göra så.


MVH Niclas,
 
VERKLIGEN tråkigt att läsa denna tråd. Hoppas du får tillbaka dina pengar Christoffer och att svindlaren åker dit!!

Har själv köpt och sålt på liknande sätt, har dock aldrig blivit lurad. Har dock hållt mej till lite lägre pengasummor, men man börjar inse att man kanske bara haft tur?

Nej, nu får man nog tusan börja använda internetgiro.se eller Payson's betalgaranti.

Läste Christian Raae:s inlägg om "postuppkrav". Finns det något liknande hos den svenska posten? Har aldrig hör talas om det, eller läst om det, när jag skickat paket? Finns heller ingen info på posten.se

Eller är det upp till paketutlämnarens goda vilja att låta någon öppna paketet och kolla??

/john


edit: dumt att skriva john två ggr
 
Postförskott är ingalunda något säkert alternativ. Personalen på utlämningsställena har ingen skyldighet att låta någon öppna paket innan betalning så det är helt och hållet upp till den personal ifråga som står där och inget man kan förvänta sig. Den absolut största risken man utsätter sig för är när snålheten bedrar visheten och man inte längre tänker klart. Tyvärr.
 
RGB skrev:
VERKLIGEN tråkigt att läsa denna tråd. Hoppas du får tillbaka dina pengar Christoffer och att svindlaren åker dit!!

Har själv köpt och sålt på liknande sätt, har dock aldrig blivit lurad. Har dock hållt mej till lite lägre pengasummor, men man börjar inse att man kanske bara haft tur?

Nej, nu får man nog tusan börja använda internetgiro.se eller Payson's betalgaranti.

Läste Christian Raae:s inlägg om "postuppkrav". Finns det något liknande hos den svenska posten? Har aldrig hör talas om det, eller läst om det, när jag skickat paket? Finns heller ingen info på posten.se

Eller är det upp till paketutlämnarens goda vilja att låta någon öppna paketet och kolla??

/john


edit: dumt att skriva john två ggr



Postuppkrav är väl en felskrivning av det Norska postoppkrav som på Svenska postförskott.. Skulle jag tro.

Payson är genialt, har använt det både med och utan paysongaranti.
Finns ju skräckhistorier (paypal) som förteller att det gått snett även där men risken lär ju vara väldigt mycket mindre iaf.


Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Postuppkrav är väl en felskrivning av det Norska postoppkrav som på Svenska postförskott.. Skulle jag tro.

Payson är genialt, har använt det både med och utan paysongaranti.
Finns ju skräckhistorier (paypal) som förteller att det gått snett även där men risken lär ju vara väldigt mycket mindre iaf.


Mvh Niclas,

Håller med, har användt payson flera gånger när jag handlat via tradera och det har funkat utmärkt.
 
Postförskott är nog det enda som gäller nu för tiden, köpte en EOS av en tjej här på FS men det kom aldrig någon kamera, nu såg jag att hon har 3 olika alias här på FS..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.