Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 vilket minneskort rekommenderas/rekommenderas inte

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Hej på er,

Jag har köpte en Nikon D200 i USA (är där nu) och funderar vilket minneskort jag skall ha.

Om jag förstått rätt så finns det bla höghastighets och icke höghastighets minneskort.

Om jag inte har stora krav på läs/skriv mot minneskortet kan jag välja vilket "låghastihets" minneskort som helst eller?

Finns det något kort du kan rekommendera samt något du inte kan rekommendera?

JAg har sökt på FS och via Google men har inte hittat något svar som passar så jag gör en liten chansning nu i forumet.

Mvh
Anders
 
andersgunnare skrev:
Hej på er,

Jag har köpte en Nikon D200 i USA (är där nu) och funderar vilket minneskort jag skall ha.

Om jag förstått rätt så finns det bla höghastighets och icke höghastighets minneskort.

Om jag inte har stora krav på läs/skriv mot minneskortet kan jag välja vilket "låghastihets" minneskort som helst eller?

Finns det något kort du kan rekommendera samt något du inte kan rekommendera?

JAg har sökt på FS och via Google men har inte hittat något svar som passar så jag gör en liten chansning nu i forumet.

Mvh
Anders
Sandisk compactflash använder jag och det finns för närvarande i fyra olika. hastigheter. Vanlig, Ultra II, Extreme III och Extreme IV. En systemkamera bör ha Ultra II som minst.
 
Re: Re: Re: D200 vilket minneskort rekommenderas/rekommenderas inte

Makten skrev:
Kan du motivera det?

Därför en dslr har relativt stora bildfiler och då vill man ha ett minne som kan skriva relativt snabbt. Jag märker stor skillnad om man jämför standard med Ultra II. Plåtar man serietagning etc så är det ju inte fel med Extreme III (om nu kameran klarar skriva så snabbt)

Iom att D200 förmodligen har ganska stora bildfiler så skulle jag minst satsa på ett Ultra II.
 
Det enda argementet som biter på mig, om man inte tar långa serietagningar, till att välja ett lite dyrare kort är att man har en större garanti på att kortet kommer att fungera korrekt. Jag tror dock att Sandisk-korten (t.ex.)krånglar lika mycket som vilket annat "piratkort" som helst.

Anders, vill du spara några hundralappar och inte är kräsen vad gäller märke på kortet så tycker jag absolut att du kan köpa ett billigare kort. Kingston gör bra kort, IMO, och kostar ca 20 öre/MB.

Ska du köpa kort i USA så är det kanske bra att köpa något mer erkänt, misstänker att du har bättre möjligheter att utnyttja garanti som det skulle bli något problem. Dessutom är de väl billigare over there, eller?
 
Re: Re: Re: D200 vilket minneskort rekommenderas/rekommenderas inte

Makten skrev:
Kan du motivera det?
Faktiskt inte utifrån egen erfarenhet, men jag tycker Daniels motivering känns ok i sammanhanget. Jag har inget att tillägga utöver den. Annars tror jag att Compactflash är rätt driftsäkra skapelser, har aldrig haft problem med mina ex och Cyberphoto rekomenderar just de korten, till sina kunder.
 
Epix skrev:

...
Ska du köpa kort i USA så är det kanske bra att köpa något mer erkänt, misstänker att du har bättre möjligheter att utnyttja garanti som det skulle bli något problem. Dessutom är de väl billigare over there, eller?

Det är så otroligt billigt här.
Ex Niko 24-120 VR halva priset
Nikon D200 ca 11 000 kr
så ja det är billigare.
 
Glöm inte tiden det tar att tömma 2Gb eller mer. Med ett III halverar man väl tiden på överföringen jämfört med ett II.
 
En D200 med Extreme III-kort hanterar skrivning och läsning av data ca dubbelt så snabbt som ett Ultra II-kort, som i sin tur är ca dubbelt så snabbt som ett standardkort. Läs tabellen om allehanda olika kort och vad de presterar på länken:

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-8197
(som jag i och för sig mejlade om tidigare...)

Ett 2GB Extreme III till D200 kostar ca 650 bagis idag, och priset sjunker ständigt i rask takt. Min uppfattning är att med tanke på kortets kvalitet och de garantier som följer SAMT de prestanda kortet ger, finns det ingen anledning att snegla på alternativ som är en hundring eller två billigare. Varför köpa en D200 och ge den enkla och billiga kort? Är det som att handla en Ferrari för att komma snabbare till pendeltågsstationen?
 
Senast ändrad:
Christian Hollmann skrev:
Varför köpa en D200 och ge den enkla och billiga kort? Är det som att handla en Ferrari för att komma snabbare till pendeltågsstationen?
En motjämförelse då; att köpa ett snabbt kan vara som att köpa apdyra lågprofilfälgar till sin bekväma och dyra bil, som man ändå inte alls kör fort med. Det märks ingen som helst skillnad om man inte har bråttom.

;-)
 
Nja, det haltar lite :)
Skillanden här är att man ju faktiskt MÄRKER skillnaden. Både vid serietagning av bilder i kameran, och sedan när de skall tankas över till datorn...
 
Christian Hollmann skrev:
Nja, det haltar lite :)
Skillanden här är att man ju faktiskt MÄRKER skillnaden. Både vid serietagning av bilder i kameran, och sedan när de skall tankas över till datorn...
Om man inte fotar med serietagning då? Det är motsvarande att inte köra fort med bilen tycker jag:)
Att det är söligt när man för över till datorn kan jag leva med. Jag sätter bara kortet i läsaren direkt i datorn och går och gör nåt annat i fem minuter. Då slipper man använda kamerans batteri också.
 
Jag använder till min D200 2GB Sandisk ExtremIII.

Ni får ursäkta, men jag förstår inte varför man inte till ex en D200 köper dom snabbaste korten.. köper man en kamera för 16000:- (i Sverige) eller som trådskaparen för 11000:- så varför börja snåla på minneskorten för man skall spara några 100-lappar.. En sådan förklassisk kamera skall ha dom bästa minneskorten.
 
Gersemi skrev:
Jag använder till min D200 2GB Sandisk ExtremIII.

Ni får ursäkta, men jag förstår inte varför man inte till ex en D200 köper dom snabbaste korten.. köper man en kamera för 16000:- (i Sverige) eller som trådskaparen för 11000:- så varför börja snåla på minneskorten för man skall spara några 100-lappar.. En sådan förklassisk kamera skall ha dom bästa minneskorten.

Jag förstår vad du menar Agneta och visst kan det tyckas småsnålt men många bäckar små. Dessutom håller jag med Martin, varför ha en snabb bil om man ändå inte kör fort? Kanske en snabb bil ofta också är snygg, men ett minneskort syns ju inte så det är inget argument i detta fall.. Som jag skrev tidigare så kan jag förstå dom som vill ha ett kort av erkänt märke för att det känns säkrare. Köp en VW, en Ferrari eller en Ferrari med VW-motor. =D
 
FILM) (ulltand skrev:
Varför inte köpa ett ännu snabbare kort då?
Om det nu ska vara det bästa så ska det ju självklart vara det bästa, eller?

Nä, därför att om du ser efter i testtabellen (se länk ovan) så ser du att hastighetsskilladen mellan Extreme III och IV i en D200 är försumbar. Det är dock inte prisskillnaden...
 
Gersemi skrev:
Jag använder till min D200 2GB Sandisk ExtremIII.

Ni får ursäkta, men jag förstår inte varför man inte till ex en D200 köper dom snabbaste korten.. köper man en kamera för 16000:- (i Sverige) eller som trådskaparen för 11000:- så varför börja snåla på minneskorten för man skall spara några 100-lappar.. En sådan förklassisk kamera skall ha dom bästa minneskorten.
Och jag förstår inte varför man ska betala så mycket som möjligt när det inte gör nån skillnad. Jag fotar ALDRIG med seriebildstagning, så vad i halva friden ska jag betala några hundra extra för ett snabbt kort för? Det är ju helt onödigt för mig. Antagligen för de flesta andra också, eftersom buffertminnet i kameran klarar av 22 RAW-bilder, så innan det är uppnått så spelar kortets hastighet ingen roll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.