Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 - Vad har den som inte Canon har?

Produkter
(logga in för att koppla)
wsaar skrev:
Om man är konsekvent med att, som du, göra en bildkvalitetsbedömning som inte tar hänsyn till upplösning så blir faktiskt resultatet att amatörmodellen Nikon D50 slår både 20D och D200 eftersom den har lägre brus än båda.

Har du läst vad jag har skrivit?
Jag tar hänsyn till upplösningen. D200 ger inte speciellt mycket mer upplösning än 20D, och framförallt så ger den inte bättre upplevd detaljupplösning utifrån testerna på dpreview.
En helhetsbedömning av bildkvaliteten från D200 jmf 20D är då att 20D rimligen har en bättre total bildkvalitet. Phil Askey anger också att de som fotograferar mycket vid högt iso noga bör studera D200s ög-iso-funktion innan de köper kameran.
På annat ställe har man jämfört D200 och 20D och använt dem för fotografering i situationer som kräver högt iso med resultatet att de anser att 20D är där är överlägsen (kan inte hitta stället just nu).
Jag anger också tämligen tydligt att bildkvaliteten är en aspekt bland många vid ett kameraval.
 
epep skrev:
Har du läst vad jag har skrivit?
Jag tar hänsyn till upplösningen. D200 ger inte speciellt mycket mer upplösning än 20D, och framförallt så ger den inte bättre upplevd detaljupplösning utifrån testerna på dpreview.
Eftersom brusskillnaderna mellan kamerorna är så små så påverkar faktiskt den skillnad i upplösning som du beskriver som "inte speciellt mycket mer". Samma skillnad finns för övrigt också mellan 20D och D50, skillnaden i antal pixlar mellan D50 och 20D samt mellan 20D och D200 är båda 2 Mp, vilket även även räknat i procent blir ganska lika (20% resp 25%). Skillnaden i horisontell detaljupplösning är dessutom samma mellan D200 och 20D som mellan 20D och D50, så visst har den högre pixelupplösningen i båda fallen lett till högre detaljupplösning.

Alltså, om du vill vara konsekvent i att bedöma bildkvalitet efter de kriterirna du ställer upp i mätningen mellan 20D och D200 så vinner Nikon D50 om man tar med den i mätningen. Tar man däremot också hänsyn till upplösningen har nog D200 en nog så god vinnarchans även på detta område... men det är något som bör testas med en vettigare metodik.
 
Senast ändrad:
NEJ
I högre iso , läs från 400 iso har Nikon fortfarande inget att hämta vad det gäller detaljåtergivning i lågnivå/skuggor, och mellantoner pga för höga brusvärden som förstör detaljinformationen jämfört med Canon. Oavsett det är en 20d eller 5d
Liksom jag kan vara kritisk mot Canons optik till 24x36 så bör man vara lika kritisk och sanningsenlig till att inga andra tillverkare idag kan återge en lågljussituation med samma mängd detaljinformation som Canon kan från ca 400iso och uppåt..
Mikael
 
Senast ändrad:
Vore intressant och veta om Ni gjort egna tester, och sett med egna ögon att Canons brus värden är såååååå mycket bättre. Eller har ni bara studerat andra forum och baserar eran kunskap ifrån det?
 
Om du menar mig så har jag under lång tid visat med bilder här på FS som illustrerar vad jag påstår. Även redovisat tillvägagångssättet.Var och en kan därmed göra om försöken.

Mikael
 
johan_w skrev:
Vore intressant och veta om Ni gjort egna tester, och sett med egna ögon att Canons brus värden är såååååå mycket bättre. Eller har ni bara studerat andra forum och baserar eran kunskap ifrån det?

verkar inte vara så många som skriver ut bilder och tittar på dom nu för tiden tyvärr...jag gör det tämligen ofta..

gnällfaktorn e rätt hög canon vs nikon och det e väl bra för utvecklingen...men 10-12 MP ger mellanformatskvalitet...vare sig det står canon eller nikon på kameran...

finns liksom inget att skylla på om det inte blir bra bilder med dom förutsättnigarna...förr kunde man i alla fall skylla på labbet..
;)
 
wsaar skrev:
Alltså, om du vill vara konsekvent i att bedöma bildkvalitet efter de kriterirna du ställer upp i mätningen mellan 20D och D200 så vinner Nikon D50 om man tar med den i mätningen. Tar man däremot också hänsyn till upplösningen har nog D200 en nog så god vinnarchans även på detta område... men det är något som bör testas med en vettigare metodik.

Jag är konsekvent. 20D har en upplevd detaljrikedom som ligger i klass med D200 och har mindre brus.
Linjeupplösningen skiljer ungefär som kan väntas.
D50 mot 300D så har 300D bättre upplevd detalkrikedom, och mot 350D har denna också bättre upplevd detaljrikedom.
Eller som PA uttrycker det:
"The 300D image looks sharper and has better contrast" samt
"[...]here the 350D is extracting noticeably more detail from the scene and at the same time exhibiting better per-pixel sharpness."
Vilket jag håller med om när jag ser på bilderna.

300D har (H:V) 1600:1450
350D 3456x2304 har (H:V) 1850:1650 = 0,5353:0,7161 linjer/pixel
20D 3504x2336 har (H:V) 1850:1650 = 0,5280:0,71
D50 3008x2000 har (H:V) 1600:1400 = 0,5319:0,70
Således åter en skillnad som ligger inom felmarginalen men där canonkameran, om man var tvungen att göra ett objektivt val, ligger bättre.
Brusnivån i D50 är inte våldsamt skiljd från 350D.
Således är ur samma kriterier för bildkvalitetsperspektiv, baserat på pbase, 350D bättre än D50. (Bildkvaliteten från 350D är i stort samma som 20D)

Skillnaden är uppenbar! 20D är sålunda en kamera som brusar ungefär lika mycket som D50 och som har en såväl större upplevd som större faktisk upplösning. Uppenbart en kamera med bättre bildkvalitet ur de kriterier jag satt upp.
Sen kan man undra om den är värt ungefär dubbelt så mycket, men det är en annan fråga.

Så vart vill du komma?
 
Senast ändrad:
Johan, jag har själv plåtat en del i ISO6400 (ISO1600 RAW-pressad två steg) med min D70 och även sett bilder tagna med olika Canoner på runt ISO3200 och är inte särskilt imponerad. Hög-ISO foto handlar dock väldigt mycket om efterbehandling. Att försöka pressa över ISO1600 med JPEG blir otroligt fult främst på grund av bristen på färgtoner när man drar upp exponeringen i efterbehandlingen.

Jag förslår att du själv försöker titta på testbilder tagna med olika kameror och själv bedöma skillnaderna. Ser du dem inte är de inte relevanta.

Det är kanske inget fel på DPreviews eller Mikaels data, men jag tycker att löjliga uttalanden som "fortfarande inget att hämta" visar att uttolkaren av datan helt saknar perspektiv och proportioner. Det kanske också skulle vara relevant med blindtester i de mer subjektiva bildbetraktelserna för att utesluta märkesfördomar.
 
Aja, det blir nog en D200 även om det är Brus i skuggorna på höga ison. Hellre monokromt brus än färgat! Jag är "typen" som använder stativ när jag behöver slutartider som är längre än att kunna handhållas. Har sett en hel del höga iso foton av D200 och tycker inte alls det är farligt.
 
johan_w skrev:
Glömmer aldrig nått..

Fanns en länk under också. :)

fixade till så det blev en Enter tryckning så missförstånd inte uppkommer igen, förhoppningvis. :)

???

alla bilder e ju på ISO 3200..??

på ISO 320 så lär du inte se mycket brus..
 
Såg en NEF bild taget i ett mosljus förhållande. Ison var 800 och jag blev imponerad av kvaliten på det lilla bruset som fanns i bilden. Även det i skuggorna. Varför bry sig om skuggorna när ögat oftast dras till dert ljusa i bilden. Oftast! Så varför bry sig om de mörka partierna... ;-) Nog om detta.

Här är topicen jag laddade hem Nef bilden:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=17372282

Ladda hem Ni också och säg vad ni tycker!

Kan det vara så att bruset är olika på alla kameror?

Kolla tråden som sagt och säg vad ni tycker.

Edit: Blir kanske inte så vacker i 100% när man kör en USM eller sshpn (smart sharpen *hehe*)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.