Annons

D200, tips och trix

Produkter
(logga in för att koppla)
Däremot verkar Kodak's Twin sensor projekt spännande.

Skulle precis som ögonen mäta vinkeln till motivet och på så sätt kunna korrigera skärpan digitalt.
Också färgtemperaturen skulle registreras exaktare än Nikons motsvarighet, då sensorerna mäter avvikelserna mellan de två sensorerna.

Brusreduseringen löstes betydligt enklare... genom att göra sensorn så pass liten att inget brus fick plats på sensorn.

De hoppades på att kunna vinna marknadsandelar, då vikten av toppklassoptik skulle spela mindre avgörande roll för den färdiga bildfilen. Dessutom skulle alla oönskade optiska motljusfenomen elimineras helt.

Oj oj vad spännande....
 
Slowfinger skrev:
FV-lås för blixten så att man kan rikta om.

Samma här fast mest för att motiven ska hinna öppna ögonen igen innan den riktiga blixten kommer.

Härligt att få blixtbilder på hundar med öppna ögon på ett enkelt sätt.
 
Dajo skrev:
Samma här fast mest för att motiven ska hinna öppna ögonen igen innan den riktiga blixten kommer.

Härligt att få blixtbilder på hundar med öppna ögon på ett enkelt sätt.

Det här var e ny funktion för mig, hur funkar den? eller är det RTFM som gäller :)

/Johan
 
Går det att ändra vilken ratt som styr bländaren/tiden? Jag provade en D200 lite snabbt på mässan, och då var det precis spegelvänt mot vad jag är van vid.
 
Jajamen, under f5 kan Du både byta funktion mellan rattarna och ändra vridriktningen. Har man bara optik med egna bländarringar, kan man också välja att använda dem i stället för ena ratten (men då skymmer blixthuset skalan; i sökaren ser man bländartalet som vanligt).
 
elgenper skrev:
Jajamen, under f5 kan Du både byta funktion mellan rattarna och ändra vridriktningen. Har man bara optik med egna bländarringar, kan man också välja att använda dem i stället för ena ratten (men då skymmer blixthuset skalan; i sökaren ser man bländartalet som vanligt).

Underbart :)

Men om jag använder gammal M42-optik via adapter, då förs väl inte bländarvärdena över till kameran? Fungerar ljusmätningen som den ska ändå? Det vore grymt att kunna använda de gamla ljusstarka objektiven på D200...
 
Ja, det finns ett menyval för att lägga in brännvidd och ljusstyrka på gamla "okopplade" objektiv, och då kan man använda flera av automatikmoderna även med dem. Men det har jag inte provat själv.
 
Färglägen?

Färglägen I-III, alltså. Hittar ingen annan info om dem än hur man ställer in dem och att I skulle lämpa sig för porträtt och III för landskap.

Har ni mer info/erfarenheter/tips/goda råd? Vilket läge använder ni? Varför? När?
 
Om du trycker in ? knappen när du är i de olika menyalternativen får du en liten vägledning vad de olika valen har för funktion. Mycket användbart.

Trevlig helg på Er alla!
 
Hm. Där står ju precis samma sak som i intruktionsboken.
Vilka erfarenheter har ni gjort? Själv har jag kört på II hittills och upptäckt III:an till påskbilderna (tror jag är ganska färgglad nu just). Har ni gjort bilder där ni ångrat den ena eller andra inställningen av färgläget? Varför?
 
Bibi skrev:
Hm. Där står ju precis samma sak som i intruktionsboken.
Vilka erfarenheter har ni gjort? Själv har jag kört på II hittills och upptäckt III:an till påskbilderna (tror jag är ganska färgglad nu just). Har ni gjort bilder där ni ångrat den ena eller andra inställningen av färgläget? Varför?

Testa den här länken http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page13.asp

Scrolla ner till: Color mode / color space

Där finns en färgkarta med knappar för att testa olika färglägen.
Finns en del andra tester också som kan vara till hjälp.

Kanske det ger dig svar på din fråga?

MVH Stefan
 
Senast ändrad:
Spot direkt

Min favorit funktion är att du genom funktionsknappen, den nedanför skärpedjupskontrollen kan få direkt tillgång till spotmätning. Sen kan du vidare ställa in Af-l/Ae-l så att den låser exponeringen tills det att slutaren utlöses alternativt det antal sekunder kameran är inställd att vara aktiverad. En suverän funktion som ger direkt spot samtidigt som du i lugn och ro kan koncentrera dig på focuseringen medan exponeringsvärdet är låst.
 
ANNONS