Annons

D200, tips och trix

Produkter
(logga in för att koppla)
Fler som har tyckt det är svårt att få grepp om alla inställningar och kombinationer för autofokus? Bruxanvisningen gör det inte mycket lättare, men nånstans hittade jag den här länken till en (lång och) utförlig förklaring:

http://www.nikonians.org/html/resources/nikon_articles/body/multi-cam2000_af/index.html

Den handlar egentligen om D2-kamerorna, men det mesta verkar tillämpligt på D200. Nu börjar jag känna att det kan gå att få grepp om det här också...
 
problem med D200 bilder i Adobe Bridge

Hej,
Detta är lite underligt, när jag öppnar bilder i RAW från D200 så kan jag inte se dem förstorade i Adobe bridge, de går att förstora hela bilden till ca 4x5 cm (1024 på skärmen) och så blir det två svarta linjer på långsidorna av bilden. Är det jag som har någon lustig iställning i Adobe Bridge programmet? Tacksam för svar så man slipper sitta med förstoringsglas framför datorskärmen....!
 
Jag vet inte om jag fattar Dig rätt, men en stor svaghet i Bridge är just att man inte kan förstora en bild, vare sig rå eller annan. Det mesta man kan åstadkomma är att köra ett bildspel där bilden fyller skärmen. Och har den då andra proportioner än skärmen, så fylls tomrummen ut med svart. Är det Dina "två svarta linjer"?

En väg att titta på förstorade bilder i Bridge är att markera ett antal bilder och välja "öppna i Camera Raw" (äpple + R för den som har en riktig maskin...). Väl i Camera Raw kan man sen välja t ex 100% förstoring.

Adobe Lightroom, som ännu bara finns som beta för Mac, har en mycket smidigare lösning på förstoring, men det är kanske en annan historia.
 
Börjar nästan undra om vi talar om samma version av Bridge, för jag kan inte efterlikna Din skärmdump. Jag har den Bridge som följer med Photoshop CS2, Mac-versionen. Ditt fönser påminner mej mer om den ImageBrowser som hörde till Photoshop CS.

Har Du ett litet skjutreglage till höger i listen längst ner för att justera bildstorleken? Den kan jag dra för allt från 10 ner till 2 bilder på tvären i ett helskärmsfönster.

De svarta strecken ser jag heller inte, vliket sidförhållande bilden än har. Men uppenbarligen har de även i Ditt fall att göra med att man visar en bild med "småbildsförhållandet" 2:3 i ett fönster för 4:5 eller så.
 
Ser inte tumnaglarna ut sådär i Bridge om bilden inte bearbetats av Bridge? Jag får dessa svarta fält en stund då bilderna är tunga och Bridge får jobba ett tag med dem.

Kolla i inställningarna för Bridge under fliken "Avancerat". Där finns ett fält där du ställer in maxstorlek på filer som ska bearbetas. Är maxstorleken inställd på mindre än vad dina råfiler är kommer inte desssa att bearbetas av Bridge.

Kan vara en möjlig lösning.
 

Bilagor

  • bridge.jpg
    bridge.jpg
    43.7 KB · Visningar: 954
Jo, det är sant, sitter med mac på jobbet och då blir bilderna större efter bearbetningen av bilderna i Bridge, men på min "hem pc" verkar inte Bridge bearbeta bilderna, även om inställningen att den ska göra det med filer upp till 200MB...ytterliggare någon inställning man ska göra??
 
Någon som vet hur man får fram ett pip som bekräftelse av fokus? Min kamera pep i början och det var rätt trevligt som bekräftelse, men nu har jag råkat ändra något, jag vet inte vad, och den piper inte längre. Var ändrar jag detta? Jag har letat i manualen men hittar inget.
 
D1 och pip, det är inställt på högt. Men det kommer inget pip för det. Kameran piper när jag väljer mellan högt och lågt pip och i displayen på ovansidan syns en liten not, men pip fid fokus får jag inte. Piper det bara vid någon viss fokustyp?
 
Här finns en zip-fil med "Nikon D200 Custom Functions - Version 1.5". En sammanställning med vad som kan vara lämpligt att lägga i de olika bankerna A-D. Tycker detta var en lysande sammanställning. Lånade länken av Jörgen E på NikonD70Forum.

// Johan
 
Rengöring

Jaha, då passar inte gamla nätadaptern och man får köpa en ny för att rengöra sensorn. Trist, tänkte jag.

Men den goda nyheten är att det inte behövs någon nätadapter till D200 för att lyfta spegeln, som var fallet med D100. Bra!
 
Re: Rengöring

Simeon O skrev:
Jaha, då passar inte gamla nätadaptern och man får köpa en ny för att rengöra sensorn. Trist, tänkte jag.
Ja, jag sitter oxå med en D70-adapter som inte duger till D200:an - dåligt av NIKON...
MEN - det SKA räcka med ett väl laddat batteri för att spegellåset skall funka..? (RTFM sid 185)
YoursTruly
/h:mad::n:s:N.
 
Re: Re: Rengöring

red-top skrev:
Ja, jag sitter oxå med en D70-adapter som inte duger till D200:an - dåligt av NIKON...
MEN - det SKA räcka med ett väl laddat batteri för att spegellåset skall funka..? (RTFM sid 185)
YoursTruly
/h:mad::n:s:N.

Det inte bara ska funka, det gör det också. Upp med spegeln och bort med dammet. En klar förbättring!
 
Finns det nåt snabb-sätt att byta custom-bank? Eller är enda sättet att gå in i menyn och välja bank? Jag har inte hittat nåt annat sätt i manulen.
 
filnumrering

Tjena!

Jag hittar inte var jag kan ändra filnumreringen. Jag vill att kameran skall fortsätta räkna filerna, inte börja om varje gång jag sätter i minneskortet.

Någon som vet?
 
Re: filnumrering

abbeman skrev:
Tjena!

Jag hittar inte var jag kan ändra filnumreringen. Jag vill att kameran skall fortsätta räkna filerna, inte börja om varje gång jag sätter i minneskortet.

Någon som vet?
d6 - PÅ

RTFM: sid 159

YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.