Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200, tips och trix

Produkter
(logga in för att koppla)

Mushkot

Aktiv medlem
Jahapp, såg i Leveranser av.. tråden att en sådan här tråd efterlyses, så därför startar jag en sån :)
Jag har inte fotat så jättemycket med kameran, men har ändå märkt en del nyttiga saker. Till exempel att exponeringen är en aning i överkant, iaf vid nattbilder, har fått kompensera något steg nedåt när jag har fotat. Och vitbalansen på natten ställer jag manuellt efter färgtemp, då kameran tenderar att producera lite väl oranga bilder av sig själv. Någon fler som har tips och trix?
 
bara att det går kalas lätt att skpa en ny mapp och börja lägga bilderna i den om man håller in frågeteknet när man startar kameran...
Kan ju va bra om man fotar tex 2 olika grejer samma dag, tex bröllop o sen festen efteråt...
 
Går det att mata in i kameran vem ägaren/fotografen är och på så vis få den att skriva in det i t ex EXIF? Vill inte installera medföljande mjukvara i onödan och hittar inte ett ljud om den funktionen någonstans.
 
under skifftnyckeln -> bild kommentar.
där skriver du in vad det ska stå sen så markerar du bifoga kommentar.... sen så kanman se i displayen att det står "comment" då är allt som det ska va :)
 
Inzoomning av fokuspunkt

Hörde att man enkelt skall kunna zooma in max på den aktuella fokuspunkten för att snabbt se om bilden blev skrap, hur gör man detta?? (tor det bara skulle vara en knapptryckning)
 
Är det inte custom f1 -> Playback Mode -> Zoom On/Off -> Low Magnicfication / Medium Magnification / High Magnification. Har för mig att det var så jag gjorde.
 
Auto ISO

Någon mer som provat hur Auto ISO samverkar med manuell exponering? Hur man än vrider på bländare och tid (inom rimliga gränser) förblir markeringen på exponeringsskalan på noll, medan känsligheten i stället ändras. Kan vara en poäng om man faktiskt VILL ha en bestämd kombination av tid/bländare, men om man försöker spotmäta och lägga en motivdetalj i en bestämd zon (dvs ha den mörkare eller ljusare än medel), så kommer den här egenheten att helt sabotera det (om man inte väljer bort Auto ISO eller trixar med exponeringskompensation också). Ansel Adams hade blivit gråskäggig av det här...

Men för frihandsplåtning i svagt/varierande ljus är Auto ISO kalas! Ställ objektivet på full öppning (i A-läget) och välj t ex 1/30 som maxtid. Nu kan man plåta fritt och flitigt, utan att vare sig hamna på hopplösa tider för vissa bilder eller köra onödigt höga ISO-tal rätt över.
 
Mushkot skrev:
Jag har inte fotat så jättemycket med kameran, men har ändå märkt en del nyttiga saker. Till exempel att exponeringen är en aning i överkant, iaf vid nattbilder, har fått kompensera något steg nedåt när jag har fotat.

Ja, hade du inte fått det så hade ljusmätaren varit trasig ;)

Nattfoto = mörker.. Kameran tror 18% grått, inga andra referenspunkter..alltså måste du tala om för kameran att det är mörkt, genom att använda en snålare exponering.

Nu använder jag inte Nikon, men pröva att använda vitbalansen för dagsljus. Den brukar ge bra kvällsfärger.
 
Tja!

jag har en snabb fråga som inte hör till rubriken men det borde gå få ett snabbt och enkelt svar.

Går det att få sitt namn i exif filen även på d70s?

tack på förhand // Jesper
 
Ja! På samma sätt. Jag hade det på min D70. Det är knappast borttaget på D70s

/AnWi
 
Re: Auto ISO

elgenper skrev:
Någon mer som provat hur Auto ISO samverkar med manuell exponering? Hur man än vrider på bländare och tid (inom rimliga gränser) förblir markeringen på exponeringsskalan på noll, medan känsligheten i stället ändras. Kan vara en poäng om man faktiskt VILL ha en bestämd kombination av tid/bländare, men om man försöker spotmäta och lägga en motivdetalj i en bestämd zon (dvs ha den mörkare eller ljusare än medel), så kommer den här egenheten att helt sabotera det (om man inte väljer bort Auto ISO eller trixar med exponeringskompensation också). Ansel Adams hade blivit gråskäggig av det här...

Men för frihandsplåtning i svagt/varierande ljus är Auto ISO kalas! Ställ objektivet på full öppning (i A-läget) och välj t ex 1/30 som maxtid. Nu kan man plåta fritt och flitigt, utan att vare sig hamna på hopplösa tider för vissa bilder eller köra onödigt höga ISO-tal rätt över.

Det är ingen "egenhet" - det är ju precis så ISO auto ska fungera vid manuell exponering. Då har du möjlighet att välja en kombination av bländare och tid som du vill ha och ISO ställer in sig automatiskt. Men oftast vill man inte ha ISO-auto när man kör på manuellt läge. Det tar liksom bort mycket av finessen med manuellt.
 
Re: Inzoomning av fokuspunkt

skystunt skrev:
Hörde att man enkelt skall kunna zooma in max på den aktuella fokuspunkten för att snabbt se om bilden blev skrap, hur gör man detta?? (tor det bara skulle vara en knapptryckning)

En lysande funktion. Tryck i mitten på multiväljaren. Du kan välja förvald inzoomningsgrad i menyerna. Egen inställning f1 - sid 168 i manualen.
 
Tja igen!

jag har lyckats skriva signaturen och bifoga den i kameran, men den syns inte i exif filen? Vad gör jag för fel?

Jag gick in i skifnyckelmenyn och på kommentar och skrev mitt namn och valde den kommentaren och bifogade den men den kommer inte in i exife filen?

tack på förhand / Jepser
 
Re: Re: D200, tips och trix

Jeppe skrev:
Ja, hade du inte fått det så hade ljusmätaren varit trasig ;)

Nattfoto = mörker.. Kameran tror 18% grått, inga andra referenspunkter..alltså måste du tala om för kameran att det är mörkt, genom att använda en snålare exponering.

Nu använder jag inte Nikon, men pröva att använda vitbalansen för dagsljus. Den brukar ge bra kvällsfärger.

Inte egentligen ett problem, konstaterade bara att ljusmätaren inte mäter på samma sätt som min F5:a vid matrix-mätning i mörker, med den var det nästan tvärtom... Och vitbalansen ställer jag bara på en höft med färgtemp i kelvin, brukar funka bra. :)
 
Jepper, möjligen gör Du samma misstag som jag gjorde först på det stället. När man författat sin kommentar och kryssat i rutan för att bifoga den, måste man avsluta med att gå upp till översta raden ("Klar") och bekräfta med ett OK. Det där är ett aningen ologiskt drag i Nikons oftast utmärkta menysystem: vissa saker räcker att man väljer och sen går ur menyn, andra måste bekräftas särskilt för att sitta. Men man lär sig väl...(säger en som nu hunnit till sid 98 av "TFM").
 
Alla som äger kameran idag kan se att D200 är förberedd för det kommande bakstycket som visas på Photokina sept 2006.Bakstycket har en cropfactor på 1.3 och 18 miljoner pixlar. 40-3200iso
Nikon har i samarbete med Fuji fått ta del av den brusreduceringsteknik som Fuji redan idag använder sig av i de mindre F10 och F11 kamerorna.Dvs liknande den som Canon har http://www.canon.co.jp/Imaging/cmos/technology-e/noise_reduction.html
men filtreringen sker i ett steg efter signal har läst ut från sensorn.


Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.