Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
D200 Officiell !!
- Trådstartare Zoso
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
divander
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Ok ok - men ISO Auto gör i alla fall inte kameran mer känslig för fukt...
För gatufoto, pressfoto, snabba situationer är ISO Auto grymt bra!
Man har ganska bra koll på hur mycket den går upp i ISO. En snabb schimpning och du har koll.
Dessutom finfint på manuellt läge för att kombinera tider och bländare som egentligen inte funkar.
En funktion för automatisk ISO har jag aldrig saknat, men den skulle ju i och för sig inte vara i vägen. Det borde väl vara en tämligen enkel funktion att lägga in i mjukvaran. Eller?
divander
Aktiv medlem
timofej skrev:
Jag har tydligen missat det men vart tog PSAM-ratten vägen?
Jag antar att man väljer det med "mode"-knappen på högra sidan samt ett av vreden.
Slowfinger
Aktiv medlem
divander skrev:
En funktion för automatisk ISO har jag aldrig saknat, men den skulle ju i och för sig inte vara i vägen. Det borde väl vara en tämligen enkel funktion att lägga in i mjukvaran. Eller?
Säkert enkelt, men D2X har det inte pga av att det nog anses lite amatörmässigt.
Men - plåtar du t.ex konsertfoto med snabbt växlande ljus är ISO auto suveränt. Du kan kombinera en bländare som ger tillräcklig skärpa och samtidigt med en tid som funkar. Kameran varierar ISO blixtsnabbt och inte bara i hela steg utan exakt.
Det värsta som kan hända är att den hamnar på 1600 någon gång men det kan man leva med. Bilderna ser ju helt ok ut ändå..
Arleklint
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Nix.. Kan nån kan Canån..1D hade ISO 100 fast då i custom-mode. Vet dock inte om det är, som på nyare MkII (fast ISO50) ett läge där det dynamiska omfånget blir begränsat.
Kul om Nikon löst känsligheten utan att tumma på det dynamiska omfånget.
Var inte det på CMOS-sensor? Eller?
timofej
Aktiv medlem
divander skrev:
Jag antar att man väljer det med "mode"-knappen på högra sidan samt ett av vreden.
Tack, Robin! Jag ser nu att D2x har samma layout. Det är bara att lära om sig antar jag. Tyckte dock att med PSAM-ratten var det en enklare åtkomst till funktionen.
lagus
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
1D = CCD
1D MkII = CMOS
Bosse_Hedman
Aktiv medlem
Någon som VET när den finns ute?
macrobild
Avslutat medlemskap
Nej ccdArleklint skrev:
För övrigt så är detta en signal brus fråga -var ligger sensorns signal/brusförhållande optimalt.Vilket egetbrus genereras. Vilken signalnivå kan optimalt plockas ut .
Därefter , vilken förstärkning/brus vill man ha/tillåta. Hur mycket brusredusering tillåter man.Hur mycket får det påverka detaljinformationen.
Ett bakstycke är oftast optimerat runt 100-200iso, därefter talar vi om signalförstörande åtgärder för att bibehålla resultat så bra för ögat som möjligt..
Man kan därmed lägga sig på vilka iso man önskar- men då frångår man mer eller mindre det optimala förhållandet. Vilket genererar brus och mindre DR och sämre upplösning
Mikael
Senast ändrad:
divander
Aktiv medlem
Re: Någon som VET när den finns ute?
Ett rykte är kring årsskiftet. Det låter ju även rimligt.
Bosse_Hedman skrev:
Ett rykte är kring årsskiftet. Det låter ju även rimligt.
Sonnaren
Aktiv medlem
Grumpy ol´man undrar:
1: Någon som tänker köpa den?
2: Varför det? Alltså, vad kan du göra med D200 som du inte kan åstadkomma med nuvarande utrustning?
Ja, någon måste ju vara den som står bakom och viskar "Memento te mortalem esse"*) och därmed plockar ner folk på jorden igen ......
Us
*) Lat. : Kom ihåg att du är dödlig.
2: Varför det? Alltså, vad kan du göra med D200 som du inte kan åstadkomma med nuvarande utrustning?
Ja, någon måste ju vara den som står bakom och viskar "Memento te mortalem esse"*) och därmed plockar ner folk på jorden igen ......
Us
*) Lat. : Kom ihåg att du är dödlig.
divander
Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
2: Varför det? Alltså, vad kan den göra med D200 som du inte kan åstadkomma med nuvarande utrustning?
1: Troligen.
2: Stryktåligare (magnesium i stället för plast) samtidigt som den inte är lika stor och tung som Dx2. Snabbare seriebildstagning. Lite fler pixlar (inte så värst viktigt, klarar mig rätt bra på de 6 jag har idag). Bättre sökare (förhoppningsvis). Bättre batteritid. Mindre och snyggare brus (förhoppningsvis). Bättre dynamiskt omfång (förhoppningsvis). Större buffert.
macrobild
Avslutat medlemskap
divander skrev:
2: Stryktåligare (magnesium i stället för plast) samtidigt som den inte är lika stor och tung som Dx2. Snabbare seriebildstagning. Lite fler pixlar (inte så värst viktigt, klarar mig rätt bra på de 6 jag har idag). Bättre sökare (förhoppningsvis). Bättre batteritid. Mindre och snyggare brus (förhoppningsvis). Bättre dynamiskt omfång (förhoppningsvis). Större buffert.
Håller med i allt
Mikael
Slowfinger
Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Grumpy ol´man undrar:
1: Ganska säkert - men inte direkt.
2: säkerligen bättre autofokus än D70 som i övrigt är en fantastisk kamera fortfarande!
MattiasN
Aktiv medlem
2:
*Iso 100
*lite mer megapixlar
*bättre autofokus
*större bildskärm
*det ser ut som om man kan välja självutlösare så att den gäller konstant, på D70n hoppar den bort automatiskt med jämna mellanrum och så måste man knappa sig fram till den igen.. otroligt störande vid nattfotografering
*bättre sökare hoppas jag på
*hoppas också att man ser isoinställningen i sökaren. Har lyckats ta allt för många dagsljuskort på iso 800 efter att ha glömt att ställa om.
*förhoppningsvis går bläddring och zoomning bland tagna bilder ännu snabbare.
*Att den sedan har ett bättre och dessutom snyggare hus skadar ju inte heller.
Sammantaget känns det som om det är tillräckligt många förbättringar för att ett uppbyte ska kunna vara aktuellt för min del.
2:
*Iso 100
*lite mer megapixlar
*bättre autofokus
*större bildskärm
*det ser ut som om man kan välja självutlösare så att den gäller konstant, på D70n hoppar den bort automatiskt med jämna mellanrum och så måste man knappa sig fram till den igen.. otroligt störande vid nattfotografering
*bättre sökare hoppas jag på
*hoppas också att man ser isoinställningen i sökaren. Har lyckats ta allt för många dagsljuskort på iso 800 efter att ha glömt att ställa om.
*förhoppningsvis går bläddring och zoomning bland tagna bilder ännu snabbare.
*Att den sedan har ett bättre och dessutom snyggare hus skadar ju inte heller.
Sammantaget känns det som om det är tillräckligt många förbättringar för att ett uppbyte ska kunna vara aktuellt för min del.
jorgene
Aktiv medlem
1. DefinitivtSonnaren skrev:
2. För sport/en del annat är D70:ns 3fps lite väl lite. Bruset från D70 på 1600ISO är lite väl intensivt (hoppas på bättre här). Känner mig något "tryggare" med ett metallhus. D70:ns CAM900 AF-modul hänger inte helt med i snabba förlopp som sport, flygande fåglar och liknande. Jag kommer förmodligen att kunna använda D200 i regn på ett helt annat sätt än D70:n. Finns spegeluppfällning är det ett stort plus för mina macro-/telebilder.
Det var väl det jag kom på, så här "rätt upp och ner"; finns säkert mer att säga.
timofej
Aktiv medlem
1. Inte jag.Sonnaren skrev:
Grumpy ol´man undrar:
2. Just för att min nuvarande utrustning (D70) inte begränsar mig i min fotografering. Än så länge i alla fall.
Intressant enkät tycker jag i övrigt. Efter ha läst folkets svar ändrar jag min uppfattning kanske.
boris.bonasin
Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Grumpy ol´man undrar:
1. Absolut och så snabbt det bara går.
2. Enbart för att det är kul.
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.