Annons

D200 Officiell !!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
objernulf skrev:
10,2 MPixel CCD
ISO 100 - 1600
1/500s blixtsynk
Buffert för 18 NEF
Batteritid 1800 bilder
11 AF-punkter
1005 pixel RGB ljusmätning
Ljusmätning med Ais objektiv (enligt CdI)

Om detta stämmer, är det då första gången vi ser en CCD som körs på ISO 100, eller har det förekommit förr?

Arleklint skrev:
Om detta stämmer, är det då första gången vi ser en CCD som körs på ISO 100, eller har det förekommit förr?

Nix.. Kan nån kan Canån..1D hade ISO 100 fast då i custom-mode. Vet dock inte om det är, som på nyare MkII (fast ISO50) ett läge där det dynamiska omfånget blir begränsat.

Kul om Nikon löst känsligheten utan att tumma på det dynamiska omfånget.

Slowfinger skrev:
Jo, jag gjorde det efter att jag blivit så upprörd. Men som sagt - inbyggd blixt har stora fördelar. Liksom ISO Auto...

Det beror ju lite på hur man använder kameran. Jag använder nästan uteslutande manuell exponering då jag oftast tycker att det är enklare. Med Auto-ISO har har jag ingen koll på hur kameran agerar.

Ok ok - men ISO Auto gör i alla fall inte kameran mer känslig för fukt...

För gatufoto, pressfoto, snabba situationer är ISO Auto grymt bra!
Man har ganska bra koll på hur mycket den går upp i ISO. En snabb schimpning och du har koll.

Dessutom finfint på manuellt läge för att kombinera tider och bländare som egentligen inte funkar.

För mig så är detta en bra nyhet.
1. CCD och 10miljoner pixlar, tillräckligt för de flesta fotograferingar.
2.Enskilda pixelytan stor, vilket medför fysikaliska förutsättningar för mycket låga brusvärden på 1600iso.
3.Lång batteritid, 1600exponeringar.
4.Snabb serietagning
5.Billig
6.Liten, smidig
7. Nya gluggen 18-200VR. Får dom till den gluggen-ja då är det en sensation
Mikael

Helt klart en 20d-killer mao... yesbox... 20d is dead meat... ska bli så otroligt kul att se vad canon hittar på ^^

hailstorm skrev:
Helt klart en 20d-killer mao... yesbox... 20d is dead meat... ska bli så otroligt kul att se vad canon hittar på ^^
Ja, när dom lanserar denna lär det inte dröja innan Canon "läcker" vad som efterträder 20D.
Smakfulla specar på D200 och Canons nästa blir säkert minst i sammam härad.

Canon har en något mindre sensoryta på sina APS stora sensorer än vad Nikon har. Skall de gå upp i antalet pixlar på en efterföljare till 20D ,låt oss anta 12Mpix eller mer utan att göra sensorn större, då medför detta problem

Jag tror faktiskt vi har sett det optimala vad det gäller pixelantalet på APS stora sensorer. Dvs bra upplösning och goda förutsättningar för brusfriare bilder i högre iso tal.
mikael

7. Nya gluggen 18-200VR. Får dom till den gluggen-ja då är det en sensation

ja hoppas den håller samma klass som 18-70, även om ja föredrar fasta gluggar. men 18-200 skulle vara ett bra alternativ vid resor å ev framtida repotage

Jag har börjat hyperventilera med lite hjärtflimmer nu när jag hittade sidan med info om NikonF200. Blir svårt att inte köpa den tror jag.

OK, nu är vi vet vad det är för kamera, tror ni att det blir årets julklapp eller kanske ett påskägg?

/Pontus

Jag hoppas verkligen att Canon inte satsar på 12mp... 8mp är mer än nog... satsa på lite annat instället typ dynamiskt omfång, brusnivåer och sådant...

Fy vad avis jag är på alla nikonianer som får tillgång till 18-200Vr... fy...

Fläsk-Tarzan skrev:
Jag har börjat hyperventilera med lite hjärtflimmer nu när jag hittade sidan med info om NikonF200. Blir svårt att inte köpa den tror jag.
Det ryktet kan nog omedelbart avfärdas som falskt! ;-)

D200 däremot blir nog lysande!

/Pontus

Fläsk-Tarzan skrev:

mmm.. jag sitter här och funderar ut vad man ska ha för ursäkter till "frugan" för en uppgradering (har d70 nu).. har ju intalat mig själv att inte påverkas av sådana här nyheter, men ack så fel man kan ha :)

Har inte läst hela tråden så kan ha missat. Men finns det uppgifter på hur många bilder/sekund den kan komma kunna ta?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar