Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 ofelbar på riktigt (eller:'K&B+Nikon=Sant?')

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Jo, det här är alltså en reaktion på det som diskuterats i tråden D200 officiell på riktigt, sidan 16 och framåt - jag är en aning tveksam till tidningen Kamera och Bild's testande av Nikon D200. Utvecklingen kan följas på Kamera&Bils's blogg, men bara nästan, eftersom en del material plockats bort - det är just det jag reagerar på.

En kort sammanfattning för er som inte hägt med:
- I torsdags meddelade K&B stolta att de har en D200 som skall testas. Byggkvalitet o ergonomi lovordas.
- Senare på eftermiddagen meddelas kort att publiceringen av testbilderna får vänta pg "en oförutsedd händelse".
- Sent samma kväll, efter att en fundersam diskussion uppstått på tråden enl ovan uppstått, postas en förklaring på bloggen, och på Fotosidan bedyrar K&B att det inte beror på att bilderna inte skulle hålla måttet.
- på fredag kväll lägger man så upp testbilderna, varpå en diskussion börjar på Fotosidan om den vertikala bandning som syns i bilderna. Flera är kritiska, och ser det som en möjlig svaghet hos kameran.
- på lördag ersätter man de bilderna i full upplösning med miniatyrer med utsnitt där problemet inte syns. Man hänvisar till misstankar om att testexet är felaktigt. Man meddelar också att man fortsättningsvis inte kommer att publicera högupplösta bilder, eftersom man inte vill sprida bilder som inte är representativa för modellen.
- på söndagen publicerar man ändå fullstora bilder, som visar på fina resultat vid högt iso.

Det här handlar inte om huruvida D200 är en superb kamera eller ej, eller om den aktuella funderingen om bandningar. Det har jag ingen som helst synpunkt om.

Vad jag blir fundersam över är Kamera & Bilds agerande. För alla företag som till stor del lever på att publicera produkttester till konsumenter så måste ju integriteten jämtemot tillverkarna vara fullkomligt och nästintill överdrivet klanderfri. Självklart finns det en underliggande intressekonflikt för testarna, där man å ena sidan vill sälja oberoende tester, (och som här, locka till hemsidan med efterlängtade testbilder) och samtidigt är beroende av att tillverkarna så snabbt som möjligt förser dem med de hetaste prylarna. Det får inte ens förekomma misstankar om att testaren favoriserar eller stöttar en leverantör, då faller hela trovärdigheten, och därmed poängen att köpa och läsa ett test.

När K&B väljer att plocka bort bilder som rönt uppmärksamhet, med hänvisning till att man tror att det är fel på just deras ex, tycker jag att man är ute på väldigt hal is! Då duger det definitvt inte att senare påpeka att man tagit fler bilder (med samma kamera!) och blivit ännu mer övertygade; på det sättet kan man ju knappast bli förvissad om det - eller hur?!
Så byter man ut sin testbild mot en där problemet inte syns, och konstaerar att man fortsättningsvis inte skall publivera fler fullskalebilder, eftersom kameran inte är representativ för modellen.
- Men ack - redan dagen efter har man ändå tagit en del bilder som visar på imponerande bra resultat, och är plötsligt kameran tillräckligt frisk för att bilderna skall kunna publiceras i full skala.

Jag tror inte att Kamera & Bild finns med på Nikons avlöningslista. Men jag blir fundersam över vad det är som driver tidningens agerande? Varför är man så måna om att snabbt lägga ut testbilder, men sedan så snabba att plocka bort dom igen när dom väcker misstankar om brister? Om det exemplar som tidningen fått från Nikon är uppenbart galet, och det går att påvisa att det bara gäller just detta enda exemplar, då tycker jag nog att tidningen gör rätt som plockar bort bilderna. Men man måste också förklara hur man kommit fram till det! Om det inte är helt uppenbart, eller om det kan vara ett problem som berör åtminstone en del av produktionsexemplaren (vilket har antydits att det skulle kunna vara), då tycker jag det är ett väldigt märkligt beteende av tidningen.

Alltså:
- Har K&B blivit tillförlitligt övertygade om att problemet berör just detta enda exemplar, så förklara hur man blivit det!
- om man inte kan redogöra för det så blir åtminstone jag rätt tveksam till tidningens oberoende som testare.



/Per
 
Senast ändrad:
Att testa är ett svårt arbete. Att dessutom göra det "live", genom att blogga alltihop, gör det inte lättare. Det blir mycket mer tyckanden från omgivningen då eftersom de kan ta del av framskridandet. Men jag tycker att det är ett spännande sätt. Alternativet är ju att presentera ett färdigt test, där vi aldrig får veta vad som hänt under testtiden. Jag läste bloggen (har inte läst tråden dock) och tycker att den redovisar testen på ett bra sätt.
 
Självklart är det svårt att testa, och det man publicerade var ju heller inte ett färdigt 'test' med de krav man kan ställa på ett sådant.

K&B kommentar i den andra tråden:
"Bilderna måste naturligtvis upp, det lovade vi redan igår. Det är det som är idén med en testblogg, att läsare kan följa processen i valda delar och inte bara det viktade slutresultatet."

-det är ju jätte bra. Det jag är fundersam till är varför man censurerar bort sina egna delresultat när de påvisar en möjlig brist, utan att förklara hur man kommit fram till att man fått ett måndagsexemplar?

/Per
 
Per skrev:
Självklart är det svårt att testa, och det man publicerade var ju heller inte ett färdigt 'test' med de krav man kan ställa på ett sådant.

K&B kommentar i den andra tråden:
"Bilderna måste naturligtvis upp, det lovade vi redan igår. Det är det som är idén med en testblogg, att läsare kan följa processen i valda delar och inte bara det viktade slutresultatet."

-det är ju jätte bra. Det jag är fundersam till är varför man censurerar bort sina egna delresultat när de påvisar en möjlig brist, utan att förklara hur man kommit fram till att man fått ett måndagsexemplar?

/Per
"Censur" är ett ord som verkar användas flitigt i diverse trådar så fort någon inte gillar att en tidning, sajt osv använder sig av sin fulla rätt att redigera sina egna alster. Såvitt jag förstår är "censur" något som stater sysslar med.
 
En intressant och viktig fråga som du tar upp tycker jag, och förmodligen lika känslig som intressant!

Min egen slutsats är sedan länge att de allra flesta tidningar av den typ som K&B representerar, och som i grunden handlar om konsumtion och en möjlighet för tillverkarna att öka densamma, redan har förbrukat sin trovärdighet. Läste under många år Musikermagasinet men tids nog lessnade på alla de slätstrukna recensionerna samtidigt som jag upptäckte att recensioner och omfattande produktlanseringar alltid sammanfaller i den här typen av tidningar.

Reklamintäkterna är väl, om jag har fattat det rätt, huvudinkomstkällan. Så i enlighet med principen att man inte gärna biter den hand som föder en, inträder allt för ofta en tvivelaktig form av självcensur. Resultatet blir då att recensenten gör recensionen onödigt slätstruken, samt att produkten i regel framställas som bättre och intressantare än vad den förtjänar.

Jag tror på minst två orsaker till att det blir på detta sätt. Den ena tror jag är att relationen till annonsören är mer direkt och därför uppfattas som viktigare än relationen till läsaren. Den andra är naturligtvis att det handlar om pengar. Hur som helst förbehåller jag mig rätten att bedriva en egen form av självcensur genom att undvika den typen av tidningar.
 
buddy_poor skrev:
Hur som helst förbehåller jag mig rätten att bedriva en egen form av självcensur genom att undvika den typen av tidningar.
Men vad gör du här då? Den här sajten lever också på reklamintäkter och har dessutom ett samarbete med Kamera & Bild.
 
Vad är en test

Test är bara ett ord som inte säger någonting om den metodik som använts, den kompetens som involverats eller vilket syfte testet har.

Jag har aldrig sett eller läst något test av kamerautrustning i Svensk media som förtjänar att nämnas. Oftast har utländska tester använts som förlagor och delar av dessa har kopierats och blandats med den självutnämnde testarens omdömen om produktens utseende och material.

Nästan uteslutande så har det avsatta utrymmet fått styra omfattningen på testen och inte tvärt om.

Det finns enligt mig bara en professionell resurs när det gäller kameratester och det är Mr Phil Askey på Dpreview www.dpreview.com.

Micke
 
tormig skrev:
"Censur" är ett ord som verkar användas flitigt i diverse trådar så fort någon inte gillar att en tidning, sajt osv använder sig av sin fulla rätt att redigera sina egna alster. Såvitt jag förstår är "censur" något som stater sysslar med.

Jag tycker Kamera & Bild är en trevlig tidning - på god väg att passera Foto som ledande i facket.
Det jag ifrågasätter är inte tidningens rätt att redigera och välja bland det man publicerar - det som gör mig förbryllad är varför man gör det i det aktuella fallet.

/Per
 
buddy_poor skrev:
Förstår inte varför du frågar, inte heller vad du har med det att göra!
Det var du som skrev en låååååång utläggning om varför vissa tidningar inte är trovärdiga för att de har reklamintäkter som huvudinkomstkälla (vilken tidning har inte det fö).

Då vore det ju intressant att få veta varför det går bra att läsa fotosidan som sannolikt också får en stor del av sina intäkter från reklam och som dessutom samarbetar med just den tidningen som enligt dig saknar trovärdighet av samma anledning.
 
Re: Vad är en test

Skallagrim skrev:
Jag har aldrig sett eller läst något test av kamerautrustning i Svensk media som förtjänar att nämnas. Oftast har utländska tester använts som förlagor och delar av dessa har kopierats och blandats med den självutnämnde testarens omdömen om produktens utseende och material.
Har du aldrig läst tidningen FOTO?

En av de få som oberoende gör och kan göra MTF-mätningar, tack vare Hasselblad.
 
buddy_poor skrev:
Min egen slutsats är sedan länge att de allra flesta tidningar av den typ som K&B representerar, och som i grunden handlar om konsumtion och en möjlighet för tillverkarna att öka densamma, redan har förbrukat sin trovärdighet.

Kan tyvärr inte hålla med dig här. Det är vbäldigt viktigt för en tidning att just behålla och visa sin trovärdighet. Jag kan inte säga hurvida andra tidningar beter sig. Men jag vet att både FOTO och K&B inte har en policy att inte klia tillverkarna på ryggen. Om en kamera är dålig så skriver man om det. Jag själv har totalsågat en kodak, då denna var helt oanvändbar. Chefredaktören har själv anmärkt på kameror som han testat.

Det handlar inte om censur, utan att kunna presentera ett material som man kan stå för. Inget annat. Om bilderna är borttagna så beror detta på något som inte Göran (i detta fallet) kan stå för. Inget nytt, det är sådant som händer när man vill ha ut en nyhet snabbt och det kanske inte alltid blir helt rätt.

/Jeppe - skribent och kameratestare K&B
 
Tankeställare...

För ett tag sedan så var jag på en inspirationsföreläsning angående framtiden, marknadsföring m, m. Där tog man ibland annat upp ett relativt nytt marknadförings knep där bloggar / bloggare köps upp av stora företag för att dom sedan kan vinkla och marknadsföra sig som dom vill. Det förkommer också att man idag på företag anställer folk just för att sitta och blogga runt om på internet. Dom personerna uppger sig inte komma från ett företag. Utan låtsas vara privatpersoner som förespråkar produkter eller tjänster på grund av t, ex bra erfarenheter osv. Jag tar upp detta för att ge er en liten tankeställare...
 
Re: Vad är en test

Skallagrim skrev:
Jag har aldrig sett eller läst något test av kamerautrustning i Svensk media som förtjänar att nämnas. Oftast har utländska tester använts som förlagor och delar av dessa har kopierats och blandats med den självutnämnde testarens omdömen om produktens utseende och material.Det finns enligt mig bara en professionell resurs när det gäller kameratester och det är Mr Phil Askey på Dpreview www.dpreview.com.

Micke

Så fel du har.. Det finns fortfarande tidningar som arbetar på det sättet. Men tidningar som t.ex. K&B och FOTO har svenska skribenter och inget översatt material. De första nummren av dåvarande K&B (Allt om digitalfoto) innehöll översatt material. Men det var inte hållbart i längden utan ersattes med svenska skribenter och svenska testare.

FOTO har mig veterligen aldrig översatt några tester.


Skallagrim skrev:
Det finns enligt mig bara en professionell resurs när det gäller kameratester och det är Mr Phil Askey på Dpreview www.dpreview.com.

Tja.. dpreview lever väl oxå på reklamintäkter? Även denna siten har fått sin beskärda del av missar. Men visst är den bra. Varje kameratest tar ju upp motsvarande 20 sidor. Så det är klart att det blir bra. En skribent/testare skall alltså på tre sidor försöka beskriva vad Phil gör på 20...


/Jeppe - skribent K&B
 
Jeppe skrev:
Det handlar inte om censur, utan att kunna presentera ett material som man kan stå för. Inget annat. Om bilderna är borttagna så beror detta på något som inte Göran (i detta fallet) kan stå för.

Men vem är det som ska stå för vad? Självklart har tidningen att ansvar att inte lägga ut något som är missvisande, men om man testar en kamera som uppvisar brister (återigen kan inte jag bedömma om det är en brist) så är det väl inte testarens ansvar att göra bedömningen att man råkat få ett måndagsexemplar i händerna? Åtminstone inte enbart utifrån tester av just det exemplaret, och definitivt inte om samma fenomen konstaterats på annat håll? (vilket K&B förtjänsfullt påpekar på bloggen)

/Per
 
RGB skrev:
En förklaring från tidningen skulle ju besvara alla frågetecken...

(jag har meddelat Göran att han gärna får kommentera, fö hade jag uppskattat lite mindre ordmärkeri och personangrepp i tråden)
 
Senast ändrad:
Re: Re: Vad är en test

Erik Schalin skrev:
Har du aldrig läst tidningen FOTO?

En av de få som oberoende gör och kan göra MTF-mätningar, tack vare Hasselblad.
Men, tänk om de skall testa ett objektiv från Hasselblad, då kanske de riggar sin MTF-testanläggning för att få bättre resultat! Och vad säger att de inte fuskar för att få konkurenterna att framstå i sämre dager? Foto använder ju en utrustning av en kameratillverkare för att testa utrustning från andra, konkurerande tillverkare.

Förresten, annonserar inte Hasselblad i Foto också?

/TM (som anar en konspiration mellan Foto & Hasselblad)
 
tormig skrev:
Det var du som skrev en låååååång utläggning om varför vissa tidningar inte är trovärdiga för att de har reklamintäkter som huvudinkomstkälla (vilken tidning har inte det fö).

Då vore det ju intressant att få veta varför det går bra att läsa fotosidan som sannolikt också får en stor del av sina intäkter från reklam och som dessutom samarbetar med just den tidningen som enligt dig saknar trovärdighet av samma anledning.

Acceptera bara att jag väljer bort vissa tidningar på grund av det jag skrivit tidigare. Samtidigt som jag tycker om att delta och ta del av de möjligheter som fotosidan erbjuder, särskilt då forumet, men även att lägga upp bilder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.