Annons

D200, ni som säljer.

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det här? Försöker ni slå Canon fanboys i teknikrunkning?

Sälja den superba D200, för vad? Exakt vad är det man kan göra med D300 som är omöjligt med D200?
 
Det är ju bara habegäret som måste stillas..så lite som jag fotar kunde jag lugnt ha nöjt mig med en kompakt

marma skrev:
Vad är det här? Försöker ni slå Canon fanboys i teknikrunkning?

Sälja den superba D200, för vad? Exakt vad är det man kan göra med D300 som är omöjligt med D200?
 
Det cirkulerar ganska många D200 på försäljningslistorna just nu. Såg ett pris på 10k för D200, batterigrepp och kitobjektiv, 2mån gammalt....Tror priset kommer att sjunka betydligt då D300 släpps.
Och kommer det en modell mellan D80 och D200......vad kan den och vad är priset i så fall?

Och andra sidan, varför inte gå ut NU och fota med det som finns idag.....

/Arne
 
AeS skrev:
Det cirkulerar ganska många D200 på försäljningslistorna just nu.
/Arne

Ja och ett av alla erbjudanden finner man i en annons på Blocket .
Säljare är en inte helt okänd Daniel Andersson.
Han jobbar vidare, Duktig kille
 
Det verkar vara flera som har svårt att förstå vad som skrivs.
Jag skrev att 70% av nypris är för mycket att sälja en begagnad DSLR för.

Den som köper begagnat tar en större risk än nyköparen eftersom kameran kan ha varit utsatt för vad som helst. Dessutom får begagnatköparen ingen garanti. Detta gör att priset ska vara avsevärt billigare än nytt för att det ska vara värt att inte köpa nytt. Speciellt för digitalkameror som är känsliga och kan krångla på alla upptänkliga sätt..

Jag tycker att en begagnad D200 i gott skick bör betinga 8000 kr nu.

En del verkar tro att man köper en ny sak, använder den och sedan säljer den för nästan det man gav för den. Vem fan ska sponsra sådant?

/Erik
 
Inte så ovanligt!

Det är ju väldigt vanligt att folk tror att de ska få tillbaka 70-80 % av de lagt ut på sina prylar. Undrar om det är någon som köper till dessa priser???
 
Det handlar ju inte om det! Det handlar om att folk verkar tro att det är rimligt att ta 10500 kr för en begagnad kamera som idag kostar 13500 kr. Det är 78 % av nypris. Jag väljer då i det fallet att köpa nytt!
 
Kapitalism....

Marknadskrafter råder.....folk får väl begära vilket pris dom vill....upp till köparen att bedöma vad den vill ge :)

/Matti
 
eon skrev:
Det verkar vara flera som har svårt att förstå vad som skrivs.
Jag skrev att 70% av nypris är för mycket att sälja en begagnad DSLR för.

Den som köper begagnat tar en större risk än nyköparen eftersom kameran kan ha varit utsatt för vad som helst. Dessutom får begagnatköparen ingen garanti. Detta gör att priset ska vara avsevärt billigare än nytt för att det ska vara värt att inte köpa nytt. Speciellt för digitalkameror som är känsliga och kan krångla på alla upptänkliga sätt..

Jag tycker att en begagnad D200 i gott skick bör betinga 8000 kr nu.

En del verkar tro att man köper en ny sak, använder den och sedan säljer den för nästan det man gav för den. Vem fan ska sponsra sådant?

/Erik

Tänk om säljarna hade sagt till dig vad du bör betala för deras kamera.
 
Lars Johnsson skrev:
Tänk om säljarna hade sagt till dig vad du bör betala för deras kamera.

Nu när alltfler köper och använder en DSLR borde det då inte kunna bli en bättre fungerande andrahandsmarknad med tabeller över rimligt andrahandsvärde/-pris beroende på modell, ålder, antal exponeringar och skick ungefär som för begagnade bilar?! Hur många procent sjunker värdet på en toppmodell av tex SAAB eller Volvo efter ett, två, tre osv år? Kan det vara vägledande för begagnade DSLR också? Begagnade objektiv verkar (som tur är) hålla sitt värde bättre än kamerorna.
 
Nej, man ska givetvis vara fri att ta vilket pris man vill. Är det för dyrt så köper ju ändå ingen kameran och man blir tvungen att sänka priset.
Blir den såld, ja då var ju priset rätt.

Många kameror och objektiv kostar ju också mer begagnade än de gjorde när de köptes nya
 
Teodorian skrev:
Nu när alltfler köper och använder en DSLR borde det då inte kunna bli en bättre fungerande andrahandsmarknad med tabeller över rimligt andrahandsvärde/-pris beroende på modell, ålder, antal exponeringar och skick ungefär som för begagnade bilar?! Hur många procent sjunker värdet på en toppmodell av tex SAAB eller Volvo efter ett, två, tre osv år? Kan det vara vägledande för begagnade DSLR också? Begagnade objektiv verkar (som tur är) hålla sitt värde bättre än kamerorna.

Det behövs inga listor, man betalar vad man tycker der är värt. Antingen får man den till de priset eller inte. Vill man ha jävligt mycket så betalar man vad det kostar.
 
Lars Johnsson skrev:
Nej, man ska givetvis vara fri att ta vilket pris man vill. Är det för dyrt så köper ju ändå ingen kameran och man blir tvungen att sänka priset.
Blir den såld, ja då var ju priset rätt.

Många kameror och objektiv kostar ju också mer begagnade än de gjorde när de köptes nya


Eftersom jag byter fotoutrustning ibland så är jag både köpare och säljare i samma person.
Är jag då den fulländade marknaden som har absolut koll på vad saker ska kosta? Nja, men det borde vi dock alla ha tycker jag.
Och om man tänker på det så är det rimligt att köpare och säljare ska vara på samma nivå. Dvs det bör finnas en gemensam känsla av vad som är rimligt begagnatpris på olika saker.

Den köpare som betalar mer än förväntat för en begagnad pryl är dum och har blivit blåst av både sig själv och säljaren.
Det jag vänder mig mot är inte den självreglerande marknadsekonomin utan mot dessa personer som betalar 90% av nypris för en vanlig begagnad pryl. Vi talar faktiskt inte om saker som går upp i värde och popularitet här utan om kameror som är omoderna och enligt användarna kass efter 2år. Särskilt Canon-kameror verkar handlas med vansinnigt höga begagnatpriser.

/Erik
 
eon skrev:
Det jag vänder mig mot är inte den självreglerande marknadsekonomin utan mot dessa personer som betalar 90% av nypris för en vanlig begagnad pryl.
Varför bryr du dig om vad andra betalar för begagnade saker? Det är väl deras problem om de är så pantade att de inte kollar upp vad prylen kostar ny (och då antagligen begriper att det är för dyrt).
 
Inte för att jag vill stoltsera med svaret, eller kanske ett möjligt svar.. men kan det vara att göra bilder med? ;)

marma skrev:
Vad är det här? Försöker ni slå Canon fanboys i teknikrunkning?

Sälja den superba D200, för vad? Exakt vad är det man kan göra med D300 som är omöjligt med D200?
 
Jag funderar starkt på att köpa mig ett begagnat D200-hus. Men inte förren D300 har funnits ute ett par månader.
Då först ser man väl hur många D200 det finns till salu, och framför allt vad en ny D200 kostar. Börja prata priser redan nu vekar helt meningslöst. Jag tror faktiskt att det går att köpa ett beg.D200 väldigt billigt i vinter.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.