ANNONS
Annons

D200 la av..

Produkter
(logga in för att koppla)

faskunge

Medlem
Efter att ha fotat en kväll på Speedway GP i Eskilstuna hängde sig min D200, displayen på huset visade dom sista inställningarna men inga knappar fungerade, det gick inte ens att stänga av den.
Efter lite funderande tog jag ur batteriet och när jag satte tillbaka det var den stendöd!
(testade även med ett nyladdat)
Någon som haft samma problem? Finns det någon återställningfunktion? kan det vara ett mjukvarufel?

/uffe

Vi lekte med en kompis D200 i Frankrike, den var helt ny (han köpte den precis innan han åkte ner), och efter kanske 50 bilder hände samma sak. Hela kameran låste sig och allt var dött.
Han åkte hem efter en vecka, och då var kameran fortfarande död.
Vet inte vad som hände sen.

/Magnus

Hmmm... Var det inte någon annan här som hade råkat ut för samma sak med en D50 eller en D70?

Hoppas det är något som går att fixa med firmware, och inte något allvarligt hårdvarufel som alla nikonägare riskerar att drabbas av.

Trist att problemen fortästter för Nikon. Låter allvarligt att kameran är död fastän batteriet har åkt ut & in.

Min D1 har hängt sig på liknande sätt 1-2 gånger, men då räckte det med att slita ut batteriet, ställa avtryckarknappen i Off-läget, sen in med batteriet och vrida till On igen.

Inte bra det här, alla modeller som har snabbproducerats tenderar att krångla för Nikon. (syftar då främst på D70)

schaki skrev:
Trist att problemen fortästter för Nikon. Låter allvarligt att kameran är död fastän batteriet har åkt ut & in.

Min D1 har hängt sig på liknande sätt 1-2 gånger, men då räckte det med att slita ut batteriet, ställa avtryckarknappen i Off-läget, sen in med batteriet och vrida till On igen.

Inte bra det här, alla modeller som har snabbproducerats tenderar att krångla för Nikon. (syftar då främst på D70)

Har själv en D70 som Nikon Nordic Servat för "blinkande lampan döden".

Nå - all tillverkning av produkter kommer skapa specifika problem för varje enskilld produkt. Det handlar om hur moderbolaget tar hand om kunderna.

Jag har än idag inte sett några siffror som visar problemens omfattning och tror egentligen att alla produkter ligger inom en acceptabel fel rate.

Däremot vet jag att jag fick en utbyteskamera av Nikon Nordic då de kanske inte skulle hinna reparera min kamera innan ett jobb! Mycket bra gjort. De hann färdigt innan jobbet varför skickandet blev i "onödan" men som sagt bra gjort.

Vidare har de en seriös uppföljning av deras produkter på deras supportsida. Exempelvis problem med en batch av batterier byts gratis ut.

Min poäng är - forum fungerar oerhört bra för konsumenter att gruppera/upptäcka produktproblem. Forum tenderar dock till att ha en obalansera syn på omfattningen/storleken av problemet.

Vidare skrivs det för lite om hur tillverkaren tar hand om problemet. Det är ju en stor del av skälet till att vara märkestrogen. Just att man känner att man blir väl omhändertagen när problem dyker upp. För det gör det altid i någon form för alla tillverkare.

Är det någon som har relevant information om fördelningav fel mellan olika tillverkare/produkter?

mvh Erik

Kommer att ta komtakt med SP imorgon (det är dom som såld kameran). Gissar att Nikon Nordic får ta hand om reklamationen. Problemet är att jag bokat studentfotograferingar på fredag och vill inte gärna vara utan min backupkamera.
Jag meddelar imorgon hur SP och Nikon hanterar problemet.
Min D2X och D70(såld när jag köpte D200:an) har fungerat felfritt i ur och skur i så jag hoppas att felet på D200:an var en sällanhändelse.

/uffe

faskunge skrev:
Kommer att ta komtakt med SP imorgon (det är dom som såld kameran). Gissar att Nikon Nordic får ta hand om reklamationen. Problemet är att jag bokat studentfotograferingar på fredag och vill inte gärna vara utan min backupkamera.
Jag meddelar imorgon hur SP och Nikon hanterar problemet.
Min D2X och D70(såld när jag köpte D200:an) har fungerat felfritt i ur och skur i så jag hoppas att felet på D200:an var en sällanhändelse.

/uffe

hmm, varför sålde du din D2x? Den har väl endast fördelar gentemot D200, förutom att man itne kan plocka bort greppet, och den kanske är något tyngre?

Har Nikon fått virus eller, tycks vara ganska vanligt att Nikon DSLR kamerorna plötsligt dör.
Konstigt äftersom de byggde så fina analoga
SLR förr.

JONNY CU skrev:
Har Nikon fått virus eller, tycks vara ganska vanligt att Nikon DSLR kamerorna plötsligt dör.
Konstigt äftersom de byggde så fina analoga
SLR förr.

"Ganska vanligt" - tack för att du tillförde lite säkerställd statestik.

Välkommen till Fotosidan! Du skulle ju kunna hålla en lite mer positiv och främjande inställning i framtiden (tittade på dina tidigare 11 inlägg)

Mvh

Johan Maxe

Erik Preihs, du har helt rätt.

Visst är det bra att höra om andra haft samma problem och att man kanske kan få snabb hjälp, det är jättbra.
Men samtidigt kan det blir en sned bild av hur verkligheten ser ut.
Stora kameramärken säljer mycket och har troligen därför också mer antal fel. Men förmodligen inte fler fel än andra, procentuellt sett, kanske t o m färre, men detta kommer inte fram.
Men läser man fotosidan ofta så få man lätt uppfattningen att vissa kameramärken/modeller har många fel.
Jag har träffat en anställd i en fotoaffär som fnös åt fotosidan och kallade den för en gnällsida.

Detta är, tycker jag, ett dilemma för fotosidan.

Så berömm mera när ni är nöjda med något.
Skall själv gå in och berömma Dustin i något forum.

Om det är något fel på elektriska prylar så brukar dom visa sig efter högst ett par veckor, funkar det efter en månad så är det oftast helt ok.

Troligen så är det en kall lödning som har släppt.

Made in Thailand :) Det är väl priset kunder får betala när företag anlitar lågprisländer för tillverkning, varför tror ni Nikon tillverkar D2 serien hemma i Japan ?

kent.

Zoso skrev:
Om det är något fel på elektriska prylar så brukar dom visa sig efter högst ett par veckor, funkar det efter en månad så är det oftast helt ok.

Troligen så är det en kall lödning som har släppt.

Made in Thailand :) Det är väl priset kunder får betala när företag anlitar lågprisländer för tillverkning, varför tror ni Nikon tillverkar D2 serien hemma i Japan ?

kent.

Är det därför detta meddelande finns angående D2H-hus??

Japan-tillverkning eller?

// Johan

För att återgå till problemet med D200:an som lagt av.
Huset kommer upp till Nikon Nordic AB under eftermiddagen, jag pratade med en servicekille angående felet och dom skulle titta på kameran direkt när den anlände. Om dom inte kunde fixa felet per omgående skulle jag få över en lånekamera.

/uffe

Maxe skrev:
Är det därför detta meddelande finns angående D2H-hus??

Japan-tillverkning eller?

// Johan

Vad har det där med att göra om kameran är tillverkad i Japan eller inte ?

Fel val av komponenter har väl inget att göra med hur kameran skruvas ihop, samma komponenter hade väl blivit isatta om kameran hade varit tillverkad i Thailand.

kent.

Maxe skrev:
"Ganska vanligt" - tack för att du tillförde lite säkerställd statestik.

Välkommen till Fotosidan! Du skulle ju kunna hålla en lite mer positiv och främjande inställning i framtiden (tittade på dina tidigare 11 inlägg)

Mvh

Johan Maxe

Han kan ha lite svårt att formulera sig... Dra in taggarna, i övrigt har nog alla märken måndags exemplar eller så. Nu är ju inte jag någon Nikonexpert men killarna på nikon kan ju ha missat någon situation där mjukvaran stället till det. tex om man håller in en knapp och öppnar minneslucken...spekulationer från min sida. hoppas det går bra och problemet löser sig.

Nu är D200:an fixad!
Det var ett "spänningskort" som pajat enligt servicekillen på Nikon, han sa också att det var första gången dom stött på det felet.
Tycker att Nikon Nordic AB skött sig mycket bra, när dom fick huset gjorde dom felsökningen direkt och bytte sen det trasiga kortet.
Huset är nu skickat och kommer imorgon. Det tog 1 dag på Nikon och 2 dagar i frakt så det kunde inte gå fortare!

/uffe

faskunge skrev:
Nu är D200:an fixad!
Det var ett "spänningskort" som pajat enligt servicekillen på Nikon, han sa också att det var första gången dom stött på det felet.
Tycker att Nikon Nordic AB skött sig mycket bra, när dom fick huset gjorde dom felsökningen direkt och bytte sen det trasiga kortet.
Huset är nu skickat och kommer imorgon. Det tog 1 dag på Nikon och 2 dagar i frakt så det kunde inte gå fortare!

/uffe

Kul att höra om den bra servicen. Har tidigare hört lite tråkigheter, tyvärr.

Stötte jag på en Journalist som jobbar på Borås tidning i Januari (i år) när jag var ute och fotade med min D1. Han kände igen kamera-modellen.

Jag frågade vad dem har för kameror på "BT" och han berättade att dem plåtar med Nikon D1.

Men har köpt in Canon, jag frågade naturligtvis varför, och då sa han att skälet till det var att BT hade ´lackat ur på Nikons service gentemot större kunder.

Som väl är ger dem iaf bra service till oss vanliga fotografer, och jag hoppas att det ser bättre ut på andra håll runtom i landet, för Nikon bör nog akta sig för att sjabbla bort även större kunderkretsar.

Utan att ha något samband med reparationen av D200:a huset fick jag en webbbaserat enkätundersökning från Nikon idag. Då jag varit i kontakt med webbsupporten nyligen fick jag svara på massa frågor kring kvalitén på supporten, hemsidans utseénde mm.
Kunde även framföra mina åsikter kring leveranstider på Nikonutrustning.

Jag gissar att många "huvuden" rullat bland cheferna på Nikon nu när leveranser strular både på kamerahus och optik. Hoppas för Nikons skull att problemen snart ska vara lösta, dom verkar iallafall jobba aktivt med kundreaktioner.

MVH
/uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar