Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 i USA...?

Produkter
(logga in för att koppla)
stoltz skrev:



Ditt exempel är inte hållbart eftersom uppsåt inte spelar någon som helst roll. Åker du in i tullen och du har en kamera med dig och hävdar att det är en present, så måste du fortfarande visa ett kvitto. Åker du in i tullen och det är din kamera, så måste du fortfarande visa kvitto om det råder tvivel.


Måste man alltid ha kvitto med sig på varje pryl man tar med på en resa? Ifall någon skulle fråga var man köpt grejerna?!
Läste i en dagstidning att vi tar med allt mer elektroniska prylar när vi reser (mp3-spelare, mobil, kamera, dator..) Jag har aldrig haft en tanke på att ta med kvitton på varje grej (om jag ens har kvar kvittona)
 
PelleAbelson skrev:
Måste man alltid ha kvitto med sig på varje pryl man tar med på en resa? Ifall någon skulle fråga var man köpt grejerna?!
I princip ja, men i praktiken blir det nog så att Tullen ger dig en viss tid på dig att redovisa kvitton, eller på annat sätt styrka ursprunget (serienummer, etc).

Detta skall väl inte överdrivas, för risken är väl liten (om det inte handlar om väldigt dyra saker). Men det är lite ansvarslöst att skriva att man bara kan "strunta i alltihopa" och smuggla på. Särskilt när man inte har en aning om hur reglerna faktiskt ser ut. Skulle man trots allt ha otur, så är ju 25% i moms bara på en D200 en ganska obehaglig överraskning. Plus att du lär bli dömd för ett brott...
 
stoltz skrev:
Din poäng är fortfarande inte hållbar...



Ditt exempel är inte hållbart eftersom uppsåt inte spelar någon som helst roll. Åker du in i tullen och du har en kamera med dig och hävdar att det är en present, så måste du fortfarande visa ett kvitto. Åker du in i tullen och det är din kamera, så måste du fortfarande visa kvitto om det råder tvivel. Hon tar in kameran i Sverige från ett annat land, om tullen är intresserad av detta så måste hon visa var kameran är köpt. Det går inte att skylla på okunskap, det hjälper inte. Systern bär ansvaret att själv informera sig, samma sak gäller skattefrågor.

Så tyvärr - Jag anser att ditt förslag på kryphål inte fungerar överhuvudtaget och att du underskattar de lagar som tullen verkar under samt tullens arbetsmetoder.

Men ring gärna tullen och fråga om du inte tycker det jag skriver verkar rimligt...


1) Varför ska hon berätta att det är en present???

2) Hon har naturligtvis kvitto på kameran hon själv köpt!

Vad är DIN poäng?

/K
 
jorgene skrev:
I princip ja, men i praktiken blir det nog så att Tullen ger dig en viss tid på dig att redovisa kvitton, eller på annat sätt styrka ursprunget (serienummer, etc).

Detta skall väl inte överdrivas, för risken är väl liten (om det inte handlar om väldigt dyra saker). Men det är lite ansvarslöst att skriva att man bara kan "strunta i alltihopa" och smuggla på. Särskilt när man inte har en aning om hur reglerna faktiskt ser ut. Skulle man trots allt ha otur, så är ju 25% i moms bara på en D200 en ganska obehaglig överraskning. Plus att du lär bli dömd för ett brott...

Ok, jag lägger ner det här. Min avsikt är inte att uppmuntra någon att smuggla. Om det har uppfattats så, ber jag om ursäkt!

/K
 
keckax skrev:
Ok, jag lägger ner det här. Min avsikt är inte att uppmuntra någon att smuggla. Om det har uppfattats så, ber jag om ursäkt!

/K


Det gör du absolut inte! Vi hjälper varandra här på fotosidan ;). I det här fallet så hjälper vi varann att hitta "kryphål" :)
 
keckax skrev:
1) Varför ska hon berätta att det är en present???
Det var ett exempel, inget annat, som generellt har diskuterats i tråden, andra knep som brukar hävdas är att kameran är begangnad osv, som du ser i mitt inlägg så finns det även andra exempel.

2) Hon har naturligtvis kvitto på kameran hon själv köpt!
Och? Det beror ju på om kvittot är svenskt eller amerikanskt. Hon FÖR IN en produkt i landet - Svårare än så är det inte. Det finns dock visa undantag vid de tillfällen man som svensk medborgare bott utomlands under en längre period - Men ingen av oss vet ju inte om systern omfattas av dessa undantag, eller hur?

Läs min första replik på dina tidigare inlägg.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.