Annons

D200 i USA...?

Produkter
(logga in för att koppla)
HAHAHA

Zoso skrev:
Om din syster bor i USA och köper kameran där så har hon 1 års garanti på den, skulle du ha otur och något går sönder under första året är det väl bara att skicka kameran till henne, då kan ju hon lämna in den för reparation gratis och sedan skicka tillbaka den till dig.

Jag kan inte se några som helst problem med det, så strunta i Mac-garantin, skicka istället kameran över pölen till syrran om du får problem.

kent.

*HAHA* Lycka till med att skicka den TILL USA och sedan få den SKICKAD hem :-D !!! Kommer garanterat att fastna i tullen på vägen DIT och HEM :eek:) !!! Sedan kostar frakten en bra slant !

Fördelen med Mackcam är att du kan få kameran lagad i Sverige på en verkstad som Mackcam godkänner. 3 års Mackcam-garanti för upp till $3000 kostar bara $80.

keckax skrev:
Fnys! Hon handlar en kamera åt sej själv, som hon sedan ger bort. Vem tusan har intresse av att utreda ev smuggling??? Det handlar om en kamera, inte knark!

Vad får dig att tro att tullen enbart letar efter knark- eller spritsmugglare, dessutom sådana som nästan enbart är "storsmugglare"?

Tullen letar även efter personer som "privatimporterar" elektronik - Tullen räknar kallt med att det är en hel del skatteintäkter som försvinner på detta sätt och skatten finansierar ju även tullens verksamhet, eller hur?

Därmed så verkar det ju ganska ologiskt att säga att tullen är inte är intresserad av systern som varusmugglar en kamera, där man missar skatteintäkter på nästan 3.000 kr - Många systrar, många missade intäkter.

Jag flyger en hel del och har blivit stoppad ett antal gånger där jag varit tvungen att redogöra för utrustningens inköpsland - Så visst kan dom kolla, oavsett om du är Ture-turist eller yrkesfotograf.

Min mor har blivit stoppad i Helsingborg där tullen beslagtog ett kilo potatis.

Jag har en kompis som på 80-talet fick sin trådlösa telefon beslagtagen av tullen 2 månader efter inköp i Tyskland. Detta skedde hemma i hans lägenhet. Så principiellt sett är hela sverige tullområde.

Så det finns en risk att man kan bli stoppad i tullen, är påstå något annat är bara rent fnys.

Om risken är stor eller liten, det får var och en avgöra. Dock så skall man vara försiktig med att tro på myter som säger att "tullen har fullt upp med knark, sprit och annat - Så dom kommer inte att ta dig".

stoltz skrev:
Vad får dig att tro att tullen enbart letar efter knark- eller spritsmugglare, dessutom sådana som nästan enbart är "storsmugglare"?

Tullen letar även efter personer som "privatimporterar" elektronik - Tullen räknar kallt med att det är en hel del skatteintäkter som försvinner på detta sätt och skatten finansierar ju även tullens verksamhet, eller hur?

Därmed så verkar det ju ganska ologiskt att säga att tullen är inte är intresserad av systern som varusmugglar en kamera, där man missar skatteintäkter på nästan 3.000 kr - Många systrar, många missade intäkter.

Jag flyger en hel del och har blivit stoppad ett antal gånger där jag varit tvungen att redogöra för utrustningens inköpsland - Så visst kan dom kolla, oavsett om du är Ture-turist eller yrkesfotograf.

Min mor har blivit stoppad i Helsingborg där tullen beslagtog ett kilo potatis.

Jag har en kompis som på 80-talet fick sin trådlösa telefon beslagtagen av tullen 2 månader efter inköp i Tyskland. Detta skedde hemma i hans lägenhet. Så principiellt sett är hela sverige tullområde.

Så det finns en risk att man kan bli stoppad i tullen, är påstå något annat är bara rent fnys.

Om risken är stor eller liten, det får var och en avgöra. Dock så skall man vara försiktig med att tro på myter som säger att "tullen har fullt upp med knark, sprit och annat - Så dom kommer inte att ta dig".

Läs hela tråden!

/K

Kör på chansen att fasta i tullen
är minimal. Jag har fått allt möjlig hemskickat från polare i USA som "presenter" med ett fiktivt värde under 500kr utan problem. Att gå igenom tullen borde vara i pricip riskfritt om man inte gör det varje vecka och personalen börjar hälsa på en med förnamn :)

Ska bli intressant hur bra att gå att få ut någon ersättning för paketet den dagen något blir skadat eller försvinner.

"Jamen, jag lovar, det var värt 30ggr det jag deklarerade att det skulle vara värt"

Re: HAHAHA

SmashingPumpkins skrev:
*HAHA* Lycka till med att skicka den TILL USA och sedan få den SKICKAD hem :-D !!! Kommer garanterat att fastna i tullen på vägen DIT och HEM :eek:) !!! Sedan kostar frakten en bra slant !

Fördelen med Mackcam är att du kan få kameran lagad i Sverige på en verkstad som Mackcam godkänner. 3 års Mackcam-garanti för upp till $3000 kostar bara $80.

Varför skulle tullen vara intresserad av en begagnad kamera som syrran glömde när hon var och hälsa på ?

Frakten dyr ? När jag köpt prylar från staterna så har frakten varit billig, men det beror väl på vad man betraktar som dyrt, att lämna in kameran för service blir nog betydligt dyrare.

kent.

Vilken diskution ;-)

Hur många av er bryter mot lagen dagligen ?
Dom flesta antagligen utan att dom tänker på det.

Men jag har en fråga , kollas det verkligen vad man för in respektive ut ur landet ?

Ojoj vilket problem...

Har också bekanta i New York och jag löser mina grejer på följande sätt.
Har köpt två objektiv minneskort ryggsäck och lite annat smått och gott.
Handlar på BH på deras internetshop betalar och skickar grejerna till mina kompisar i NY. DOm skickar dom vidare och skriver att det är gåva på paketet till ett värde av 5 dollar. Klappart och klart! ingen moms ingen tull. Tar tre dagar med Fedex till din dörr.

kan det bli bättre :-D
TxT

Problemet uppstår OM tullen väljer att öppna paketet, vilket de har rätt att göra om de misstänker något. Eller OM paketet kommer bort, för då får du ersättning för det värde du uppgett.

Men jag skulle förmodligen också chansa.

När det gäller hur tullen gör med kontroll av varor som kommer in och sedan ska lämna landet, så måste man uppge utresedatum och troligen alla andra uppgifter också. Sen när man väl reser ut måste man visa upp varan. Har man då "glömt" den så får man betala tull och moms.

Jag tycker ändå att det är skillnad att försöka ta hem en vara man köpt utomlands till sig själv eller någon annan än att försöka ta hem många av den varan för att sälja i vinstsyfte. Men staten tycker nog inte som jag ;-)

Re: Re: HAHAHA

Zoso skrev:
Varför skulle tullen vara intresserad av en begagnad kamera som syrran glömde när hon var och hälsa på ?

Frakten dyr ? När jag köpt prylar från staterna så har frakten varit billig, men det beror väl på vad man betraktar som dyrt

Det är upp till dig att bevisa att kameran är begagnad. Med andra kan tullen begära kvitton. Folk i denna tråd tycks tro att tullen är bara det man ser när man reser in och ut ur landet, det finns ju en mängd utredare och experter "bakom" som har alltid i världen att ge sig på kamerahus, objektiv och minneskort. Dom har dessutom koll på vad grejorna kostar - Tullen har faktiskt internet dom också, vilket innebär att alla "roliga knep" som diskuteras i denna tråd t ex är med all säkerhet inte okända för tullen.

Sen får man skilja på frakt för företag eller privatpersoner. Företag har oftast egna avtal med fraktföretagen, som privatperson betalar jag oftast betydligt mer.

Tavla inramad 40 x 50 cm, frakt till USA: 2.500 pga skrymmande paket. Du kan nog lugnt räkna med 600 - 1.500 för att skicka kameran till Usa, enkel resa.

Re: Ojoj vilket problem...

TxT skrev:
Har också bekanta i New York och jag löser mina grejer på följande sätt.
Har köpt två objektiv minneskort ryggsäck och lite annat smått och gott.
Handlar på BH på deras internetshop betalar och skickar grejerna till mina kompisar i NY. DOm skickar dom vidare och skriver att det är gåva på paketet till ett värde av 5 dollar. Klappart och klart! ingen moms ingen tull. Tar tre dagar med Fedex till din dörr.

kan det bli bättre :-D
TxT

Låter suvve! akn du förklara lite närmare? :D

Gör så här

Gå in på BH och handla när du ska betala så finns det ett formulär om vem som betalar och om man vill skicka varan någon annan ort. Fyll bara i uppgifterna (adresserna)

Sen så skickar din kamrat bara dit paket vidare och fyller i vad varan innehåller (gift) och värdet ex:10 dollar.

Och skicka det med Fedex dom är snabbast! Du kan då följa ditt paket på internet och tre dagar tar det snabbaste alternativet.
mv.Thomas

Re: Gör så här

TxT skrev:
Sen så skickar din kamrat bara dit paket vidare och fyller i vad varan innehåller (gift) och värdet ex:10 dollar.

Skriv bara inte att paketet innehåller gift, för då lär de garanterat kolla dig!

Förlåt, kunde inte motstå!

Re: Gör så här

TxT skrev:
Gå in på BH och handla när du ska betala så finns det ett formulär om vem som betalar och om man vill skicka varan någon annan ort. Fyll bara i uppgifterna (adresserna)

Och skicka det med Fedex dom är snabbast! Du kan då följa ditt paket på internet och tre dagar tar det snabbaste alternativet.
mv.Thomas

Kan det inte vara en risk att ha det satta "gift" värdet så pass lågt? Dessutom det här är ju ett hus och ett objektiv, så det är stoooorra pengar jag pratar om ;).

Jag hade tänkt att beställa från thecamerapros.com, p.g.a priset och det extra prylarna man får :). Men kan man beställa paketet som en gåva därifrån också?

stoltz skrev:
Det var ju ett genomtänkt svar...

Jag har faktiskt läst hela tråden, har du?

Då missade du poängen!

Du skriver: "Därmed så verkar det ju ganska ologiskt att säga att tullen är inte är intresserad av systern som varusmugglar en kamera, där man missar skatteintäkter på nästan 3.000 kr - Många systrar, många missade intäkter."

Du skriver också: "Så det finns en risk att man kan bli stoppad i tullen, är påstå något annat är bara rent fnys."

Om du läst tråden ordentligt så hade du lagt märke till att systern inte alls varusmugglar rent tekniskt. (beroende på uppsåt. nedan)

Hon köper ju nämligen en (1st) kamera åt sej själv, Skriven i hennes namn, som hon tar med sej på resa genom tullen.
Är det varusmuggling??? Knappast! Vad hon sedan gör med denna kamera är det kappast någon som har nåt att göra med, eller har möjlighet att kontrollera. För tusan, det är hennes kamera och hon kan väl slänga den i sjön om hon har lust, eller ge bort den i present.

Möjligen blir hon lagsökt för varusmuggling om hon efter att ha gett bort denna kamera gråtfärdig och full av ånger söker upp en polis och berättar hela historien och uppsåtet var att smuggla. Men det är knappast troligt tror jag.

När hon sedan lämnar landet för att ytterligare korsa tullen, finns där knappast någon lista på vad som saknas i hennes bagage, eller hur!

Detta är ett fritt forum, hoppas jag. Alla har vi våra egna åsikter och tycker ibland lika och ibland olika. Det är det som gör trådarna nyanserade.

Jag uppmanar ingen att leva efter min moral, men jag säjer vad jag tycker. Och just det här scenariot tycker jag är ganska harmlöst.

/K

keckax skrev:
Då missade du poängen!

Din poäng är fortfarande inte hållbar...

Om du läst tråden ordentligt så hade du lagt märke till att systern inte alls varusmugglar rent tekniskt. (beroende på uppsåt. nedan)

Hon köper ju nämligen en (1st) kamera åt sej själv, Skriven i hennes namn, som hon tar med sej på resa genom tullen.

Är det varusmuggling??? Knappast! Vad hon sedan gör med denna kamera är det kappast någon som har nåt att göra med, eller har möjlighet att kontrollera. För tusan, det är hennes kamera och hon kan väl slänga den i sjön om hon har lust, eller ge bort den i present

Ditt exempel är inte hållbart eftersom uppsåt inte spelar någon som helst roll. Åker du in i tullen och du har en kamera med dig och hävdar att det är en present, så måste du fortfarande visa ett kvitto. Åker du in i tullen och det är din kamera, så måste du fortfarande visa kvitto om det råder tvivel. Hon tar in kameran i Sverige från ett annat land, om tullen är intresserad av detta så måste hon visa var kameran är köpt. Det går inte att skylla på okunskap, det hjälper inte. Systern bär ansvaret att själv informera sig, samma sak gäller skattefrågor.

Så tyvärr - Jag anser att ditt förslag på kryphål inte fungerar överhuvudtaget och att du underskattar de lagar som tullen verkar under samt tullens arbetsmetoder.

Men ring gärna tullen och fråga om du inte tycker det jag skriver verkar rimligt...

keckax skrev:
Är det varusmuggling??? Knappast! Vad hon sedan gör med denna kamera är det kappast någon som har nåt att göra med, eller har möjlighet att kontrollera. För tusan, det är hennes kamera och hon kan väl slänga den i sjön om hon har lust, eller ge bort den i present.
Tror du att det gäller olika regler i tullen för svenska och utländska medborgare? En utlänning är (åtminstone rent juridiskt) begränsad av precis samma 1700kr-gräns på varuimport som svenskar, när de passerar vår gräns.

Har, från USA/NYC, blivit stoppad i Tullen ett par gånger. En gång ville de titta i min ryggsäck (jodå, det var en LowePro, men de sa aldrig om det var just därför de ville titta), och en gång i min plånbok. Förvånad frågade jag varför, varpå han svarade: "Var tror du folk brukar ha sina kvitton?". Och då tror jag inte han avsåg kvitton för narkotika eller sprit...

En tredje gång väckte jag dem nästan 07:00 på Arlanda, när jag gick på rött och ville förtulla en glugg för c:a 7000:-. De såg onekligen ganska förvånade ut, men har man företag spelar det ju inte så mycket roll. Momsen får du ju tillbaka, och den lilla tullen+avgift är ju avdragsgill som kostnad. Då kan man lika gärna ha "ordning på torpet", den dagen Skatteverket begär revision. Kan ju bli klurigt att förklara varför man gör avskrivningar på något med amerikanskt kvitto, som det samtidigt inte finns någon moms/tull inbetalt för... ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar