Annons

D200 i USA...?

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan !!!

Din syster köper en D200 i USA tillsammans med Mack-garanti. Tar med den (utan kartong etc, skickar alla manualer etc med posten till dig) till Sverige som hon besöker och väl här kommer hon på att hon vill ge bort kameran till dig :)

Ett tips är att handla på www.bhphotovideo.com och få den skickad hem till henne i USA om hon bor i en annan stat än New York (då slipper hon sales tax på cirka 9%). När det handlar om belopp över $1000 är frakten försumbar om man slipper sales tax. OBSERVERA: Personen som betalar måste vara den som varan skickas till. !!!

ALLT du beställer via Internet och får skickat hit från USA kommer att tullas av fraktbolaget. Du får betala tull på vissa prylar (cirka 5%) sedan moms på HELA beloppet INKL FRAKTEN :-(

Den garanti som kommer med digitala kameror gäller INTE i Europe och tvärtom. Därför skall du skaffa Mack-garantin (www.mackcam.com)

Till sist: Ja, tullen kan stoppa dig och göra livet surt för dig eller din syster och det är sådant man får räkna med. Men visst tycker man att de borde fokusera på allvarligare smuggling än "privatimport" av fotoprylar :) !!!

En polare tog in en Canon 1D Mark II UTAN glugg och lyckades övertyga tullen att han fick den av sina föräldrar på flygplatsen i sista minuten :eek:) !
 
jkene skrev:
Man får givetvis tycka vad man vill om tullreglerna men det ändrar inte faktumet att uppläget som beskrivs i första inlägget är likställt med smuggling. Jag lägger ingen moralisk värdering i det.

Är du verkligen klar på att det är likställt med smuggling? Är du så insatt i dessa regler att du är helt säker?

Lek med tanken på att fröken(A) köper sej en kamera i USA. Tar med denna kamera på en resa till Europa. Där träffar fröken(A) herr(B) och innan fröken(A) beger sej hem igen så ger hon herr (B) sin kamera i present.
Jag tror inte ens lagen lägger någon värdering på frökens givmildhet.

/K
 
keckax skrev:
Är du verkligen klar på att det är likställt med smuggling? Är du så insatt i dessa regler att du är helt säker?

Lek med tanken på att fröken(A) köper sej en kamera i USA. Tar med denna kamera på en resa till Europa. Där träffar fröken(A) herr(B) och innan fröken(A) beger sej hem igen så ger hon herr (B) sin kamera i present.
Jag tror inte ens lagen lägger någon värdering på frökens givmildhet.

/K

Läs första inlägget.
 
Köp bara

Jag reser runt i världen på grund av mitt jobb. Jag bor i Indonesien. Jag har köpt 3 laptopar från USA. En Epson P4000 från USA. 2 st objektiv från Kina och lite andra prylar som inte har med fotografering att göra. Jag tänker så här. Garantin är oftast ett år. Och dom flesta grejer håller ju längre (om inte för alltid), Om den går sönder efter ett år så har du i alla fall inte någon garanti. Ingenting har pajat för mig. Inte kan man ju leva sitt liv utan att ta en liten risk nu och då.

Ha det bra
 
Bara köp !

"Inte kan man ju leva sitt liv utan att ta en liten risk nu och då."

Precis... bara köp :-D

Det är INGEN tull på digitalkameror. Enbart MOMS.

Om du köper ett par jeans i USA inte f/"#% går du till tullen och säger "Tjena jag köpte dessa i USA för mina gamla var slitna. Kan jag få betala tull och moms, tack?" ?!?!

Och på jeans är det faktiskt 12% tull på :-O !
 
Det är ju inte så...

...att din syster åker fram och tillbaka varje vecka och tar med en D200 varje gång som du sedan kränger på Blocket. Det vore betydligt värre :eek:) !!!
 
JohanSandin skrev:
Men eftersom att vissa återförsäljare inte servar kamera från utanför eu, är det någon skillnad på dom? :/

Här är hela svaret:

"Hej Kenneth,

Det är riktigt att våra digitala kameror inte har världsgaranti utan endast europagaranti (för oss i Europa). Däremot brukar vi reparera kameror från t.ex. USA eller Asien, mot betalning. Det är dock något som kan ändras så några garantier kan jag inte ge.

Länken till sidan om "gråimport" hittar du nedan.
http://nikoneurope-se.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_se.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=5415&p

Med vänliga hälsningar

Roger Algehov
Nikons Europeiska Support
www.europe-nikon.com/support"

/K
 
Nikon Europa värnar om sin marknad och vill ju självklart sälja sina produkter själva. Därför skräms dom lite grann.

Enligt skriften i länken tar dom inte i egenimport, men vid en direkt fråga så gör dom det iaf... Mot betalning... Än så länge.

/K
 
Okej.. Är du säker på att det bara är det som är anledningen? Man vill ju själv vara säker, annars så ska det ju ut en hel del pengar om den ska lagas...
 
Min syster bodde tidigare i USA, hon köpte ett objektiv till mig som hon tog med sig vid ett besök till Sverige. Blev inga som helst problem i tullen.
Jag skulle inte tveka om jag var dig. Köp!

Om din syster bor i USA, köper en kamera som hon sedan "ger dig i pressent" i Sverige. Kan Nikon Sverige verkligen neka till reperation mot betalning då? Verkar inte rimligt.
 
Javisst. Även om många inte rekommenderar det.
Ska ha lunch med en kompis imorgon som jobbar på importen på ett fraktbolag. Ska kolla vad han tycker.
 
JohanSandin skrev:
Okej.. Är du säker på att det bara är det som är anledningen? Man vill ju själv vara säker, annars så ska det ju ut en hel del pengar om den ska lagas...

Om din syster bor i USA och köper kameran där så har hon 1 års garanti på den, skulle du ha otur och något går sönder under första året är det väl bara att skicka kameran till henne, då kan ju hon lämna in den för reparation gratis och sedan skicka tillbaka den till dig.

Jag kan inte se några som helst problem med det, så strunta i Mac-garantin, skicka istället kameran över pölen till syrran om du får problem.

kent.
 
Zoso skrev:
Om din syster bor i USA och köper kameran där så har hon 1 års garanti på den, skulle du ha otur och något går sönder under första året är det väl bara att skicka kameran till henne, då kan ju hon lämna in den för reparation gratis och sedan skicka tillbaka den till dig.

Jag kan inte se några som helst problem med det, så strunta i Mac-garantin, skicka istället kameran över pölen till syrran om du får problem.

kent.

En prisfråga, om du frågar mej.

/K
 
keckax skrev:
Är du verkligen klar på att det är likställt med smuggling? Är du så insatt i dessa regler att du är helt säker?

Lek med tanken på att fröken(A) köper sej en kamera i USA. Tar med denna kamera på en resa till Europa. Där träffar fröken(A) herr(B) och innan fröken(A) beger sej hem igen så ger hon herr (B) sin kamera i present.
Jag tror inte ens lagen lägger någon värdering på frökens givmildhet.

/K

Men det är ju inte scenariot som du beskriver som är aktuellt i detta fall.

I det aktuella fallet är aldrig avsikten att 'fröken(A)' ska ta med kameran tillbaka, scenariot du beskriver är alltså inte applicerbart i detta fall. Hurvida tullen kan bevisa att kameran var avsedd att bli kvar i Sverige är dock en annan sak.
 
Daniel_L skrev:
Men det är ju inte scenariot som du beskriver som är aktuellt i detta fall.

I det aktuella fallet är aldrig avsikten att 'fröken(A)' ska ta med kameran tillbaka, scenariot du beskriver är alltså inte applicerbart i detta fall. Hurvida tullen kan bevisa att kameran var avsedd att bli kvar i Sverige är dock en annan sak.

Jo, sant! Men jag pratar om praktisk tillämpning! Skulle man må dåligt av att ta kameran förbi tullaren, så låter man bli. Säjer bara att om jag handlar en kamera hemma, som hängandes på min axel besöker främmande land. Kameran stannar sedan kvar som present. Den kameran kommer högst troligt aldrig att bli föremål för någon lagivrares eftersök. Alltså, i praktiken grönt ljus. Jag skulle somna skönt på kvällen iaf.

Men du har säkert rätt i sak... Att det inte är lagligt.

/K
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.