Annons

D200 i USA...?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanOlovsson

Aktiv medlem
Hej fotosidan vänner!
Jag har just pratat med min syster i usa, vi pratade självklart om kameror, och jag sa att jag skulle köpa en d200 med tillbehör här hemma i sverige för 18papp, men då eftersom att hon kmr hem hit till sverige till jul, så började vi prata om att hon skulle köpa den där borta åt mig, så sparar jag ca 6000kr :).
Men då poppar det upp en massa frågor i våra skallar.

http://www.thecamerapros.com/prodetails.asp?prodid=21718

Priset i kr + moms = ca 12000kr

Vilka risker tar man om man köper ifrån usa? Tullavgiften slipper man väl? eftersom att dom tar med den hit i sin resväska som om det vore deras...

Ni som har köpt kameror utomlands kan väl också berätta hur ni gick tillväga...?

Tack o bock! :)
Johan Sandin
 
JohanSandin skrev:
Hej fotosidan vänner!
Jag har just pratat med min syster i usa, vi pratade självklart om kameror, och jag sa att jag skulle köpa en d200 med tillbehör här hemma i sverige för 18papp, men då eftersom att hon kmr hem hit till sverige till jul, så började vi prata om att hon skulle köpa den där borta åt mig, så sparar jag ca 6000kr :).
Men då poppar det upp en massa frågor i våra skallar.

http://www.thecamerapros.com/prodetails.asp?prodid=21718

Priset i kr + moms = ca 12000kr

Vilka risker tar man om man köper ifrån usa? Tullavgiften slipper man väl? eftersom att dom tar med den hit i sin resväska som om det vore deras...

Ni som har köpt kameror utomlands kan väl också berätta hur ni gick tillväga...?

Tack o bock! :)
Johan Sandin

Du "slipper" också garanti och service här i Sverige!

/K
 
Du kan ofta köpa till en världsgaranti som kallas Mack-garanti eller liknande. Sök på forumen. Det finns rätt många trådar om det där med att köpa från USA. Objektiven däremot har världsgaranti så det funkar utan extragaranti. Det finns ganska stora pengar att tjäna på dyrare objektiv.

Ett välrenommerat ställe att handla på är www.bhphotovideo.com i New York.
 
Objektivens världsgaranti verkar inte gälla i USA. Någon annan förklaring kan inte finnas till B&H's uppdelning mellan gråimport och USA-import.
/Erik
 
JohanSandin skrev:
Tullavgiften slipper man väl? eftersom att dom tar med den hit i sin resväska som om det vore deras...

Nej, och en nitisk tullare kan göra livet surt för dig och begära att få se kvitto/garanti.

Hade med min D70 till USA för snart ett år sedan - när jag kom förbi tullen på Kastrup efter hemresan begärde dom att få titta i min ryggsäck och fann kameran. Fick argumentera en hel del innan jag fick gå (med den) och trots att jag hävdade att jag skulle vidare till Sverige (vilket jag iofs inte skulle) så menade tullaren att jag skulle bevisa att jag haft den med mig på utresan.
 
Re: Re: D200 i USA...?

jkene skrev:
Nej, och en nitisk tullare kan göra livet surt för dig och begära att få se kvitto/garanti.

Hade med min D70 till USA för snart ett år sedan - när jag kom förbi tullen på Kastrup efter hemresan begärde dom att få titta i min ryggsäck och fann kameran. Fick argumentera en hel del innan jag fick gå (med den) och trots att jag hävdade att jag skulle vidare till Sverige (vilket jag iofs inte skulle) så menade tullaren att jag skulle bevisa att jag haft den med mig på utresan.

Men eftersom att min syster tar med sig kameran på utresan så borde hon väl inte hamna i en sådan situation?
 
Den här frågan var aktuell för mej, för nåt år sedan. Så jag undrade med "Nikon Sverige" vad som gäller. Fick mej då mailat en länk rörande garanti och service. Där avsa dom sej all beröring med kamerahus köpta utanför europa. Enligt den info jag fick var dom inte ens intresserade av att mot betalning serva hus som inte "Nikon europa" importerat.
Detta gäller bara kamerahus, ej optik och annan utrustning, som det tydligen är världsgaranti på.

Om det finns möjligheter att köpa sej en världsgaranti vet jag inget om och var inget som nämndes i den skrift jag hänvisar till. Men när nu frågan dök upp i kväll så skickade jag en fråga till Nikon ang detta. Hoppas få svar i morgon.
Vore förträffligt om det går att köpa till sk världsgaranti då jag har en bekant i Hongkong.

/K
 
eon skrev:
Objektivens världsgaranti verkar inte gälla i USA. Någon annan förklaring kan inte finnas till B&H's uppdelning mellan gråimport och USA-import.
/Erik

Alla Nikon objektiv som säljs av deras återförsäljare har världsgaranti, i USA gäller det dom som är märkta "USA", Imported är gråimport och dom har ingen garanti från Nikon, endast av den försäljare som säljer dom, men då skall det stå att så är fallet.

kent.
 
jkene skrev:
Teknisk sett smugglar ni. Huruvida tullen har möjlighet att ingripa i detta fall vet jag inte.

Fnys! Hon handlar en kamera åt sej själv, som hon sedan ger bort. Vem tusan har intresse av att utreda ev smuggling??? Det handlar om en kamera, inte knark!
Naturligtvis tar hon den INTE genom tullen i oöppnad orginalkartong. Dessutom tror jag nog tullverket ev kan vara intresserad av vad du har med dej genom tullen, snarare än vad du inte har med dej.

/K
 
Man får givetvis tycka vad man vill om tullreglerna men det ändrar inte faktumet att uppläget som beskrivs i första inlägget är likställt med smuggling. Jag lägger ingen moralisk värdering i det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.