Annons

D200 = fruktansvärt tung?

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
vet inte om det är jag som är vek eller kameran som är hemskt tung, men jag får ont i armen.
någon mer som upplevt det? är det just D200 som är så tung, är t.ex. D300 lättare?

köpte en beg. och den har allt jag kunnat önska mig förutom just vikten.
 
vet inte om det är jag som är vek eller kameran som är hemskt tung, men jag får ont i armen.
någon mer som upplevt det? är det just D200 som är så tung, är t.ex. D300 lättare?

köpte en beg. och den har allt jag kunnat önska mig förutom just vikten.

D200 har ett metallchassi och är vädertätad, därav vikten.

D300 väger hela 35g mindre än D200
D300s väger 5g mer än D200

D700 är tyngre än D300 ;)
 
De e svårt det där med genvägar...
Ny D90 är ca 200gram lättare.
En begagnad D80 borde väga det samma.
 
Är det när du bär eller handhåller kameran du får ont?

Om det förstnämnda: Det finns en rad lösningar som avlastar bättre än en vanlig axelrem.
Om det sistnämnda: Ett lätt enbensttativ avlastar men är inte alltför jobbigt att bära på, det finns även olika typer av stativ man lutar mot kroppen som är ännu mindre.
 
D200 har ett metallchassi och är vädertätad, därav vikten.
Det är knappast därför den är tung. I stort sett alla kameror från forntiden har haft metallchassie, utom från sent 80-tal och framåt.

Anledningen till tyngden är att tillverkarna har bestämt att bra kameror ska vara stora och tunga. Det imponerar tydligen på en viss kundgrupp.
 
Mig lurade de visst....

Det är knappast därför den är tung. I stort sett alla kameror från forntiden har haft metallchassie, utom från sent 80-tal och framåt.

Anledningen till tyngden är att tillverkarna har bestämt att bra kameror ska vara stora och tunga. Det imponerar tydligen på en viss kundgrupp.

Det imponerade tydligen på mig, och jag är galet nöjd med både kamera och vikt som för mig tillför stabilitet.
 
Det är knappast därför den är tung. I stort sett alla kameror från forntiden har haft metallchassie, utom från sent 80-tal och framåt.

Anledningen till tyngden är att tillverkarna har bestämt att bra kameror ska vara stora och tunga. Det imponerar tydligen på en viss kundgrupp.

...ja, jag är SÄKER på att det är det som förklarar att bara batteriet i mitt batterigrepp väger mer än mitt kamerahus köpt 89 ;)
 
Det går inte att förklara vikten bara med att "det skall vara så".

Anledningen är också att kameror skall tåla ett och annat utan att deformeras (där det räknas) och de skall heller inte vika ner sig om man (till exempel) fäster ett stort objektiv på kameran och sedan sätter kameran på stativ. De lätta husen i trolleriplast kan heller inte bearbetas till samma precision som hus i magisk metall, i det här fallet någon magnesiumlegering. På de dyrare kamerorna är också delarna tyngre, en bättre slutare (starkare, stabilare etc) väger mer, fokusmotorn väger mer (eller den finns åtminstone med, bagage som en D3000 eller D5000 slipper släpa på).
 
D200 tung ?

Förstår inte problemet .. min D3s med 70-200mm börjar närma sig "tungt".
Kvalitet, vädertätad och stöttålig m.m. = viss tyngd i utrustningen.
Man får välja helt enkelt, men tyngden är värt det, generellt sett bättre resultat och kvalitet ...

/Anders
 
Beror även på hur kameran ligger i handen. Prövade en dag med Canon EOS 5D som väger knappt 100g mindre än min K20D. Ävan en Canon EOS 40D som är knappt 40g tyngre. Canon kamerorna låg sämre i handen så jag fick hålla den på ett annat sätt när man gjorde olika inställningar. Även med vertikalgreppet känns/ligger Pentaxen bättre i handen för mig och känns då lättare.
 
Till TS: Om du får ont i armen så prova dig fram att hålla på ett annat sätt. Jag är en klen typ, och kan bli darrig och trött i armarna emellanåt. Jag ser till att vila armarna så mycket som möjligt genom att ta stöd med armbågarna på något, och hålla armarna tätt intill kroppen när det går. Sen tycker jag att det är bäst att hålla vänsterhanden under objektivet, och liksom bära vikten med vänsterarmen. Då blir jag inte lika trött i högerhanden, som ska hålla om greppet och samtidgt sköta knapparna.

En handlovsrem tror jag också kan vara bra, men har ingen sån själv (ännu).
 
Jo, allting är väl relativt. Jag kör med batterigrepp på min och det gör den ytterligare tyngre.
Men...jag tycker den är helt underbar och väldigt stabil. Och tålig är den definitivt. Jag vet...
Tar jag en mindre kamera i min hand känns det väldigt pluttenuttigt....

Men allting är subjektivt och för många är den säkert i tyngsta laget.
 
Ett bra objektiv väger lika mycket och därmed betyder husets vikt mindre. Exempelvis väger 17 - 55 755 g.
 
Är det när du bär eller handhåller kameran du får ont?

Om det förstnämnda: Det finns en rad lösningar som avlastar bättre än en vanlig axelrem.
Om det sistnämnda: Ett lätt enbensttativ avlastar men är inte alltför jobbigt att bära på, det finns även olika typer av stativ man lutar mot kroppen som är ännu mindre.

ja det är när jag använder den. verkar ju lite jobbigt att släpa på ett stativ...
 
Om du har problem med en D200 tyder det på att du behöver gå till ett gym, för det krävs inte mycket muskler för att hålla en kamera under några förhållanden!
 
Jo, allting är väl relativt. Jag kör med batterigrepp på min och det gör den ytterligare tyngre.
Men...jag tycker den är helt underbar och väldigt stabil. Och tålig är den definitivt. Jag vet...
Tar jag en mindre kamera i min hand känns det väldigt pluttenuttigt....

Men allting är subjektivt och för många är den säkert i tyngsta laget.

Jag har inget batterigrepp på min men håller helt och hållet med dej. storleken har betydelse =)
 
Jag är beredd att hålla med. En kamera med ljusstark zoom blir en oergonomisk klumpeduns som hänger omkring och belastar rygg och axlar. Min lösning blev att sälja av de tunga zoomarna och köpa fasta objektiv istället. Numera hanterar jag D200 med fast 24 med en hand om jag känner mig lat. Fast 180 ersätter för mig 80-200 alldeles utmärkt till halva vikten. Lätt utrustning gör fotograferingen mera fröjdefull, och stora zoomar borde ge risktillägg.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.