Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D200 Batterikapacitet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker jag tämligen konstant får ut mellan 600 och 700 bilder (RAW) på min D200. Sist så stod mätaren på 780 bilder och då har jag kört blandat mellan RAW, RAW+jpg och kanske 80 jpg.

Att andra tillverkare ökar i antalet bilder kan ju bero på att de ökar kapaciteten på batteriet. Det har Nikon valt att inte göra mellan t ex D70 och D200. Inte i nått större avseende iaf. Varför har jag ingen aning om.

Rent generellt tycker problemet är litet, större problem att hitta laddaren mellan gångerna det är dags att ladda.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Rent generellt tycker problemet är litet, större problem att hitta laddaren mellan gångerna det är dags att ladda.
Håller med. Som jag skrev på sidan 2: Räcker ett batteri till en heldag med "aktivt och målinriktat" fotograferande i London -- med laddning över natten -- så ser inte jag problemet riktigt. Särskilt inte med tanke på att jag hela tiden hade ett batteri till i jeansfickan. Vem tyckte på analogtiden att 10 rullar film per dag i en vecka var "katastrofalt lite" -- jag önskar jag hade 15-20 till per dag (så man kom upp i antalet bilder man får ut med den i tråden så hyllade D70)?
 
Jag använder en Nikon D50, några steg under D80 och D200 och med orginalbatteriet (använt snart ett år) så får jag ut ca 2000 bilder.
 
Vad är det som gör att olika exemplar av D200an klarar olika antal exponeringar. Jag får ut ca 300-400 exponeringar på mitt ex (RAW + Basic JPG). Antalet exponeringar är lika på bägge mina batterier och jag har inte sett någon förbättring med tiden sedan jag fick kameran.

Jag har inga objektiv med VR men dock den mekaniska autofokusen.
 
Tror 3-400 bilder är ganska normalt för D200:an vid vanlig "enbildstagning", men det varierar som sagt kraftigt (se mitt inlägg ovan, 08-08 kl 17:02).

I helgen som var, så fotograferade jag en stor flyguppvisning, med väldigt mycket seriebildstagning i NEF. Med 31% kvar på batteriet visade mätaren 1042 tagna bilder, dvs jag hade fått ut cirka 1500 på hela batteriet. Notera då att det är inget speciellt med mitt batteri eller D200; jag får också ut 3-500 bilder vid "normal" fotografering.
 
ANNONS