Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D200: bandningsfrågan löst
- Trådstartare strombergjo
- Start datum
PerLo
Aktiv medlem
Det här ser inte ut som en helt vanlig bild - den är hårt bildbearbetad och skärpt ganska hårt - det är så bandningen provoceras fram. Om bilden hade varit rätt exponerad från början och varit normalt skärpt hade förmodligen inte bandningen synts.
Fast jag tror inte man skall försöka definiera vad som är en vanlig bild. Har man ett uttryck som bygger på hårda kontraster kan det mycket väl vara ens "vanliga" bilder som framkallar problemet.PerLo skrev:
Det här ser inte ut som en helt vanlig bild
MattiasN
Aktiv medlem
Nu pratas det bara fel och tråkigheter, så här kommer någonting för att väga upp det, och en bekräftelse på varför jag älskar kameran.
En JPEG rakt ut ur kameran. Standardinställningar... har inte testat än om man ska dra på mer skärpa i kameran eller så.
Det här räcker gott för mig.
JPGBILD D200
En JPEG rakt ut ur kameran. Standardinställningar... har inte testat än om man ska dra på mer skärpa i kameran eller så.
JPGBILD D200
Oförskämt av dig att komma här och vara nöjdMattiasN skrev:
Nu pratas det bara fel och tråkigheter, så här kommer någonting för att väga upp det, och en bekräftelse på varför jag älskar kameran.
MattiasN
Aktiv medlem
Calle S skrev:
Oförskämt av dig att komma här och vara nöjd
Ja, för alla som fortfarande inte är i besittning av kameran så vore det väl bättre om jag varit missnöjd antar jag
Slowfinger
Aktiv medlem
Ja, ibland känns det som digital fotografering bara har kommit att handla om att leta fel ;-)
Skojade bara. Visst fan är D200 en skitkamera. Katastrofal rent ut sagt.
Skojade bara. Visst fan är D200 en skitkamera. Katastrofal rent ut sagt.
PerLo
Aktiv medlem
jimh skrev:
Fast jag tror inte man skall försöka definiera vad som är en vanlig bild. Har man ett uttryck som bygger på hårda kontraster kan det mycket väl vara ens "vanliga" bilder som framkallar problemet.
Jag fick chansen att leka med en D200 idag. Jag märkte att det i vissa fall gick att provocera fram bandning som syntes svagt i 100% förstoring från bilder som ursprungligen såg bra ut - om man misshandlade dem kraftigt i Photoshop och överskärpte dem. Däremot såg de helt perfekta ut före misshandeln.
Men när jag försökte få fram bandning genom vanliga kontrastrika bilder, typ motljus från fönster eller mot en glödlampa, så gick det inte.
Goran
Aktiv medlem
MattiasN skrev:
JPGBILD D200
Kul med lite positiva synpunkter också som omväxling...=)
Provade att interpolera upp din bild och skärpa med USM i Photoshop.
Bilden ser fortfarande mycket bra ut vid motsvarande utskriftstorlek på 150x100 cm, 200DPI, 50 cm betraktningsavstånd!
D200 bilderna är i standardläget aningen mjuka vilka många påpekat, men dom tål skärpning mycket bra.
Återgivningen av hudtoner ser extremt bra ut också.
Inget tvivel om att D200 kan leverera...
swepri
Aktiv medlem
Goran skrev:
Inget tvivel om att D200 kan leverera...
Ja, nu väntar vi bara på att Nikon kan leverera
christian_r
Aktiv medlem
Chet skrev:
Ha ha.... du menar precis som bilderna från kameran!? ;-)
Alex Dawson
Aktiv medlem
så kan det vara..
..det var ca -10 när jag tog mina ISO 100 nattbilder som jag fick tydlig bandning på. Även tydlig i 100% oskärpt och lijär exportering!
// Alex
..det var ca -10 när jag tog mina ISO 100 nattbilder som jag fick tydlig bandning på. Även tydlig i 100% oskärpt och lijär exportering!
// Alex
strombergjo
Aktiv medlem
Re: så kan det vara..
Och du har haft kameran inlämnad hos Nikon?
/Johannes
Alex Dawson skrev:
// Alex
Och du har haft kameran inlämnad hos Nikon?
/Johannes
Alex Dawson
Aktiv medlem
nej inte än, hoppas det blir bättre efter deras justeringar! Är det någon som kollat hur lång tid det tar att få det fixat?
// Alex
// Alex
Slowfinger
Aktiv medlem
Du bor ju i Stockholm. Nikon service i Upplands väsby brukar ju vara väldigt tillmötesgående. Brukar bara vara att åka ut, anmäla sig i receptionen och sätta sig och dricka en kopp kaffe och bläddra i lite broschyrer medan teknikerna fixar. Men mejla support för säkerhets skull innan. Vissa veckor kan det vara brist på tekniker.
Alex Dawson
Aktiv medlem
Tack! Skall göra det och återkommer i denna tråd när den varit på service.
// Alex
// Alex
dagr
Aktiv medlem
Alex Dawson skrev:
Tack! Skall göra det och återkommer i denna tråd när den varit på service.
Någon som har haft sin D200 på service för detta ännu? Blev ni nöjda med resultatet i så fall?