ANNONS
Annons

D200: bandningsfrågan löst

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt en fotohandlare jag talat med här om dagen, så har Nikon varit tvungna att byta ut censorn. Det för att helt eliminera problemet med bandning.

Kamrorna som nu tillverkas skall ha en ny censor på 10.8 Mpx istället för 10.1 Mpx.

Ifall detta stämmer kan det förklara varför så få kamror har levererats och dessutom innebära att det borde komma igång nu i snabbare takt.

Framtiden lär visa om detta påstående är sant. Själv så trodde jag redan problemet var löst med tidigare förklaring från Kamera & Bild?

mvh Magnus

FuzzBox skrev:
Enligt en fotohandlare jag talat med här om dagen, så har Nikon varit tvungna att byta ut censorn. Det för att helt eliminera problemet med bandning.

Kamrorna som nu tillverkas skall ha en ny censor på 10.8 Mpx istället för 10.1 Mpx.

Ifall detta stämmer kan det förklara varför så få kamror har levererats och dessutom innebära att det borde komma igång nu i snabbare takt.

Framtiden lär visa om detta påstående är sant. Själv så trodde jag redan problemet var löst med tidigare förklaring från Kamera & Bild?

mvh Magnus

D200 har hela tiden haft 10.9MP och 10.2 effektiva MP.

Så det där avfärdar i alla fall jag som ett ogrundat rykte.

Det är inte "bara" att byta ut en sensor mot en annan utan det måste till en hel del utvecklingsarbete för att det ska fungera.

Inget man gör på någon månad alltså...
Ett halvår kanske men inte på en månad.

Jag tror själv att det kan vara ett rykte. Men att avfärda det för att du tror att det är så avancerat, det gör jag inte. I mina öron låter det helt orimligt att det skulle ta ett halvår att genomföra!

FuzzBox skrev:
Jag tror själv att det kan vara ett rykte. Men att avfärda det för att du tror att det är så avancerat, det gör jag inte. I mina öron låter det helt orimligt att det skulle ta ett halvår att genomföra!

Att göra en ny kamera och testa den för att sedan sätta den i produktion tar garanterat mer än en månad.

tänk på att det är enorm serieproduktion vi pratar om och inte något handbygge.

Fixar dom det på under ett halvår är nikon helt unika inom tillverkningsindustrin.

tuff tuff tuff...

..som järnvägsräls på dom två kameror jag testat nu! Massor med bandning på ISO 400 och uppåt. Enklast är att fota sin egen datorskärm i ett nedsläckt rum. Jag ligger på ISO 400 och kör på 1/10 f4 och får massor med bandning i mellantonerna/lågdagarna. Kamerorna jag testat är en D200 som kom innan jul och en som kom i veckan. Ingen skillnad alls på dessa två!

När Nikon fixar bandningen, kommer det på bekostnad för något annat typ mera brus eller mindre omfång?

Mvh // Alex

Som är rätt nöjd med kameran ändå :)

Och hur ska man egentligen tolka det svaret?

Problemet kommer alltid finnas i D200 pga sensorkonstruktionen, men att på lägsta ISO och i normala förstoringar så är det inte SÅ tydligt?

Detta förutsatt att utgångsförstärkaren är rätt justerad. Och det är väl det enda som skiljer den första batchen med senare att justering var slarvig i början av produktionen.

Kommer nya kameror ha den sensorkunstruktionen hädanefter?

/Erik

Man vill väl gardera sig mot extrem pixelpeeping.

Det går ju alltid att hitta "fel" i digitala bilder. Se bara på fenomenet CA som finns i mer eller mindre alla objektiv just i starka kontrastövergångar. Det är knappast rimligt att man ska kunna kräva absolut noll tendens till bandning i övergångar vid extrem inzoomning.
Ska man skriva ut över A3 kanske man får acceptera att man någon enstaka gång tvingas använda PS - precis som vid problemet CA som säkert är betydligt större.

Fördelen med analogt foto var att man inte letade efter fel med svepelektronmikroskop ;-)

Missuppfatta mig inte - bandning var (är?) absolut ett problem men att kräva total bandningsfrihet i kraftig uppförstoring är nog lite väl magstarkt.

Slowfinger skrev:

Missuppfatta mig inte - bandning var (är?) absolut ett problem men att kräva total bandningsfrihet i kraftig uppförstoring är nog lite väl magstarkt.

Varför det?
Bandning existerar ju inte i någon av nikons andra kameror så varför ska man då plötsligt acceptera bandning i D200?

Du kanske har rätt. Men jag talar om knappt synbar bandning. Dvs där man måste zooma in kanske 500% och kan peka på att "titta - där finns lite fransighet i kanten"...

Man kan ju alltid avstå från köp i så fall.

Slowfinger skrev:
Du kanske har rätt. Men jag talar om knappt synbar bandning. Dvs där man måste zooma in kanske 500% och kan peka på att "titta - där finns lite fransighet i kanten"...

All bandning jag sett ha rvarit kalrt synlig i 100% vilket jag inte anser är acceptabelt.

Ser du någonting alls i 500%?
På 500% ser i alla fall jag bara pixlar.

Det stora problemet är ju att man redan köpt kameran när man hittar bandning.

Jag gissar att alla kameror kommer att ha lika mycket - eller lite bandning hädanefter. Nikon säger ju att problemet existerade på tidiga serier.

"Detta inträffar endast på ett antal kameror ur de första produktionerna av D200."

"Nikon kommer att justera bildens uteffekt så att linjerna kommer att bli i princip osynliga"

"I princip" innebär nog att D200 kommer att lida av bandning även fortsatt. Acceptabelt eller inte är nog upp till kunden.

nice! då får man se om det blir mer en 1st exponering med min D200 innan den åker tillbaka för skrotning.

Slowfinger skrev:
Acceptabelt eller inte är nog upp till kunden.

Tyvärr så är det ju upp till Nikon hurvida dom tycker att det är acceptabelt eller inte med bandning på min kamera.

Det finns ju exemplar som inte går att få fram någon bandning på alls.

hmm inte fullt så nöjd längre...

..har fått bandning som syns tydligt på ISO 100 i 100% och det är för mig inte godtagbart!
Ska se om jag kan lägga upp bilden senare. Tror den är tagen på ISO 100 5sek f8 och +0,7 ev med marix.

Min typ av fotografering är ofta på höga iso:n och med hög kontrast så för mig kommer detta helt klart bli ett problem! Visserligen har jag inte kollat hur mycket som syns vi tryck än?
Jag skaffade just D200:an för att jag inte tyckte D70:n höll för mycket mer än A3 utskrifter. Men nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra?!?

// Alex

Slowfinger skrev:
Det jobbiga är att jag ska byta ut mina D100 snart, och det finns inget alternativ inom Nikon...Jag hoppas de löser det här, jag har inte någon större lust att gå över till den mörka sidan.

För övrigt; det var intressant när jag i december sa att man bör vänta med att köpa ny digitalkamera (D200) innan alla eventuella barnsjukdomar är fixade. Och det fnissades en del åt mina argument. Det här var ju innan bandningen var känd:)

Re: hmm inte fullt så nöjd längre...

Alex Dawson skrev:
..har fått bandning som syns tydligt på ISO 100 i 100% och det är för mig inte godtagbart!
Ska se om jag kan lägga upp bilden senare. Tror den är tagen på ISO 100 5sek f8 och +0,7 ev med marix.

Min typ av fotografering är ofta på höga iso:n och med hög kontrast så för mig kommer detta helt klart bli ett problem! Visserligen har jag inte kollat hur mycket som syns vi tryck än?
Jag skaffade just D200:an för att jag inte tyckte D70:n höll för mycket mer än A3 utskrifter. Men nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra?!?

// Alex
Nikon ska väl fixa det kostnadsfritt.

orolig!

mmm, men hur bra kommer det bli när dom fixat detta? Det är det som känns oroligt!

Jag vill också helst slippa "the dark side" ;)

// Alex

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar