ANNONS
Annons

D200: bandningsfrågan löst

Produkter
(logga in för att koppla)
Men finns det någonstans bilder från bandning tagna under realistiska förhållanden (inte monitor i nedsläckt rum, iso 400 och 1/10)?

Jag menar, hur vanligt förekommande är bandningen?

Jag undervärderar inte förekomsten av bandning - utan håller med om att det är grymt trist att Nikon verkar släppa en produkt med problem. Däremot känns det som att alla ivrigt försöker provocera fram felen trots att de kanske aldrig i sitt fotograferande kommer ta en bild under liknande förhållanden.

Det känns som att det datoriserade fotograferandet verkar sätta tekniska obstruktioner för kreativiteten och skaparglädjen.

Calle S skrev:
Ser inte bra ut. Är det från din kamera?

Nej, jag såg länken på nikonforum.se eller om det var dpreview.com.

Bandning ska inte avfärdass om "pixelhysteri" utan det är ett reellt problem som är oacceptabelt på en kamera för 17000kr.

Dajo skrev:
Nej, jag såg länken på nikonforum.se eller om det var dpreview.com.

Bandning ska inte avfärdass om "pixelhysteri" utan det är ett reellt problem som är oacceptabelt på en kamera för 17000kr.
Ja, jag brukar inte syna bilder i 300 %, men bandningen är ett problem, det är sant.

*s* sådär såg bilderna ut på min coolpix 5700 när man drog upp den till iso800.

nä personligen tror jag inte nikon nöjer sig med ngt annat än en 100%ig lösning på problemet..konstigt vore det väl annars..då begravs ju en säker storsäljare...ok att den är skön och mysig och har många knappar och stor display men det betyder ju faktiskt inget i min bok sålänge bilderna ser ut att komma från en mobilkamera..

Dajo skrev:
Jepp.

Tydligast blir det om något är utfrätt samtidigt som man har skuggor i bilden.

Märkligt att detta inte kommit fram under testfasen.
Eller deras fotografer kanske har jobbat enligt högdagerexponering?

Verkar iaf jobbigt...
Och det hela bottnar alltså i själva sensordesignen. Undrar om Nikon kommer överväga att byta ut sensorerna eller låta kameran riskera att floppa.

Bandningen utgör ett regelbundet mönster och blir ju då i motsats till brus ett blickfång i kopiorna även om det är svagt.

Att ha utbrända högdagrar tillsammans med skuggor i en bild är inget jag ser som provokation och felfinnande. Det är ju något som finns naturligt i många bilder. Man kan t ex vilja ha med solen eller en starkt reflekterande yta i bild. Eller så vill man ta en skuggexponering för att kombinera med en högdagerexponering.

Så om det är något som förekommer naturligt även i en korrekt D200 är det ju oacceptabelt. Jag utgår från att Nikon har korrigerat detta i det exemplar jag får.

Det är oacceptabelt & det dpell inga roll om man se det på några bilder eller på andra inte inte hella att det är ett vanlig problem då det är inte.!!!

Ska nikon d200 vara ett semipro camera så ska banding inte existera , inte i alla fall på400 iso.

Lambis

Skulle det inte vara bättre att de personer som faktiskt har en D200 att uttala sig?

Det intressanta är väl om någon som har lämnat in kameran hos Nikon fortfarande har problemet?

/Johannes

Har Nikon börjat laga kameror än?

Är det någon som vet hur lång tid nikon behöver ha kameran för att lösa problemet, om det nu går att lösa?

// Alex

strombergjo skrev:
Skulle det inte vara bättre att de personer som faktiskt har en D200 att uttala sig?

Det intressanta är väl om någon som har lämnat in kameran hos Nikon fortfarande har problemet?

/Johannes
Alex Dawson sade i denna tråd tidigare idag att han har problem, gå tillbaka en sida och kolla.

Tills idag vet jag inte en enda som har skikat kamera till nikon & nikon har fixat problemet.

Men jag känna många, inte bara i Sverige, som har ett Nikon d200 med banding problem.. & om man tänka att d200 är inte på gång rigtig nu, dem mesta vänta förtfarande, så det syns att det är ett vanlig problem hos Nikon d200

Lambis

Calle jag missade det.. men fick dem tillbacka cameras utan bandings problem?
Om det är så, så drag jag tillbacka allt vad jag sade om nikon d200

Jätte frustrerad är jag då min nikon d70s pajade & nikon d200 är förtfahrande inte her...

Sitta på ko from ca 20 November. 3 Monaden snart...

lambis

Så här beter sig min kamera.

En närbild på en modellmotor tagen med blixt:
band1.jpg

En 100% crop:
band2.jpg

Jag har aldrig sett någon "lång" bandning.
Vid extrema högdagar kan jag se denna korta typen av bandning. Dock är den nästan enbart synlig vid iso 400. Normalt sett hade jag tagit denna bilden på iso 100 och då hade det inte varit något problem.

Bandningen finns där... MEN, jag tvivlar på att jag kommer se den i mer än någon enstaka bild per år då alla parametrar "slagit fel". Chansen att jag då skulle tänkt att blåsa upp just den bilden till en 70/100 plansch är ju då mikroskopisk... och SKULLE det nu ändå vara så så fixar jag till detta i Photoshop på 2 minuter.

För mig är det just nu bara irriterande att det finns där när man spenderat en hel del pengar på kameran. Innerst inne vet jag att jag aldrig kommer lida av det och D200an är en så, ursäkta uttrycket, inihelvete trevlig kamera på alla andra punkter så jag skulle aldrig byta bort den (åtminstone inte tills D300 kommer :)

Bara en sån sak som slutarljudet kan ju få en att göra i brallan. D70n låter som en stenkross i jämförelse.

När jag haft kameran lite längre och tagit en del kanonbilder så kommer jag inte längre tänka på att bandningen ligger där bakom och spökar. Det var likadant med min D70.. då jag var övertygad om att den hade backfokus. När jag insett att så inte var fallet så tog jag en himskans massa fina bilder... trots allt :)

Om bandningen inte fortsätter längre från det utbrända området än det där så är det inget problem för min del. Och speciellt om den inte uppträder vid ISO 100.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar