Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
D200: bandningsfrågan löst
- Trådstartare strombergjo
- Start datum
Ellery Sneed
Aktiv medlem
Snyggt jobbat Nikon!
strombergjo
Aktiv medlem
Ja det är tråkigt att vänta. Ännu värre när man inte får klara besked.
Goran
Aktiv medlem
strombergjo skrev:
Ja det är tråkigt att vänta. Ännu värre när man inte får klara besked.
fördelen e väl att man har större chanser att få en kamera som är sluttestad, nikon kör ju lite beta-test av sin produktionslinje för D200 just nu har jag hört, filar på QC och annat smått å gott,
framåt vårkanten kommer D200 vara en excellent kamera, utan vare sig bandning eller dålig batterilivslängd..
motionsync
Aktiv medlem
From what i see almost every owner off a D200 have this banding problem utleast in Sweden
Now this is not a big problem becauce you can still use the camera and if you see that this problem will be visible in your photos you still have time - under warranty - to send the camera back to nikon..
But if you use to shoot in 200-400 isos and in the way that you ATRACT the banding.. why sould you consider buying a nikon d200?
As i say before 90% off the users will dont see it att all, but low light photography,steet photography & reportage will be a problem. Sportsfotographers say: the nikon d200 is a great camera becauce she is very fast. Now imaging a stadium with brigh lights or a indor baskeball game .....
I dont know guys. I love the nikon d200 but we must be objective and see the plus and minus not just becauce we are nikon lovers we praise everything..
I always was a Nikon user and still think that nikon make great camers but is it not time to get serious and fix all those lite problems?
I mean fix the dam Bandish problem and deliver a camera without any problems. on the end d200 is a semipro camera not just a d50 or d70
What will be if Canon come out with a 20D replacemet? I say this becauce nikon still deliver the new cameras with the bandish problem..
Lambis
Now this is not a big problem becauce you can still use the camera and if you see that this problem will be visible in your photos you still have time - under warranty - to send the camera back to nikon..
But if you use to shoot in 200-400 isos and in the way that you ATRACT the banding.. why sould you consider buying a nikon d200?
As i say before 90% off the users will dont see it att all, but low light photography,steet photography & reportage will be a problem. Sportsfotographers say: the nikon d200 is a great camera becauce she is very fast. Now imaging a stadium with brigh lights or a indor baskeball game .....
I dont know guys. I love the nikon d200 but we must be objective and see the plus and minus not just becauce we are nikon lovers we praise everything..
I always was a Nikon user and still think that nikon make great camers but is it not time to get serious and fix all those lite problems?
I mean fix the dam Bandish problem and deliver a camera without any problems. on the end d200 is a semipro camera not just a d50 or d70
What will be if Canon come out with a 20D replacemet? I say this becauce nikon still deliver the new cameras with the bandish problem..
Lambis
Chet
Avslutat medlemskap
Är det någon skillnad i Firmwareversion på de första D200 som levererades och nästa sväng?
Min Levererades i Fredags och hadde lite misstänksama firmwarenummer.
A - 1.01
B - 1.00
Funderar bara om A var 1.00 också på de första? Kikade efter uppdateringar hos nikon redan innan jag fick den, men kunde ej finna någon... Så...?
A - 1.01
B - 1.00
Funderar bara om A var 1.00 också på de första? Kikade efter uppdateringar hos nikon redan innan jag fick den, men kunde ej finna någon... Så...?
Chet
Avslutat medlemskap
Metica skrev:
Börjar inte den här diskussionen bli en smula långrandig?
Ha ha.... du menar precis som bilderna från kameran!? ;-)
joniz
Aktiv medlem
Chet skrev:
Är det någon skillnad i Firmwareversion på de första D200 som levererades och nästa sväng?
A - 1.01
B - 1.00
Vad jag läst på diverse forum så levererades alla kameror med dom firmwareversionerna.
Hans William
Aktiv medlem
Jag kan inte åstadkomma någon "bandning" från min kamera jag har fotograferat rakt in i solen, flera bilder där lampor täcker mer än halva bilden. Bilder som jag normalt aldrig tar.
Batteri: laddade kameran i förgår har låtit den stå 40 timmar, fortfarande 100% laddad enl. kamerans mätare, som kommentar till krypströmmar. Kan det finnas kameror utan problem?
MVH
Hans
Batteri: laddade kameran i förgår har låtit den stå 40 timmar, fortfarande 100% laddad enl. kamerans mätare, som kommentar till krypströmmar. Kan det finnas kameror utan problem?
MVH
Hans
Dajo
Aktiv medlem
Hans William skrev:
Jag kan inte åstadkomma någon "bandning" från min kamera jag har fotograferat rakt in i solen, flera bilder där lampor täcker mer än halva bilden. Bilder som jag normalt aldrig tar.
MVH
Hans
Grejen är att du ska ha riktigt mörka skuggor med i bilden samtidigt som du fräter ut högdagrarna.
Typ en lampa och sedan mörkt bakom.
Bara en lampa ger inte automatiskt bandning
Hans William
Aktiv medlem
Jag har skuggor och mörka partier i bilderna, från mörkt brunt till helt svarta ytor.
MVH
Hans
MVH
Hans
Dajo
Aktiv medlem
Hans William skrev:
Jag har skuggor och mörka partier i bilderna, från mörkt brunt till helt svarta ytor.
MVH
Hans
Har du utfrätta partier i samma bild?
Typ en glödlampa i ett annars mörkt rum där lampan är i förgrunden och gärna avskärmad bakåt.
Hans William
Aktiv medlem
Dajo skrev:
Har du utfrätta partier i samma bild?
Typ en glödlampa i ett annars mörkt rum där lampan är i förgrunden och gärna avskärmad bakåt.
Jag har gjort som ovan, dragit upp bilden till 200% kan inte se någon bandning, helt svarta ytor i bakgrunden,ISO 400. Bildskärm hp f2304.
MVH
Hans
Maxe
Aktiv medlem
Hans William skrev:
Jag har gjort som ovan, dragit upp bilden till 200% kan inte se någon bandning, helt svarta ytor i bakgrunden,ISO 400. Bildskärm hp f2304.
MVH
Hans
Jag lider med dig Hans, att du inte lyckas återskapa fel på din nya D200. Nu måste du ju lägga all energi på att ta bra bilder istället för att fota starka lampor mot mörk bakgrund ;-)
Nä alla D200-ägare, ut och fota istället.
// Johan Maxe
PS. Om ni får abstinens när ni lämnar hemmet kan Ni ju leta på en stark gatlykta, det borde ju ge samma effekt då det är mörkt ute DS.
Hans William
Aktiv medlem
Håller helt med dig, jag ska i forsättningen ta de bilder jag brukar, alltså inte rakt in i solen eller fota glödlampor.Maxe skrev:
Jag lider med dig Hans, att du inte lyckas återskapa fel på din nya D200. Nu måste du ju lägga all energi på att ta bra bilder istället för att fota starka lampor mot mörk bakgrund ;-)
Nä alla D200-ägare, ut och fota istället.
// Johan Maxe
PS. Om ni får abstinens när ni lämnar hemmet kan Ni ju leta på en stark gatlykta, det borde ju ge samma effekt då det är mörkt ute DS.
för övrigt är D200 en helt underbar kamera som jag varmt rekomenderar.
Hälsar
Hans
Dajo
Aktiv medlem
Hans William skrev:
MVH
Hans
Då verkar det som att du har ett felfritt exemplar. Grattis.
Chet
Avslutat medlemskap
Dajo skrev:
Då verkar det som att du har ett felfritt exemplar. Grattis.
Har också pinat min 200:a, men kan inte få till bandningen.