Annons

D100 efter 6mån

Produkter
(logga in för att koppla)

picturethis.se

Aktiv medlem
Efter att ha använt D100 i ca ett halvår tänkte jag berätta lite om hur jag uppfattar kameran.

Jag fick kameran 2 veckor innan Bokmässan i Göteborg. Jag har jobbat åt Bokmässan i 3 år och det är skulle bli det 4e men första digitala året.
Tidigare har jag använt Nikon F5 och F100, så jag tänkte att med D100 kan det väl knappast var så stor skillnad?

Men det var det.
Problem som uppstod direkt var att hitta rätt vitbalansering. På mässor är det väldigt blandad belysning. Lysrör, spotlights och ibland direkt/indirekt solljus - en mardröm!

Det tog mig tid att hitta rätt balans. Blixten gjorde det inte lättare (SB-28DX). Jag pillade mycket innan jag hittade en lösning som "får duga". Det säger jag för jag tycker inte att den är optimal.
Någon annan kanske kommit fram till något annat, men så här har jag valt att jobba:

Bländar styrd tidsautomatik.
Synk på andra ridån.
800 - 1000 ASA
WB -3 "molnigt"

Optik:
24-85mm 2.8-4D
80-200mm 2.8 ED

På något konstigt sätt motsvarar inte ASAtalen av dem jag är van vid vid film (cellulid). Med analog kamera använder jag 400ASA FujiPress, SB-28 på AutoTTL, Program eller Tids automatik. Alltid fina exponeringar.

Det vill sig inte med min D100.

Det höga ASAtalet behöver jag för att kunna synka på andra ridån, vilket jag tycker jag måste då blixten annars blir för stark eller "kall".

Skulle jag ställa in alla rattar på Program/Auto blir det pannkaka av allt!

Jag använder stativ betydligt mycket mer än förr, vilket gör det hela mer svårjobbat.

Kamerans bufferminne är dåligt.
Vid tex en prisutdelning gäller det att välja sina bilder. Jag vågar inte "skjuta av" en serie, som förr, utan måste spara några bilder om något oförutsett händer.
Det tar ett par sekunder för kameran att tanka in bilderna till kortet, och då står man där och kan inte trycka av...

Sökaren är liten och mörk.
Vid snabba, trånga och svåra situationer är det klurigt att komponera bilden i sökaren vid jämförelse med tex F5ans sökare. Har man glasögon är det säkert ännu svårare.

Autofocusen är lite seg och inte helt pålitlig anser jag. Speciellt i svagt ljus.

Minneskort behövs i massor.
Jag använder 3st 256MB kort. Jag tar alla bilder i NEF RAW, då mina bilder ofta hamnar i tryck.
Det ger mig 25 exponeringar på varje kort.

Man får springa och tömma korten stup i kvarten!
Alt. köpa fler och större kort.

Jag tömmer korten i en G4 PowerBook med Nikon Capture.
Det tar sin lilla tid att tömma ett kort. För att inte tala om den tid det tar att öppna varje bild i PhotoShop för bearbetning, ca 1 - 2 minuter/bild.

Kvalitén på det jag får ut tycker jag är OK. Jag har fått bilder i ca A4 i tryck och det går fint.
Man kan tycka att bilderna är lite softa, men i många fall tex porträtt, uppskattas det av dem som avbildats.

Jag ångrar inte mitt köp. Kameran har betalat sig. Jag har fler uppdrag nu, när jag kan leverera snabbare och lämna bilder på CD istället för att scanna neg.

Jag tar mig tid att experimentera mer, då bilderna omedelbart kan suddas bort om de blev dåliga. Jag använder D100 som "polaroid" till fotograferingar med mellanformatskameran, för att kolla ljus mm.

Men märkligt nog har jag inte tagit en enda privat bild med kameran. Bara jobb.

Jag trodde ett tag att detta skulle vara den ultimata kameran för mig.
Det visade sig inte vara riktigt sant.

Skulle tro att nästa modell, vad den nu kan tänkas komma att kallas, är den som jag stannar vid.

Men säger man inte alltid så?

(F100 kommer jag dock inte att sälja.)

adam/picturethis
 
Om du plåtar i RAW, så kan väl inte vitbalansen vara något problem? den ställer man ju in efteråt.
 
Kan man inte välja vitbalans i efterhand? Jag menar i det program som du använder för att spara/ändra bilderna (Nikon Capture alltså). Det tycker jag verkar lite dåligt av Nikon i så fall. Det är ju inte alltid som det blir bra med den vitbalans som kameran väljer/den man manuellt ställer in, om man nu kommer ihåg att ändra.

Jag tyckte jag var snabb, men Kim var snabbare!
 
Senast ändrad:
Jovisst!

Ni har båda rätt. I Nikon Capture 3 kan man ändra vitbalansen i efterhand. Men, bara de 4 (?) olika inställningar som redan finns.
Typ, utomhus, inomhus, lysrör, molning, blixt.

Men när ingen av dem passar, då du vill hitta din egen modell...
Det är det jag knixat med.

Men man kan ju använda preset och vitbalansera manuellt, som på en seriös videokamera, med det har jag faktiskt inte testat. Och i de flesta fall inte hinna med.
 
picturethis.nu skrev:

I Nikon Capture 3 kan man ändra vitbalansen i efterhand. Men, bara de 4 (?) olika inställningar som redan finns.
Typ, utomhus, inomhus, lysrör, molning, blixt.

Det var ju inget vidare..dåligt att det är så begränsat.
 
Hej

jag saxar in mina kommentarer mellan din text.
Mvh
Johan


----------------------------------------

Efter att ha använt D100 i ca ett halvår tänkte
jag berätta lite om hur jag uppfattar kameran.

Jag fick kameran 2 veckor innan Bokmässan i Göteborg. Jag har jobbat åt Bokmässan i 3 år och det är skulle bli det 4e men första digitala året.
Tidigare har jag använt Nikon F5 och F100, så jag tänkte att med D100 kan det väl knappast var så stor skillnad?

Men det var det.
Problem som uppstod direkt var att hitta rätt vitbalansering. På mässor är det väldigt blandad belysning. Lysrör, spotlights och ibland direkt/indirekt solljus - en mardröm!

-------------------------------------------------
Märkligt... wb är något jag verkligen uppskattar på digitalkameror i denna klass. Jag har mycket säker WB på min S2. Du har väl tom wb bracketing på din D100?
-------------------------------------------------


Det tog mig tid att hitta rätt balans. Blixten gjorde det inte lättare (SB-28DX). Jag pillade mycket innan jag hittade en lösning som "får duga". Det säger jag för jag tycker inte att den är optimal.
Någon annan kanske kommit fram till något annat, men så här har jag valt att jobba:

Bländar styrd tidsautomatik.
Synk på andra ridån.
800 - 1000 ASA
WB -3 "molnigt"

-----------------------------------------------
Motsvarande på min S2 blir samma automatik, slow sync (menar du det eller second curtain?), max 800 asa (800-1000 asa på D100 blir väl brusigt tycker jag). Detta blir perfekt på min S2 med en Sb28 blixt, jag kör då med auto wb med mycket bra resultat.
-----------------------------------------------


Optik:
24-85mm 2.8-4D
80-200mm 2.8 ED


-----------------------------------------------
24-85/2.8-4 är ingen höjdare tillsammans med digitalkameror. Jag ratade snabbt min och sålde den kort därefter. Tycker inte alls att den mostvarar andra Nikkors avseende skärpa. Märk att den fungerar bra med film(?)
-------------------------------------------------


På något konstigt sätt motsvarar inte ASAtalen av dem jag är van vid vid film (cellulid). Med analog kamera använder jag 400ASA FujiPress, SB-28 på AutoTTL, Program eller Tids automatik. Alltid fina exponeringar.


---------------------------------------------
Neg färgfilm kan man ju misshandla hursomhelst.. svårt att jämföra med tycker jag...
---------------------------------------------

Det vill sig inte med min D100.

Det höga ASAtalet behöver jag för att kunna synka på andra ridån, vilket jag tycker jag måste då blixten annars blir för stark eller "kall".

Skulle jag ställa in alla rattar på Program/Auto blir det pannkaka av allt!

Jag använder stativ betydligt mycket mer än förr, vilket gör det hela mer svårjobbat.

Kamerans bufferminne är dåligt.
Vid tex en prisutdelning gäller det att välja sina bilder. Jag vågar inte "skjuta av" en serie, som förr, utan måste spara några bilder om något oförutsett händer.
Det tar ett par sekunder för kameran att tanka in bilderna till kortet, och då står man där och kan inte trycka av...

------------------------------------------------
en begagnad D1h kanske?
------------------------------------------------

Sökaren är liten och mörk.
Vid snabba, trånga och svåra situationer är det klurigt att komponera bilden i sökaren vid jämförelse med tex F5ans sökare. Har man glasögon är det säkert ännu svårare.

------------------------------------------------
en begagnad D1h kanske?
------------------------------------------------

Autofocusen är lite seg och inte helt pålitlig anser jag. Speciellt i svagt ljus.

Minneskort behövs i massor.
Jag använder 3st 256MB kort. Jag tar alla bilder i NEF RAW, då mina bilder ofta hamnar i tryck.
Det ger mig 25 exponeringar på varje kort.

------------------------------------------------
varför inte MicroDrives.. snabba, säkra och rymmer 4 ggr så mycket.
------------------------------------------------


Man får springa och tömma korten stup i kvarten!
Alt. köpa fler och större kort.

Jag tömmer korten i en G4 PowerBook med Nikon Capture.
Det tar sin lilla tid att tömma ett kort. För att inte tala om den tid det tar att öppna varje bild i PhotoShop för bearbetning, ca 1 - 2 minuter/bild.

------------------------------------------------
1-2 minuter... ???? vad har du för antik pc? På min smäller 72 mb tif filer upp på ingen tid alls
-------------------------------------------------


Kvalitén på det jag får ut tycker jag är OK. Jag har fått bilder i ca A4 i tryck och det går fint.
Man kan tycka att bilderna är lite softa, men i många fall tex porträtt, uppskattas det av dem som avbildats.

Jag ångrar inte mitt köp. Kameran har betalat sig. Jag har fler uppdrag nu, när jag kan leverera snabbare och lämna bilder på CD istället för att scanna neg.

Jag tar mig tid att experimentera mer, då bilderna omedelbart kan suddas bort om de blev dåliga. Jag använder D100 som "polaroid" till fotograferingar med mellanformatskameran, för att kolla ljus mm.

Men märkligt nog har jag inte tagit en enda privat bild med kameran. Bara jobb.

Jag trodde ett tag att detta skulle vara den ultimata kameran för mig.
Det visade sig inte vara riktigt sant.

-------------------------------------------------
finns den? kommer den någonsin att finnas?
-------------------------------------------------

Skulle tro att nästa modell, vad den nu kan tänkas komma att kallas, är den som jag stannar vid.

Men säger man inte alltid så?

(F100 kommer jag dock inte att sälja.)

------------------------------------------------
precis samma inställning som jag har, F100:an behåller sin plats.
------------------------------------------------

adam/picturethis
 
Alla de nackdelar du nämner finns det ju en lösning på Canon 10D ;)

Heheh.. nej men visst är det så... D100 var väl aldrig egentligen tänkt som en yrkeskamera.

Däremot liknar EOS 10D det mer och mer med vitbalansering i 100k steg á la 1Ds osv.

Ska man ha en digitalkamera i yrket så bör man nog satsa på en häftigare modell.. Men som du sa.. den har betalt sig..trots strulet. Det är väl huvudsaken.
 
Adam,
for that job you really should have had a D1x. Zero shutter lag and plenty of buffer memory, especially with the upgrade....

With regards to Capture, have you tried this program:

http://www.bibblelabs.com/

Alot of us use Bibble and find it faster and more efficient than Capture for certain stuff.

Also, if it take your computer 1-2 mins to open an image in Photoshop, something is not correctly set, or you have way too little RAM. I upped my RAM in my laptop to 768 MB and now Photoshop is possible to live with.
If you already have sufficent RAM, consider assigning more of it to Photoshop. You can change how much PS is allowed in the settings.

White balance is tough. The best way is to shoot off a grey card at location and use those settings.

The SB28 flash is not really suitable for DSLRs. Get a SB80DX instead and you'll have more luck..

...and again...a D1x would really suit your needs better. More expensive, yes, but if you're a working pro it should pay for itself, right?:)

Best Wishes, Duncan
 
Precis!

Canons nya modell verkar ha en WB som jag gillar!

Men den kom ju aldeles nyss?

Man kan väl hoppas att Nikon kontrar med en D200?

Men som du säger, jag hade nog lite för höga förväntningar på D100an.
Men inte plånbok nog att köpa en D1X/H.

Har inga planer på att byta till Canon...men vad då?
Mig spelar märket ingen roll, bara jag trivs med utrustingen och ger bra resultat.
 
Det är klart att det blir svårt att hitta en vitbalans som fungerar utan problem när ljuset hela tiden ändras.

Med NEF/RAW så spelar det ju ingen roll ändå.

De vitbalansinställningar som finns att välja på är: Auto, Incandescent, Fluorescent, Fluorescent High, Direct Sunlight, Shade, Cloudy, Flash, Custom (uppmätt värde) + Recorded i Capture. Du kan ju också ändra varje val i några steg åt det kallare eller varmare hållet.
 
Senast ändrad:
Well, I wouldn't jump ship too soon, Adam. Nikon will contra Canon with some cool stuff soon. Just a matter of holding tight. Nikon don't tend to release bodies in rapid succession á la Canon, but when they do release it's usually worth the wait:)

Best, Duncan
 
Jag väntar gärna!

Men min revisor blir väl tokig om jag byter dyra kameror varje år och vill göra avdrag för allt samma år...

Men men..
 
Oh OK. The dreaded accountant! LOL

BTW Did you get chance to take a look at Bibble? It's worth a try and it free for the 1st. 30 days. Then it costs $99 USDs..clip at that price!

Bests, Duncan
 
Jeppe skrev:
Alla de nackdelar du nämner finns det ju en lösning på Canon 10D ;)

Visst finns det lösningar, men jag tror att du har missuppfattat det hela. Autofokusen var ju lite osäker. Så, lösningen är Pentax *ist D. (med 11 AF sensorer, varav flertalet är korssensorer). D10 har ju bara 7 varav en är en korssensor. :)

Ska man ha en digitalkamera i yrket så bör man nog satsa på en häftigare modell.. Men som du sa.. den har betalt sig..trots strulet. Det är väl huvudsaken.

Olympus nya system verkar intressant. Dels för att huset och optiken verkar väl genomtänkta (de är skyddade mot damm och fukt, det är varken D100 eller EOS D10), dels för att optiken är direkt anpassad för CCD chipet. Enligt Olympus så fungerar den digitala bildsensorn bäst med ljus som kommer in rakt, och deras optik rättar till ljuset så att det träffar sensorn rakare än vad filmanpassad optik gör. Film i kameran kan träffas av ljus i olika vinklar och vrår, men enligt Olympus blir skärpan och färgerna sämre om det före bildsensorn sitter vanlig filmoptik.

Nikon har presenterat ett objektiv för det digitala systemet (men jag vet inte om den korrigerar ljusvinkeln som Olympus gör). Canon har inte presenterat ett enda. Pentax har lovat presentera specialobjektiv för sin digitala systemkamera efter sommaren.

Nu vet jag inte om Olympus har rätt i sina påståenden eller om det är rent nys, men jag tycker det är intressant.

Med vänlig häslning
Roland
 
Roland.. det var ett litet skämt.

Hursomhelst så är AF inte osäker på 10D, den baserar sig på EOS 30, vilken har det bästa AF-systemet i hela EOS-serien när det gäller att fånga motiv i flykt.

Men nu ska vi inte diskutera andra saker än vad tråden handlade om från början :)

Ps. *ist D blir säkert mycket bra för Pentax-ägarna.
 
ang. vitbalansen (kanske upprepar jag mig, har inte hunnit igenom alla inlägg) så kör jag själv numera alltid med gråkort och ställer in vitbalansen manuellt på D100'an. blir perfekt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.