Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D100, bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu kan vi nog konstatera att också bild-kvalitetn på D100 är jävl... bra!

Denna sommaren blir digital! :D
Jag menar - vad kan vara bättre än att gå runt i sommarvärmen med en 6m pixlare runt halsen.. :p
 
Peter_o skrev:
Jag menar - vad kan vara bättre än att gå runt i sommarvärmen med en 6m pixlare runt halsen.. :p
Jag kan faktiskt komma på ett par trevligare saker att göra.
T.ex en drink i handen och en söt flicka runt halsen;-)
 
Jag har försökt titta noga på bilderna och jämfört dem med bilder från D60. Det ser ut som om matchen är väldigt jämn och att optikens kvalitet är mer avgörande än någonting annat.
Precis som det ska vara alltså :)
 
Jag tycker inte D100-bilderna ser riktigt lika skarpa ut som D60's och DX1's.
Och sen ser D60 ut att ha mer brus vid högre ISO-tal än D100. Förvånande, eftersom det är en stark sida hos D60.

På bilderna är det också skillnad i färgåtergivning. D60-bilderna har mer mättade och varma färger. Men det kan man väl justera i kameran. Jag tror man får vänta tills Nikon tillåter dpreview och andra att verkligen testa och publicera bildkvalitén innan man kan säga något säkert.

/Hasse
 
Jag tycker inte heller att skärpan är sådär knivskarp som man skulle vilja ha den...
Inte en enda av bilderna från D100:an i den översta länken var riktikgt skarp.
Liten besvikelse faktiskt...
Men, fanskapet kanske har fått sig en tillputsning innan den kommer ut. :p
 
Hassan skrev:
Jag tycker inte D100-bilderna ser riktigt lika skarpa ut som D60's och DX1's.
Och sen ser D60 ut att ha mer brus vid högre ISO-tal än D100. Förvånande, eftersom det är en stark sida hos D60.

På bilderna är det också skillnad i färgåtergivning. D60-bilderna har mer mättade och varma färger. Men det kan man väl justera i kameran. Jag tror man får vänta tills Nikon tillåter dpreview och andra att verkligen testa och publicera bildkvalitén innan man kan säga något säkert.

/Hasse

Hej

personligen så tycker jag att D60 visar aningen "smutsigare" färger.. renare med D100. Vad gäller skärpan så är det ju beroende på vilken optik (kvalité) som används då detta ger mer effekt på de digitala än på småbild, liksom vilka inställningar som använts i kameran vid postprocessen. Hursomhelst.. imponerade resultat, helt i paritet med D60 och i flera fall bättre.

Mvh
Johan
www.motljus.com
 
Jag kan faktiskt komma på ett par trevligare saker att göra.
T.ex en drink i handen och en söt flicka runt halsen;-)
--------------------
ok då.. men hon ska vara väldigt söt då... :D

men å andra sidan är ju min d60 jävl... söt också! :p
 
Hassan skrev:
Jag tycker inte D100-bilderna ser riktigt lika skarpa ut som D60's och DX1's.
Och sen ser D60 ut att ha mer brus vid högre ISO-tal än D100. Förvånande, eftersom det är en stark sida hos D60./Hasse
Jag ser ingen skillnad på skärpa mellan D1X och D100 där samma optik används. Och ja, D100 verkar vinna kriget om brus på höga ISO-tal, åtminstånde på dessa bilder.
Hassan skrev:På bilderna är det också skillnad i färgåtergivning. D60-bilderna har mer mättade och varma färger. Men det kan man väl justera i kameran. Jag tror man får vänta tills Nikon tillåter dpreview och andra att verkligen testa och publicera bildkvalitén innan man kan säga något säkert.
Du har helt rätt. Denna D100 är en beta-version, alltså inte en färdig kamera för produktion.
Sen framgår det inte vilka inställningar man har använt i respektive kamera. Om jag skaffar en D100 kommer jag ju att använda den enbart i RAW-format, utan kamerans inbyggda skärpa och all annan bildpåverkan. Det är ju det jag har P-shop till. Vill jag ha mättade färger , fixar jag det efteråt.

Men visst är det spännande, redan på en beta har D100 mindre moarie än D60...;-)
 
Hm...Om din definition på "söt" är pressad digital plast, talar vi inte samma språk
--------------------
iallafall slipper du få läppstift i hela ansiktet, den är också väldigt tyst, inte snarkar den heller, den är också trogen, vill alltid (alltså fotografera), den vill inte ha 50% när du byter till en ny, den håller alltid formen, har många inställningar och viktigast av allt så har den samma intresse!

Kanske behöver jag hjälp? :p
 
Sen framgår det inte vilka inställningar man har använt i respektive kamera
--------------------
har du kollat exif infon då?
 
Japp. Och exif ger inte mer info än det här:
--------------
du är så kravstor.. :)

jag hade ett knallbra program för exif information.. men naturligtvis har jag ju tappat bort det..

är det inte mer info att hämta med andra program heller? jaja.. exif sucks med andra ord.. :(

Men vi vet ju iallafall vilken tid de fotograferade? hjälper inte det.. hehe..
 
Kanske behöver jag hjälp?
-------------------------------------------------
Hmm... Ja;-)

--------------------
:p
 
Peter_o skrev:

iallafall slipper du få läppstift i hela ansiktet, den är också väldigt tyst, inte snarkar den heller, den är också trogen, vill alltid (alltså fotografera), den vill inte ha 50% när du byter till en ny, den håller alltid formen, har många inställningar och viktigast av allt så har den samma intresse!

Kanske behöver jag hjälp? :p

[/B]

*asg*

Börjar likna en grej en polare hävde ur sig på fyllan för ett antal år sen *skratt*

"Den dagen datorer får fi**a är det fulltaligt"

/Tobbe
 
Höj nivån pojkar. Jag skäms å det manliga släktets vägnar. Rekommenderar privata mail för dylika diskussioner.
 
Brännviddsförlängningen

Är det ingen som känner sig tveksam till att hugga in på digitala systemkameror idag med tanke på den brännviddsförlängning man får. Jag kan fatta att folk som gillar tele tycker att det bara är toppen - men vill man som jag ha hyfsat kraftiga vidvinklar så är man ju körd om man inte vill punga ut den förmögenhet som t ex Nikon 14mm kostar. Dessutom blir den ju inte så extremt kraftig ens då!!(14mm x 1.5 = motsv 21mm). Jag trodde alltid att det var svårt att göra små elektroniska prylar men vad det gäller ccd:er verkar ju den "lagen" vara inverterad.

Kan det verkligen vara så svårt att sprida ut 6 milj pixlar på 24 x 36 mm?? Det måste väl gå att lägga till lite luft mellan dem ;)

Har någon några åsikter kring detta?

/Henrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.