Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D1 sensor strul?

Produkter
(logga in för att koppla)

greken

Aktiv medlem
Kan någon förklara hur detta kunde hända när jag skulle fota gården och lekparken? Jag tänkte ta några bilder idag och märkte att de 4 första kom som svarta rutor. Efter ett tag fick jag bilder men då och då dyker det upp några helt svarta rutor. Hur kan det komma sig? Någon som har en förklaring? Bilden ska visa gården, snön och ruschkanan... men kolla hur den blev. Tacksam för tips...

Bilagor

• tom.jpg
    tom.jpg
    22.5 KB · Visningar: 183
Det där ser allvarligt ut. Låter som om mjukvaran i kameran inte riktigt fungerar. Jag skulle söka support omedelbart på måndag morgon. Det här tror jag inte man fixar själv.

Undrar om du har för lite kräm kvar i batteriet. Jag vet att en del D1:eek:r levererar svarta rutor, eller inga exponeringar alls till minneskortet (även fast bilderna syns i displayen) om strömnivån i batteriet är för låg.

Jag får hoppas att det beror på batterierna. Tack för Era svar. Man blir ganska orolig när man ser helt svarta rutor.

Ha ett trevligt sportlov..!

leffep skrev:
Undrar om du har för lite kräm kvar i batteriet. Jag vet att en del D1:eek:r levererar svarta rutor, eller inga exponeringar alls till minneskortet (även fast bilderna syns i displayen) om strömnivån i batteriet är för låg.

Jag har haft samma problem. De beror på att det är lite kräm kvar i batterierna.

//Micke

Japp

Stämmer bra, när batterierna börjar vara så utslitna så de knappt går att ladda blir resultatet så där. Först blir enstaka rutor svarta, sen allt fler... Bara att handla nya accar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar