Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D-lite 2 eller D-lite 4

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilka är era favorit tillbehör till D-Lite och varför?
Radio-/infrastyrning, barn-doors, snoot... eller vad?
Det är i alla fall det som jag mest nyfiken/sugen på om jag skaffar D-Lite 2 :)

Berätta!

D-lite 2

Hejsan, jag har följt den här tråden ett tag nu innan jag i torsdags slog till på ett D-lite 2 paket.
Jag tog fasta på vad som stod i början av den här tråden att 200w räcker för "vanliga" porträtt av enstaka människor...något sånt var det i alla fall.
Och det kan jag i alla fall hålla med om. Jag har provkört mitt D-lite 2 ordentligt nu och jag har aldrig varit tvungen att köra dem på högsta effekten än, snarare tvärtom, jag har fått backa blixtarna bort från motivet för att få den lilla mängd ljus jag önskat.

Om någon är nyfiken finns det bilder från en av plåtningarna här i min blogg
http//:www.lindahelsing.blogg.se

Bilagor

• fotosidanforum.jpg
    fotosidanforum.jpg
    33.7 KB · Visningar: 557
Sony5 skrev:

Berätta!

Här kan du få lite inspiration och information.
http://www.pix4chicks.se
Jag använder blixtar från Starfoto som kostar lite mindre än Elinchrom. Radiosändare är 100% säkert innomhus eller utomhus. IR-sändare funkar innomhus i de flesta fall beroende på spridningsvinkeln. Jämför med fjärrkontrollen till TV;n. Stor ljuskälla nära ger mjukt ljus. Liten ljus källa långt ifrån ger hårda skuggor.
Mjukt ljus = Softbox, Hårt ljus = Snoot, Barndoors för att skärma av ljuset och färgade filter kan man använda efter behag.

Tack för svaret Max!

Jag har beställt D-Lite 2-paketet... och väntar på leverans. Till det valde jag en IR-sändare.

(Jag är ny på detta och vet egentligen inte vad jag är ute efter. Jag har svårt att bedöma vad som är mest användbart och flexibelt och vad som är mer special...)

Är Barn-doors som ett variabelt raster eller mer som en variabel Snoot men som ljusmässigt ligger mellan Softbox och Snoot?

Raster vs. Barn-doors... båda riktar väl ljuset men blir ljuset mjukare med ett raster än med barn-doors??
Och om man sätter ett raster på en snoot, blir ljuset mindre hårt då??
Sen kan man väl sätta Raster på Barn-doors också...?

Finns det någon bra sida på nätet eller någon bra bok att låna på biblioteket som förklarar användningsområde och effekten av dessa olika prylar och kombinationer??

Jag vill ha mitt paket så jag kan börja testa med Softboxar i alla fall...

Senast ändrad:
Varken barndoors, snoot eller raster mjukar upp ljuset. Mjukt ljus får du när en stor ljuskälla träffar modellen, när ljuset kommer från många olika riktningar. Typ en softbox nära modellens ansikte. Ju längre du flyttar softboxen från modellen desto hårdare ljus ( eftersom storleken på ljuskällan minskar ( relativt till modellen ).

Och med mjukt ljus menar man oftast att skuggornas avklinging blir längre.( andra menar att det är när kontrasterna blir mindre, och andra menar både och. Sällan nån specificerar ).

Mjukast ljus får du således egentligen genom att studsa blixten mot en vägg för att sprida ljuset så mycket som möjligt.

Har du kollat artiklarna här på FS. Kolla också sidor om belysning tex www.studiolighting.net

Sony5 skrev:

Berätta!
Paraplyer är aldrig fel tycker jag. Vita och silver. Stora ska de vara också.

Jag köpte radiotändare till min D-lite2:eek:r. Någon billig variant från Photax.se. Jag har haft lite småproblem med den. Ibland verkar det som om signalen inte går fram. Ska testa med nya fräscha batterier..

Nästa inköp blir en reflektor(trodde att det skulle ingå standardreflektor) samt något paraply.

Är det någon av er D-lite-användare som vet om det finns några tredjepartsparaplyer som passar D-lite:arna.

här är en bild tagen med en D-lite rakt bakom katten. Det är softboxen som är bakgrund.

Edith the cat

tobake skrev:
Jag köpte radiotändare till min D-lite2:eek:r. Någon billig variant från Photax.se. Jag har haft lite småproblem med den. Ibland verkar det som om signalen inte går fram. Ska testa med nya fräscha batterier..

Nästa inköp blir en reflektor(trodde att det skulle ingå standardreflektor) samt något paraply.

Är det någon av er D-lite-användare som vet om det finns några tredjepartsparaplyer som passar D-lite:arna.

här är en bild tagen med en D-lite rakt bakom katten. Det är softboxen som är bakgrund.

Edith the cat
PRO har 7 mm stång så deras paraplyer passar.

Hittade en HongKong-shop på Ebay som sålde vita genomlysbara 100cm stora paraplyer för £3. Great tänkte jag och köpte direkt två stycken.. När jag senare läste lite nogrannare var det två paraplyer för samma pris.. Så nu är fyra stycken påväg till mig från HongKong.. Pris £10 inkl. frakt.

Kvaliteten lär ju inte vara den bästa, men ändå. ETT elinchrome transparent kostar 700:-.

Jag kan mycket väl ha gjort årets fynd :-D

Tänk på att paraplyer från Kaffebrus och nästan alla andra tillverkare, "original" som "pirat", har 8-9 mm stång. Så förutom Elinchromes originalparaplyer så är det i princip bara Profotos som har 7 mm stång och passar i Elinblixtarna.

Senast ändrad:
jo jag vet. men jag tänkte bygga någon egen adapter för att få dem att passa.. Kan inte vara allt för svårt.

tobake skrev:
jo jag vet. men jag tänkte bygga någon egen adapter för att få dem att passa.. Kan inte vara allt för svårt.
Det beror väl på vad du har för krav. Hade det varit omvänt hade det inte varit några problem, men eftersom stången i många paraplyer är tjockare än hållaren i Elinchromaggregaten måste du antingen kapa av stången och ersätta den med en tunnare eller göra en adapter där stången inte sitter "centrerad" i aggregatet. Det senare fallet har ju uppenbara effekter på ljusbilden. (Alternativt kan du mecka med hållaren i blixtaggregatet, men det är nog inget jag skulle rekommendera)

Men visst går det, och om man inte bryr sig så mycket om centreringsfrågan kan man köpa en färdig hållare som man monterar under blixten.

Det går också att med våld trycka in en tjockare stång i vissa aggregat, men då kan det vara segt att dra ut paraplyet efteråt... Undvik gärna detta om du kan.

jo.. lite meck blir det säkert.. men priset var så löjligt att jag inte kunde låta bli. Jag menar två paraplyer för tre pund.. då kan man ju lägga ner lite kraft för att försöka hitta en lösning att fästa dem.

D-lite 4

Jag har följt denna tråden ett tag och undrar om det skulle bli för mycket ljus med D-Lite 4 vid porträtt fotografering.
Har lite planer på att införskaffa mig ett sett.
Är precis som alla andra lite osäker på vad som man skall satsa på.
Räcker D-lite 2 till om man skulle vilja fota en familj på 5-6 personer eller om man känner för att göra en utomhus fotografering?
Jag tror att jag skulle vilja satsa på ett D-lite 4 packet men är lite orolig för att jag inte kan använda detta till porträtt på 1-2 personer för att man inte kan ställa ner det.
Tacksam för alla svar.

Re: D-lite 4

Lundgren P skrev:
Jag har följt denna tråden ett tag och undrar om det skulle bli för mycket ljus med D-Lite 4 vid porträtt fotografering.
Har lite planer på att införskaffa mig ett sett.
Är precis som alla andra lite osäker på vad som man skall satsa på.
Räcker D-lite 2 till om man skulle vilja fota en familj på 5-6 personer eller om man känner för att göra en utomhus fotografering?
Jag tror att jag skulle vilja satsa på ett D-lite 4 packet men är lite orolig för att jag inte kan använda detta till porträtt på 1-2 personer för att man inte kan ställa ner det.
Tacksam för alla svar.

Det skiljer bara ett enda bländarsteg mellan modellernas min. resp. maxeffekt.

Köp 4:an och blända ner ett steg eller komplettera med ett gråfiler om du vill köra stora bländare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar