Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D-lite 2 eller D-lite 4

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Gråfilter

Lundgren P skrev:
Tack för ditt snabba svar Magnus.
Är det gråfilter som man sätter på linsen då som du menar?

Hjo, det var så jag menade. Men det finns filmer som fungerar som gråfilter. Dom går att sätta på blixten, men det är lite pyssligare. Å andra sidan blir inte sökaren mörkare.

Decisions, decisions, decisions...

Filter som man sätter framför blixten har flera fördelar, den främsta är kanske att de inte påverkar bilden negativt genom att man stoppar något framför linsen. Sen är denna typ av filter billigare än bra dylika till kameran. Man kan även lägga flera lager utan någon kvalitetsförsämring för att få ännu mindre ljus om så skulle behövas. Att stacka filter framför optiken är problematiskt.

Sen påverkas sökarbilden inte, precis som Magnus säger. Problemet med filter på film är att man måste fixa någon hållare av något slag. Kanske räcker med klämmor eller tejp. Nackdel är också att filterfilm tydligen kan blekna med tiden då man lyser mycket genom den.

Är man osäker skulle jag välja filterfilm av kostnadsskäl. Kolla med tex SFL, de marknadsförde Rosco tidigare och sålde både ark (räcker troligen för ett set blixtar) och rulle (om man ska tapetsera fönster).

andersl skrev:
Tänk på att paraplyer från Kaffebrus och nästan alla andra tillverkare, "original" som "pirat", har 8-9 mm stång. Så förutom Elinchromes originalparaplyer så är det i princip bara Profotos som har 7 mm stång och passar i Elinblixtarna.

Åh no va synd, både pro och elin är rätt dyra med sina tillbehör. Vet någon om B&H funkar:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...852&is=REG&addedTroughType=categoryNavigation

eller om detta funkar på Elin blixtarna:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5423797

Linis skrev:
Åh no va synd, både pro och elin är rätt dyra med sina tillbehör. [/url]

Det är en vansinnigt bra kvalitet också... iallafall på pro-grejjerna. Du lär inte bli besviken och tänk på att du har utrustning som håller lång tid framöver om du ska hålla på och plocka upp och ner och bära hit och dit...

Scandinavian har annars egna paraply som är billiga. 122cm för 395.- inkl moms.

mvh /Peter

andersl skrev:
Tänk på att paraplyer från Kaffebrus och nästan alla andra tillverkare, "original" som "pirat", har 8-9 mm stång. Så förutom Elinchromes originalparaplyer så är det i princip bara Profotos som har 7 mm stång och passar i Elinblixtarna.

Pro paraplyen kostar minst 2000:- om man vill ha över 100cm. Herre Jävlar!

peter_wahlström skrev:
nää....?? Vart har du sett de priserna?

105cm kostar c:a 750 + moms
130cm kostar c:a 1500 + moms

Du får visserligen vad du betalar för, men har du verkligen det behovet?

Mvh /Peter

Scandinaviaphoto om jag inte minns fel, vad såg du dom priserna?

Jag vet inte vad jag behöver, men vet iaf att jag ej vill lägga pengar på onödig utrustning. Har skrivit i trådar tidigare och frågat och då har folk tipsat mig om stor softbox och ett stort paraply.

Jag kommer fota porträtt och mindre grupper med 2-5personer. Kommer ev att ta med mig blixtarna ut på uppdrag, därför vill jag allt allt ska vara relativt lätt och även vara smidigt att sätta upp. Är oftast själv och kan inte räkna med hjälp.

Linis skrev:

Jag vet inte vad jag behöver, men vet iaf att jag ej vill lägga pengar på onödig utrustning. Har skrivit i trådar tidigare och frågat och då har folk tipsat mig om stor softbox och ett stort paraply.

Jag kommer fota porträtt och mindre grupper med 2-5personer. Kommer ev att ta med mig blixtarna ut på uppdrag, därför vill jag allt allt ska vara relativt lätt och även vara smidigt att sätta upp. Är oftast själv och kan inte räkna med hjälp.

Till det ändamålet har jag under en lång tid kört med 1st. 85cm paraply, 1st softbox 60x90, 1st raster 20grader för bakgrundsljus. En mycket enkel uppsättning. Softboxen skulle i många fall kunnat bytas ut mot ytterligare ett vitt 85cm paraply. Det funkar bra om man använder det rätt. Jag har satsat på bra kvalitet och försöker kräma ur så mycket det går ur en minimal utrustning. Det har fungerat hittils... Dock drömmer även jag om ännu större softboxar och reflektorer.

Köp inget skräp om du vet med dig att du kommer släpa runt och slita mycket med grejjorna. Hållbar kvalitet gör det hela mycket roligare och mer snabbarbetat. Jag jobbar också ofta själv och värdesätter just detta.

mvh /Peter

Linis skrev:

Hmm... okej. Jag hade en Pro-lista från 2005. Dock kostar 105cm inte så mycket. Men 130 är dyr. (över 2000 som du sa)

Pro handlar du fördelaktigast hos YFO. De besitter också mycket bra kunskap.

Mvh /Peter

Nu har jag följt denna tråd och läst igenom allt. Mycket bra är skrivet men till att börja med... Skall man satsa på kvalitét och jobba proffessionellt så är INTE D-lite något som håller i längden. En snoot eller en softbox (även dem som följer med i kitet) överhettar aggregatet om det står för länge uppifrån och ner med inställningslampan på. Snooten får problem även när man siktar "rakt fram" med den men softboxarna kan överhetta aggregaten när dom står vinklade uppifrån och ner. Så för er som pratar om att satsa på "kvalitet" så tycker jag nog att BX eller t.om. RX är något för er. Själv kör jag FX-blixtar som är några år gamla och dom funkar helt ok även om fläkten i ena låter ganska mycket... tur att det inte är ljud på bilderna *ler*. Men fläkten är den stora skillnaden utöver mer "gedigna byggen"

Jag har nyligen skaffat en softbox jag verkligen kan rekommendera för er som vill vara lite portabla. Bra storlek också, funkar faktiskt till helkropp. Dock blir den lite dyr... http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=1596877

SirJohn skrev:
... Så för er som pratar om att satsa på "kvalitet" så tycker jag nog att BX eller t.om. RX är något för er...

Det är en stor fördel med RX i och med att man kan fjärrstyra allt på blixten med en handfjärrkontroll eller dator. T.o.m. trådlöst med det nya, och riktigt billiga, EL-Skyport systemet. Det kan vara jobbigt att komma åt blixtens inställningsknappar om man t.ex. har hissat upp den högt i ett bomstativ. Särskillt om man har en stor bouncer, riktad nedåt, som man ska sträcka sig över när man står på en stege;-)
Med fjärrkontroll blir det nästan lika bekvämt som en "riktig" generator med lösa lamphuvuden.

SirJohn skrev:
Nu har jag följt denna tråd och läst igenom allt. Mycket bra är skrivet men till att börja med... Skall man satsa på kvalitét och jobba proffessionellt så är INTE D-lite något som håller i längden. En snoot eller en softbox (även dem som följer med i kitet) överhettar aggregatet om det står för länge uppifrån och ner med inställningslampan på. Snooten får problem även när man siktar "rakt fram" med den men softboxarna kan överhetta aggregaten när dom står vinklade uppifrån och ner. Så för er som pratar om att satsa på "kvalitet" så tycker jag nog att BX eller t.om. RX är något för er. Själv kör jag FX-blixtar som är några år gamla och dom funkar helt ok även om fläkten i ena låter ganska mycket... tur att det inte är ljud på bilderna *ler*. Men fläkten är den stora skillnaden utöver mer "gedigna byggen"

Jag har nyligen skaffat en softbox jag verkligen kan rekommendera för er som vill vara lite portabla. Bra storlek också, funkar faktiskt till helkropp. Dock blir den lite dyr... http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=1596877

Ja - jag hade bestämt mig för D-litepaketet men ändrade mig till RX300kitet istället. Iofsig prisskillnad, men långsiktigt tror jag det lönar sig. Nu vill jag bara he en blixt till för bakgrunden! Var inne på Johns hemsida och fick mycket inspiration. Mycket fina bilder där.
Härligt att ljusätta med spottar i olika färger-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar