Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D-lite 2 eller D-lite 4

Produkter
(logga in för att koppla)

hubas

Aktiv medlem
Såg att båda två finns som kit lösningar och att det bara skiljer ca 1000 kr mellan de olika paketen. Hur mycket mer nytta har man av de extra 200 w i d-lite 4. Tanken är att ha den för modellfoto så kommer att vara mest en person itaget som fotograferas. Räcker 200 W då. Antar att man vill ha softboxar runt 80*120 eller större kommer det att fungera bra med 200W eller ska man sattsa på 400W på en gång.

Som märks mycket frågor.
Väldigt tacksam för alla svar som jag kan få!

Hej!

Köpte mitt D-lite 2 för ett litet tag sen på Scandinavian photo. Frågade dom om samma sak och det var klart och tydligt att D-lite 2 är det rekommenderade om man inte vill fota stora grupper med folk. Av min egen erfarenhet so far stämmer det gott o väl då jag inte ens behövt använda halv ljusstyrka än så länge. En extra fördel med D-lite 2 är väl också att du kan blända ner till lägre styrka än du kan med D-lite4 vilket borde vara bra för vissa sorters bilder så att säga. Så tycker du ska börja med 2:an i alla fall.. känner du nån gång att du behöver lite mer ljus går de ju alltid o komplitera med en extra D4 blixt eller så =) För stunden är det säkert bättre o använda den extra tusenlappen till lite tillbehör som reflexskärm, softbox eller så...

mvh / David

Elinchrom D-Lite

Det David säger är helt korrekt.
Tänk också på att många digitala systemkameror har en lägsta känslighet på ISO 200 och därför kan det också vara en fördel att välja D-Lite 2.

Mvh/Anders Aifo AB

Håller också med föregående talare MEN jag tänkte krångla till det lite extra... Det kan vara trevligt att iaf ha tre blixthuvuden och varför inte köpa D-lite2 paketet och komplettera med en D-lite4? då har du lite extra kräm OM du skulle behöva eller för att driva en stor softbox... Jag ska är inte säker på att det är rätt väg att gå men jag köpte själv tre st d-lite2 istället för ett electra 300-paket och funderar på att skaffa en 400w blixt också som komplement.

Det känns som om man rätt ofta kör minst en av blixtarna på minst 25w om man tar vanliga porträtt m.m. och då skulle det ju absolut funka att ha en 400w så att man kan utnyttja även full kräm på 200w-blixtarna som fyllnadsljus... För egen del är det iaf ytterst sällan som jag kör alla

Vad tror ni, är jag helt fel ute?

/Micke

Var på en trevlig minikurs om ljussättning idag på Scandinavianphoto i GBG. Vi använde D-lite2.
Vi körde nästan på lägsta effekt hela tiden så d-lite4 är definitivt overkill om du nu inte skall ta jättestora klassfoton. För studio/porträtt och produkter går ej D-lite4 att ställa ned tillräckligt.
Så för min del blir det 2,an.

Håller helt med dig Thomas, däremot har jag märkt att jag väldigt sällan använder 3 blixtar med alla på lägsta effekt. Därför hade jag en lite idé om att man skulle kunna skaffa en 400w att använda vid tillfällen (även om dom är rätt få) när man behöver mer kräm men ändå vill kunna få några stegs skillnad mellan huvudljus och t.ex bakgrunds och upplättningsljus. MEN som sagt det var bara en tokig idé.

Själv är jag som sagt väldigt nöjd med mina D-lite2:eek:r :eek:) Det är precis som ni skriver viktigare att kunna skruva ner dom ordentligt...

/Micke

OK
Tack så mycket för era snabba och informationsrika svar!
Får bli D-lite 2 kittet att börja med!

Kit

Varför kan dom aldrig sätta ihop ett kit
med två olika, tex. en 2 och en 4
eller en 300 å en 600 ???

Ofta vill ma ju ha huvudljuset starkare...

Även jag är tveksam om 2'an räcker i de
stora boxarna eller större Octa ?
Hur mycket ljus stjäl dom ?

///Kjelle

Har ni hittat några alvarliga nackdelar med D-lite
som gör att man skall gå på BX eller RX ?

Re: Kit

imtkjlu skrev:

Jag har D-lite 2 och Elinchromes 100x100 cm softbox. Inga problem med att belysa vid porträtt, ljuset räcker mer än väl. Även när jag belyser genom båda två diffusionsdukarna.

För större interiöfoto tänker jag senare komplettera med en eller två större blixtar.

Re: Re: Kit

Eeros skrev:
Jag har D-lite 2 och Elinchromes 100x100 cm softbox. Inga problem med att belysa vid porträtt, ljuset räcker mer än väl. Även när jag belyser genom båda två diffusionsdukarna.

För större interiöfoto tänker jag senare komplettera med en eller två större blixtar.

Låter bra!
Tycker du den räcker genom 100*100 å två diffusionsdukar att lysa ut helkropp ?

Ok en till fråga har kommit upp. Har ju en eos 300d och nu säger de att jag måste ha en IR sändare för att kunna koppla ihop kamera och blixtar stämmer detta? eller räcker det om jag köper en "Blixtadapter (om du ej har synkuttag)" och kopplar in blixten där?

Vore ju rätt surt att få blixtarna men att sen inte kunna använda dem innan man har hittat en IR sändare.

Kjelle>> Bra fråga... Men å andra sidan tycker jag nog att det är lite lite med bara två blixtar och då passar det ju alldeles utmärkt att köpa till ett extra huvud med lite mer kraft... :eek:) Funderar som sagt på det själv...

/Micke

En blixtadapter räcker. Kan va trevligt med en IR-sändare nån gång så man slipper sladden, men det är ju inte alltid man vill slösa dyra pengar på sånt man inte nödvändigtvis behöver. Köpte en hama blixtadapter på Scandinavian photo för 80 kr något, och den fungerar utmärkt.

Kul du går med i D-lite klubben :)

mvh / David

Re: Kit

imtkjlu skrev:
Varför kan dom aldrig sätta ihop ett kit
med två olika, tex. en 2 och en 4
eller en 300 å en 600 ???

Ofta vill ma ju ha huvudljuset starkare...

///Kjelle

Har ni hittat några alvarliga nackdelar med D-lite
som gör att man skall gå på BX eller RX ?

Gå till Kameradoktorn i Stockholm, så syr det säkert ihop ett kit med en 200 och en 400 till dig. Det erbjöd de sig att göra för mig, i o f s med FX-blixtarna. Priset de gav mig var fortfarande ett bra paketpris.

En ir-sändare kostar bara ca 300 kr. Ska man fota även utomhus med blixt är radiosändare att rekommendera ( några hundralappar till ).

Förlåt om jag verkar förvirrad men det är faktiskt värre än det låter, suck...

Så här är det, jag vill komma igång med modellfoto och jag väljer jag mellan att komplettera min fotoutrustning med ett Canon 24-105/4,0L IS USM som garanterat kommer att användas oftare eller så lägger jag slantarna på t.ex. ett D-Lite 2-paket som jag inte vet hur ofta jag kommer att använda.

Hittills har jag fotat det mesta utomhus i befintligt ljus bl.a. för att jag inte har tillgång till egen studio.

Om jag skaffar ett D-lite 2 paket... hur mobilt är det i praktiken? Funkar det att transporteras runt och sättas upp i t.ex. en liten 1:a? (min senaste modell bor trångt)

Jag har några bygglampor som jag testat 2-3 ggr men dom blir ju sååå varma och det är hopplöst svårt att rikta och reglera ljuset... men de var ju billiga ;-)

Hej
Jag har också tittat på dessa blixtar, jag kommer kanske att plåta hockeylag!!. Räcker någon av dessa blixtar till då??

MVH Anders

Det kan bero på var du plåtar och hur du sätter upp blixtarna. Om det är ute på isen kommer det förmodligen se ut som om du haft en stor pannlampa på huvet. Dvs all tblir mörkt utom spelarna och en del av isen.

Fotar du dem i ett rum blir resultatet annorlunda. De kommer nog i vilket fall som helst få stå i stå rader ( beroende på hur många de är förstås ). I ett rum får du tillbaks en massa ljus från väggar och tak som i ishallen gått till spillo.

pellepiano skrev:
Det kan bero på var du plåtar och hur du sätter upp blixtarna. Om det är ute på isen kommer det förmodligen se ut som om du haft en stor pannlampa på huvet. Dvs all tblir mörkt utom spelarna och en del av isen.

Fotar du dem i ett rum blir resultatet annorlunda. De kommer nog i vilket fall som helst få stå i stå rader ( beroende på hur många de är förstås ). I ett rum får du tillbaks en massa ljus från väggar och tak som i ishallen gått till spillo.

Tack för ditt svar, blir det samma fenomen oavset blixtar, lite fundersam eftrsom det finns
en hel djungel av blixtar, med stora prisskilnader.....

Anders

"Fenomenet" beror enbart på att ljuset från blixtarna inte räcker till att lysa upp en hel ishall.

Annars är det ju samma ljus i en 1000 kronorsblixt som en som kostar 20 000.

Skillnaden är att dyrare blixtar är hållbarare, har mer tillbehör, snabbare uppladdningstid, skiftar mindre eller inte alls i färgtemperatur eller styrka vid hård eller lång användning mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar