Annons

D - 70

Produkter
(logga in för att koppla)

mrkalander

Medlem
Är härmed lycklig innehavare av Nikon D 70 och tar steget från digipocket kamera till DSLR.

Så här vid vid första anblicken av nyfördärvet kan man bara konstatera att man har att fundera på innan man kan använda denna till 100%

En stor skillnad är det korta skärpedjupet, vilket gör att minsta miss i fokuseringen syns mycket tydligare.

Så man får vara betydligt mer noggrann än med en digitalkompakt vad gäller fokuseringen.

Jag har märkt detta. Har fått massor av oskarpa bilder. Håller som best på att utreda om det är jag som är inkompetent eller om det är kameran som busar. Det har ju varit en hel del snack på dpreview of fokusproblem på en del ex av kameran.

Kameran skarpare än fotografen

MattiasN skrev:
Jag har märkt detta. Har fått massor av oskarpa bilder. Håller som best på att utreda om det är jag som är inkompetent eller om det är kameran som busar. Det har ju varit en hel del snack på dpreview of fokusproblem på en del ex av kameran.

I mitt fall är jag dessvärre 100% säker på att problemet ligger hos fotografen. Är han bara fokuserad så. Den trasiga glödlampan i gatlyktan är fotat från marken med ett 35-135 fullt utddraget. Dessvärre brusar det en del då han fotografen missat att ställa tillbaka från ISO 800. Puckot! Men nog var kameran fokuserad allt.

Bilagor

• lampa.jpg
    lampa.jpg
    48.6 KB · Visningar: 518
hehe, precis som jag. hade en powershot s50 innan denna, en helt ny värld har man stigit in i. :)

Och jag...

har just köpt min första Nikkor lins sedan jag hade en Nikkormat EL på 80-talet. Investerat i en 50/1.8N

Visst är D70 och 300D skarpa. Den här bilden är ett utsnitt ur en jag plåtade av en tjugas framsidas högra kant där det finns en linje....

Bilagor

• img_6929utdraga.jpg
    img_6929utdraga.jpg
    42.7 KB · Visningar: 266
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar