Annons

Döpa om filer

Produkter
(logga in för att koppla)

thezainTT

Ny medlem
Hejsan..!!
När jag ska flytta mina foton från kameran till datorn så brukar jag flytta dom i utforskaren, men för en stund sen så slutade det fungera. Jag var då tvungen att använda XP usla guide och alla foton fick då en ny namnstandard liknande "1 048.jpg". Förut när jag flyttat fotona så heter dom "IMGP6522.JPG" alltså ett löpnummer, vilket jag tyckte var bra. Jag har nu köpt en kortläsare så jag får nu åter mitt löpnummer men de filer/foton jag flyttat heter ej enligt min standard, är det någon som vet hur man kan få tillbaka detta löpnummer på dessa foton ?

mvh
/Rikard
 
Jag kanske missförstår ditt problem, men lite tips kommer det här:
Du kan alltid markera en massa filer och döpa dem på en klick enligt dina önskningar/standard. Det finns olika program som har det inbyggt, sen finns det program man kan ta hem från nätet som gör jobbet, de kallas för "filenamer", "renamer" eller liknande.
tex: (jag googlade och tog första länken):
http://www.rlvision.com/flashren/about.asp
Jag har dock inte testat det programmet!

Man brukar använda funktionen "Batch rename"
Jag vet att ACDSee och BreezeBrowser har den funktionen.
 
Tack för ditt snabba svar, jag har testat lite olika batchrenamer men får ej tillbaks "originalnamnet" dvs "IMG..."
men jag kanske måste skriva det manuellt, jag tänkte att det ligger som information i filen o det skulle gå o få fram med nå´t program...

Men det namnet kanske skapas när man för över filen och om jag då använt XP s guide att föra över dom så matas det namnet in i filen o inte ett "IMG.."

Verkar som om detta program kan lösa mina problem,ska se om jag får till det i batchrename.
http://www.breezesys.com/products.htm

Om man kollar i EXIF data så står det följande
File: 1 075.jpg
Image Serial Number: 110-1082

Jag vill ju att filen ska heta "serienummret" som står i EXIF datat, denna ovan ska då heta "IMG_0082.jpg" men det verkar jag få ställa in manuellt, programmet verkar ej känna av att den ska heta serienummret automatiskt.


mvh
/Rikard
 
Senast ändrad:
Om det inte finns något färdigt program borde det inte vara så svårt att skiva ett skript som döper om filerna åt dig. Med ett program som tex exiv2 kan man lätt plocka ut exif-datat och leta rätt på rätt siffra. Sedan är det bara att lägga till det prefix du vill och döpa om filen.

Nu är skriptmöjligheterna i WinXP inte de bästa om man inte installerar något extrapaket och har man aldrig skrivit skript tidigare så kan det vara lite klurigt, men när man väl lärt sig det så kan man göra de flesta sådana tråkiga jobb med enastående lätthet.
 
Vill man gå den hårda vägen så kan man skriva skript som Max säger, här kan du läsa lite mer för att komma igång:
(Linux Shell Scripting Tutorial)
http://freeos.com/guides/lsst/
Det är svårt första timmarna, sen lossnar det och man har nytta av det lite här och där. Men förvänta dig inte att komma igång med namnbyte av dina filer inom närmaste dygnet om du inte har hållit på tidigare.
 
IrfanView

------------------------------------------------------------------------
Den här beskrivningen utgår från att man döper om filer skapade av en Canon Powershot A610 (fungerar även med de flesta andra Canon-kameror). Du skrev inte vilken kamera du använder, om det inte är en Canon, läs kommentarerna i slutet av detta inlägg...
------------------------------------------------------------------------

1) Ladda ner IrfanView:

http://www.irfanview.com/main_download_engl.htm

2) Ladda ner stora pluginpaketet:

http://www.irfanview.com/plugins.htm

3) Installera båda.

4) Kör igång programmet.

5) Tryck "b" på tangentbordet för "Batch Conversion/Rename". Upp poppar en ny dialogruta där man väljer filer, samt vad man vill göra med dem.

6) Bläddra fram till de filer du vill byta namn på, lägg till de som ska ändras. ("Add All" är smidig här)

7) Tryck knappen "Use this directory as output" i mitten av högra delen av dialogrutan. Det här ser till att de omdöpta filerna hamnar i samma katalog/mapp som vi hämtade originalen från.

8) Under "Work as:" nere i högra hörnet, välj "Batch rename" (Byt namn på många filer).

9) Klicka nu på knappen märkt "Set rename options" längst ner i dialogrutan.

10) Upp poppar nu ytterligare en dialogruta.

11) fyll här i:

Name pattern: IMG_$E80.jpg

Och välj vilken av Copy/Move/Rename original du vill använda. (Rename original byter, som namnet antyder, namn på originalfilerna, vilket kan vara lite vanskligt... vänta med den tills du är van vid programmet.)

12) Klicka "OK"

13) Om allt är klart enligt beskrivningarna ovan, klicka på "Start" överst i raddan med knappar till vänster.

14) ... Alla filerna är omdöpta. Men... Oj... De heter inte "IMG_0014.jpg", etc. de heter "IMG_1000014.jpg".

15) Tryck "B" igen, Välj alla (omdöpta) filerna igen, Tryck "Set rename options".

Välj:

* Name Pattern: $N.jpg
* Replace Text (1): IMG_100 "with:" IMG_

16) Tryck Ok, Välj "Start" överst i vertikala knappraden som tidigare.

17) Du har nu filerna med önskat filnamn!!!

Men:

Om du inte har en Canon-kamera, finns risken att det jag skrivit ovan inte fungerar alls. Allt hänger på IMG_$E80.jpg som vi använde, $E80 står för EXIF 80 = IMAGE NUMBER, vad gäller just de flesta Canon-digicams.

Är bilderna då inte tagna med en Canon är risken stor att $E80 inte existerar och då lär det hela balla ur rejält.

Det kan dock finnas en workaround:

* Öppna en av bilderna du vill döpa om i IrfanView.

* Tryck tangenten "E" som i EXIF. Upp kommer en lista med all EXIF-data IrfanView kan hitta i dina bilder.

* Leta i listan reda på vilken "EXIF Tag" ditt bildnumreringsvalue (110-1082 eller liknande) har. Skriv ner den. (På Canon var det "Image Number")

* Stäng EXIF-rutan. Tryck "B" (Batch rename), Klicka "Set rename options"-knappen, Klicka på "Help"-knappen uppe till höger.

* Leta i hjälp-listan som kommer upp tills du hittar ett $E-värde som matchar din EXIF-tag. (Canon var som sagt $E80 - Image Number).

* Ersätt $E80 i beskrivningen ovan med EXIF-taggen för din kamera.

* Antagligen lär även steg 14 - 15 ovan se annorlunda ut med andra filnamn, men det borde vara enkelt att ändra.

Och... Jag har själv gått dessa steg, parallellt med att jag skrev, på några bilder. Det funkade bra. Men det finns alltid risker när man konverterar många filer samtidigt, så jobba med kopior av dina bildfiler. Jag tar nämligen inget ansvar alls _om_ något skulle gå fel. :) Lycka till!
 
Nu ville ju Rikard ha sina filer döpta efter löpnummer, men jag har ändå en liten varning för Irfanview om man ska döpa om filerna mha datumet i EXIF.

Har man flera bilder som är tagna samma sekund så ändrar Irfanview i EXIF så att de blir tagna var sin sekund istället.

Tex The Rename döper inte om bilderna om två st skulle komma att heta likadant utan döper bara om den ena. Den andra får man ändra manuellt.
Det finns också en function där man kolla om det kommer att bli någon "conflict" med namnen (två likadana filnamn).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.