ANNONS
Annons

snääla HJÄLP !!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
självklart. som sagt så körde jag getdataback 4.0 o det funka perfekt............så här ser det ut efter scann o nya mappen med allting på mitt skrivbord (C:

allt fanns kvar, alla bilder är hela, alla filmer är hela, ja allting är helt.

2ikvaj8.jpg

Bilagor

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    30.6 KB · Visningar: 266
perfekt program då med andra ord! ett sånt skulle man haft för 10år sedan när jag fipplade bort min hårddiskpartition ;)

he he....har bara ett problem kvar. jag formatera just den där FAT partitionen på 1.96GB till NTFS....men nu ser jag bara en NTFS partition på 1.96GB i NTFS.....usb minnet är ju 16GB stort. så hur formaterar jag HELA usb minnet till NTFS 16GB igen ?????

går det att återtälla allt i Vista eller måste jag ha ett nytt program för återställa usb minnet till default

(som sagt så har jag rätt dålig koll med flash minnen)

Hard Disk Low Level Format Tool.....det ska tydligen nollställa usb minnet helt

Senast ändrad:
he he....har bara ett problem kvar. jag formatera just den där FAT partitionen på 1.96GB till NTFS....men nu ser jag bara en NTFS partition på 1.96GB i NTFS.....usb minnet är ju 16GB stort. så hur formaterar jag HELA usb minnet till NTFS 16GB igen ?????

går det att återtälla allt i Vista eller måste jag ha ett nytt program för återställa usb minnet till default

Du kan göra en utökad partition.

Piratdiskussioner och förmedling av cracks får ni ta på någon annan sajt. Det är också en grundregel på Fotosidan att man skriver i sitt rätta namn. /admin

Om jag snackar crack en stund - hör ni av er till mig då?
Det skulle vara alldeles utmärkt om ni gjorde det, då jag försökt nå er både via Fotosidans interna meddelandesystem och via mail (2 stycken).

Crack
Crack
Crack !

:)

Hard Disk Low Level Format Tool.....det ska tydligen nollställa usb minnet helt

Du kan ju högerklicka på "Dator" i vista och välja "hantera" sen går du in där i listan och väljer "diskhantering" sen kan du ju radera partitionerna och sedan skapa en ny tom och snabbformatera den som NTFS eller nåt sånt :) klart.

crack crack ;)

Ot: Det är många som skriver om något internt PM-system. Mig veterligen finns inget sådant på fotosidan, endast en funktion för att skicka mail till medlemmar utan att de behöver skylta med sin mailaddress samt en gästboksfunktion. Har jag missat något? Har jag en massa meddelanden som ligger och väntar på svar någonstans?

he he he....har precis börjat radera minnet med hjälp av programmet. hoppas det funkar. (var inne där i diskhanteringen o gröta runt, men fick aldrig till det på den oallkolerade partitonen)

edit....detta program (low level format tool) verkar funka kanon. ingen jäkla crack eller Trial där...he he....bara att köra. (det hitta hela 16GB minnet som det skulle)

Ot: Det är många som skriver om något internt PM-system. Mig veterligen finns inget sådant på fotosidan, endast en funktion för att skicka mail till medlemmar utan att de behöver skylta med sin mailaddress samt en gästboksfunktion. Har jag missat något? Har jag en massa meddelanden som ligger och väntar på svar någonstans?

Jag verkar också ha missat den funktionen..
Jag får endast mail via fotosidan.

Ja det har du!
Massor med meddelanden.
Din slarver!

... eller nä det har du inte, du har förstås rätt.
Det är såklart en funktion för att sända mail utan att mottagaren behöver skylta med mailadressen.
My mistake.
:)

Härligt!
Detta var en nära-döden-upplevelse ;)
Hoppas att du har lärt dig att förvara bilder på två andra fysiska ställen. ;)

japp. bränna sina bilder på en Dual DVD (eller vanlig DVD) är absolut det säkraste & bästa sättet
dessa Dual layer skivor har gått ner i pris rejält (även bra märken...Fuji t.e.x)
8.5GB rent minne till förfogande....much nicer then ordinary DVD.

hur jag gjorde, för er som kanske behöver hjälpen nånn dag:

1.
installera Getdataback for NTFS.
(programmet finns på TPB, sök på; GetDataBack for FAT and NTFS v4.0.0.1 Portable )
Trial versionen är totalt skit, (ursäkta Runtime(företaget som gjort programmet) men ni får faktiskt skylla er själva)

2.
efter ha kopierat all fakta över till din hårddisk, måste du återställa flash (usb) minnet....low level format tool fixar jobbet galant:
http://hddguru.com/content/en/software/2006.04.12-HDD-Low-Level-Format-Tool/

3.
efter det behöver du bara formatera flash (usb) minnet till t ex NTFS, (eftersom minnet nollställs i RAW format)
("högerklicka bara på usb-minnet-ikonen" > formatera)

-------------------------------------------
dessa steg funkar för alla slags flash minnen. kör du i FAT format, använd då istället FAT versionen av Getdataback...allt ligger i samma mapp.

Senast ändrad:
japp. bränna sina bilder på en Dual DVD (eller vanlig DVD) är absolut det säkraste & bästa sättet

dessa Dual layer skivor har gått ner i pris rejält (även bra märken...Fuji t.e.x)
8.5GB rent minne till förfogande....much nicer then ordinary DVD.

Jag håller absolut inte med om att det skulle vara det bästa sättet! Hårddiskar är idag väldigt billiga, en bra bit under 1kr/GB. Det blir dessutom ett jäkla brännande med tanke på bildfilernas storlek med moderna kameror.

För mig är DVD absolut inte ett alternativ!

forumbild-1-2.jpg

Nederst till höger och vänster syns min lösning. Drobon till höger har 4 diskar i en propreitär RAID-5-liknande variant, och är primärlagring. Sohoraiden till höger har dubbla diskar i RAID 1 (spegling), och är backuplagring. Till den har jag 3 diskar, varav en aldrig befinner sig hemma. Backup sker automatiskt när bilderna importeras från minneskortet till Lightrooms katalog, och dessutom ligger bilderna speglade både på primärlagringsenheten och på backupenheten. Det enda manuella arbetet är att jag en gång i veckan tar med mig ena disken från backupenheten och lägger i kassaskåpet på jobbet, sen tar jag med mig den som låg i kassaskåpet hem och stoppar in i backupenheten. Då synkas diskarna (den med minst data fylls på) automatiskt.

För mig är det ett betydligt bättre alternativ, och det är minst lika säkert, om inte betydligt säkrare, än backup på DVD. Dessutom kräver det minimalt med arbete, vilket är en viktig sak med backup eftersom backupen är värdelös om den inte blir gjord.

håller med men ändå inte. har en Nikon D80 (10mp kamera) + en bra mobil kamera (C902)http://www.flickr.com/photos/21179102@N07/.........
och som du kanske också gör så behåller man bara sina bästa bilder. (vilket är typ 1 av 10...iallafall jag. annars skulle man ha 5 miljarder hårdiskar fulla med en massa skräp (typ)

fördelen med att bränna på DUAL layer skivor (22kr/st nuläget) är att du aldrig behöver oroa dig om att dom kan sabbas som usb minnen eller hårddiskar.

kör guiden ett tag ifall nånn vill han.
1.
installera Getdataback for NTFS.

Trial versionen är totalt skit, (ursäkta Runtime(företaget som gjort programmet) men ni får faktiskt skylla er själva)

2.
efter ha kopierat all fakta över till din hårddisk, måste du återställa flash (usb) minnet....low level format tool fixar jobbet galant:
http://hddguru.com/content/en/software/2006.04.12-HDD-Low-Level-Format-Tool/
(dra ut och sätt tillbaks minnet, annars "märker" inte datorn formateringen)

3.
efter det behöver du bara formatera flash (usb) minnet till t ex NTFS, (eftersom minnet nollställs i RAW format)
("högerklicka bara på usb-minnet-ikonen" > formatera)

Senast redigerad av en moderator:
...
fördelen med att bränna på DUAL layer skivor (22kr/st nuläget) är att du aldrig behöver oroa dig om att dom kan sabbas som usb minnen eller hårddiskar.

Nackdelen med att bränna på DVD, är att man aldrig kan vara säker på om de är läsbara den dagen det är dags. En 500GB 2,5-tums S-ATA hårddisk kostar idag runt tusenlappen med ett kabinett att stoppa den i. En på jobbet och en till och från. Naturligtvis har man sina bilder i datorn hemma. USB-minnen är ju en kanonidé, men min erfarenhet är att de förr eller senare blir korrupta. Jag har hellre de bästa bilderna på ett microSD i telefonen.

Köper man Sandisks bästa kort, får man med programmet Rescue Pro, som fungerar väldigt bra.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar