Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Döda pixlar i massor? (Canon 7D)

Produkter
(logga in för att koppla)

Core

Medlem
Jag har många lila pixlar på samma ställe i alla bilder.

Se bifogad bild, det är en 100% crop från det "trasiga" området.
Bilden var tagen med Canon 7D, 1/50 sek, f/2.8, ISO 100.

Samma mönster syns i liveview också.

Vad har jag råkat ut för egentligen? Är det döda pixlar? Annat fel på sensorn?
 

Bilagor

  • purple_pixels.jpg
    purple_pixels.jpg
    19.2 KB · Visningar: 2,441
Jag har många lila pixlar på samma ställe i alla bilder.

Se bifogad bild, det är en 100% crop från det "trasiga" området.
Bilden var tagen med Canon 7D, 1/50 sek, f/2.8, ISO 100.

Samma mönster syns i liveview också.

Vad har jag råkat ut för egentligen? Är det döda pixlar? Annat fel på sensorn?
Vad det än är ser det inte bra ut, och det ser inte ut som döda pixlar eller smuts. Speciellt inte smuts på bländare 2,8. Skicka in kameran till Intervision är mitt råd.

Vill du ladda upp en raw-bild förresten? Megaupload.com är en bra sida för sådant. Mest för min nyfikenhet.
 
Japp nog är det smuts alltid, pixlar blir inte utsmetade och klustrade i små fläckar på det där sättet så det är något som har stänkt in på sensorn. Gör som de andra sa.

/ Magnus
 
Du kan ju alltid fälla upp spegeln på kameran och se om det sitter något på glasbiten framför sensorn.
 
Vad det än är ser det inte bra ut, och det ser inte ut som döda pixlar eller smuts. Speciellt inte smuts på bländare 2,8. Skicka in kameran till Intervision är mitt råd.

Vill du ladda upp en raw-bild förresten? Megaupload.com är en bra sida för sådant. Mest för min nyfikenhet.

Precis, smuts syns väl aldrig på f/2.8?
Samt att den blir inte lila men mera grå/svart.

Samma sak syns också i bilder tagna utan någon optik på kameran, lika skarpt då också.

Raw-filen finns här:
http://www.tarski.net/temp/010013.CR2

P.S: Den syns inte något på glasskivan framför sensorn.
 
Det ser inte så bra ut. Faktiskt som smuts på själva sensorchipet eftersom smutset är så skarpt.
Ett kristallklart garantiärende. Synd bara att det är en vecka till midsommar etc...
 
Visade fenomenet både hos Fotokungen och på Intervision, ingen har riktigt sett liknande tidigare. Den är inlämnad nu iaf. Återkommer när jag får den tillbaka, förhoppningsvis med exakt information vad det berodde på.
 
Det är ju alltid roligt att vara unik. Eller?

På Intervision i Malmö hade de inte gjort något åt blixtstyrningen på en 7D tidigare heller. Mycket som är unikt med den kameramodellen.

Ditt problem är ju värre, så jag hoppas verkligen de kan fixa detta på nåt bra sätt. Sensorbyte, kanske.
 
Jag har många lila pixlar på samma ställe i alla bilder.

Se bifogad bild, det är en 100% crop från det "trasiga" området.
Bilden var tagen med Canon 7D, 1/50 sek, f/2.8, ISO 100.

Samma mönster syns i liveview också.

Vad har jag råkat ut för egentligen? Är det döda pixlar? Annat fel på sensorn?
har du möjligen försökt blåsa sensorn med tryckluft på burk?
det där ser ut som rester som kan spotta ut om burken inte har stått stilla under en lång tid
 
har du möjligen försökt blåsa sensorn med tryckluft på burk?
det där ser ut som rester som kan spotta ut om burken inte har stått stilla under en lång tid

Nope, kameran var bara 3 månader och den automatiska sensor-rengörningen har gjort bra jobb så jag har inte haft något som helst skräp eller anledning att rengöra den själv.

Men som sagt, mönstret syns utan optik på kameran och i liveview + på alla bilder, så det måste vara något som är fel med sensorn eller sitter direkt på sensorytan.
 
Jag fick olja på sensorn en gång det kom från dom rörliga delarna i kameran. Hände ganska tidigt och såg lite ut som ditt smuts.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.