Pamp skrev:
Men vad kan jag göra? Kan man lämna in på service?
Service? Du skrev att du köpt det begagnat. Var det i affär eller privat? I affär kan du alltid åberopa din rätt som konsument och få det åtgärdat på deas bekostnad om det inte gått för lång tid sedan köpet.
Privat blir det knivigare, men har du köpt det nyligen så skulle jag i alla fall klaga hos den jag köpt det av och bara kallt konstatera att "du har sålt ett kass objektiv till mig, pengarna tillbaks eller du står reparation/service".
Har du däremot undertecknat ett köpeavtal där det står "i befintligt skick" någonstans så är det nog ganska kört.
Ett nytt Tamron 28-75/2.8 kan fås på nätet för c:a 3.500 spänn. Om du själv ska betala service/rep på det bör du kolla vad det kan kosta först.
Provsköt du inte objektivet innan du köpte det?
Objektiv kan se helt nya ut på utsidan, men innehåller faktiskt olja som kan rinna ner på bländarlameller om de varit utsatta för extrem värme. Likaså kan kammen där linsgrupperna förflyttas vid zoomning vara deffekt utan att det syns utanpå. EN lins som inte kittats fast ordentligt ställer till med oskärpa.
I och för sig är optiken du har ganska tuff. Känner en som har ett som fått ordentliga smällar och varit utsatt för rejäla regnskurar och ändå fungerar perfekt.
Men testa först o främst den du köpt gluggen av. Orsaken till att den såldes kanske var just att det var fel på den.