Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåligt tamron 28-75?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pamp

Medlem
JAg är orolig för skärpan på mitt Tamron 28-75 2.8 till canon. Använder det på en 20d. Köpte det nyligen begagnat. Gjorde en test mellan det och min fasta 50mm, samma inställningar med bländare, tid, iso. Ska skillnaden vara så här enorm? Om inte vad kan jag göra för att fixa objektivet?
Tack för svar /Robert

Bilagor

• 50mmvstamron.jpg
    50mmvstamron.jpg
    23.5 KB · Visningar: 576
Pamp skrev:
JAg är orolig för skärpan på mitt Tamron 28-75 2.8 till canon. Använder det på en 20d. Köpte det nyligen begagnat. Gjorde en test mellan det och min fasta 50mm, samma inställningar med bländare, tid, iso. Ska skillnaden vara så här enorm? Om inte vad kan jag göra för att fixa objektivet?
Tack för svar /Robert

Nej! Så ska det absolut inte se u! Använder sedan 3 år ett Tamron 28-75/2.8 på både 20D, 1DMkII o numera även ff-kameran 5D. Vid full öppning får jag resultat som optiskt konkurrerar med EF 24-70/2.8 L usm. Kolla mina konsertbilder på min sida. De flesta är tagna med Tamronoptiken och praktiskt taget över hela zoomomfånget, ofta på full öppning.

Tror du fått ett sabbat exemplar där linsgrupperna inte rör sig som de ska vid zoomning.

Tråkigt att se att det fortfarande cirkulerar måndagsexemplar :( Mitt Tamron 28-75 f/2.8 varken bak- eller frontfokuserar med grym skärpa även på full öppning.

Prova gör ett seriöst fokustest med testkarta (finns länkad i många trådar om bak/front-fokus).

Pamp skrev:
Men vad kan jag göra? Kan man lämna in på service?

Service? Du skrev att du köpt det begagnat. Var det i affär eller privat? I affär kan du alltid åberopa din rätt som konsument och få det åtgärdat på deas bekostnad om det inte gått för lång tid sedan köpet.

Privat blir det knivigare, men har du köpt det nyligen så skulle jag i alla fall klaga hos den jag köpt det av och bara kallt konstatera att "du har sålt ett kass objektiv till mig, pengarna tillbaks eller du står reparation/service".

Har du däremot undertecknat ett köpeavtal där det står "i befintligt skick" någonstans så är det nog ganska kört.

Ett nytt Tamron 28-75/2.8 kan fås på nätet för c:a 3.500 spänn. Om du själv ska betala service/rep på det bör du kolla vad det kan kosta först.

Provsköt du inte objektivet innan du köpte det?
Objektiv kan se helt nya ut på utsidan, men innehåller faktiskt olja som kan rinna ner på bländarlameller om de varit utsatta för extrem värme. Likaså kan kammen där linsgrupperna förflyttas vid zoomning vara deffekt utan att det syns utanpå. EN lins som inte kittats fast ordentligt ställer till med oskärpa.

I och för sig är optiken du har ganska tuff. Känner en som har ett som fått ordentliga smällar och varit utsatt för rejäla regnskurar och ändå fungerar perfekt.

Men testa först o främst den du köpt gluggen av. Orsaken till att den såldes kanske var just att det var fel på den.

det var privat för 2500, jag provade det och det verkade bra på bilderna i kamerans monitor. ar inställt.....Kan ha varit jag som råkad smälla till det, en kompis rörde dessutom fokusringen när af var på...Men.. om jag ska lämna det till service själv, vart borde jag göra det, vad brukar det kosta?

http://www.focustestchart.com/chart.html där finns instruktioner och en PDF att skriva ut. Kan ju också givetvis vara objektivet som fokuserar fel, eller inte fungerar bra med ditt hus.
T.ex. Tamron 17-50/2.8 fokuserar helt fel på långa avstånd med min 300D men fungerar bra på en 10D. Andra objektiv fungerar bra på mitt hus.

Photocon skrev:
Har du däremot undertecknat ett köpeavtal där det står "i befintligt skick" någonstans så är det nog ganska kört.

Icke.

"Befintligt skick" är egentligen bara en liten ordvits som inte fyller någon funktion. Självklart köper man saken i dess befintliga skick, annat vore konstigt.

Vad det i praktiken innebär att köpa begagnat från privatperson är att produkten ska uppfylla "rimliga krav på likvärdig produkt". Detta är såklart subjektivt och inte alla gånger lätt att bevisa, men i detta fall så ska till exempel ett Tamron 28-75/2,8 för 2500kr prestera likvärdigt med ett annat Tamron 28-75/2,8 för 2500kr, det vill säga perfekt. Front- eller bakfokus eller allmän oskärpa behöver man inte acceptera, varför man som köpare har stöd i köplagen.

Du har rätt Adam! Det ska stå "Kunden har beretts möjlighet att prova produkten, godkänt densamma i sitt befintliga skick".

Det är så jag brukar skriva om jag säljer något. Och jag kräver i princip att kunden testar.

Nu hade ju köparen i detta fall testat objektivet. Visserligen bara genom att titta på displayen hurdant resultatet blev, vilket jag aldrig skulle gjort om jag var spekulant på ett begagnat objektiv.

Så jag får väl upprepa mitt råd till köparen som stod i det inlägget du citerar: Gå till personen du köpte det av och kräv pengarna tillbaks eller kräv att han/hon står för service/reparationskostnaden.

Finns dock en hake! Köparen har skrivit att han möjligen har orsakat en stötskada på objektivet.

Bästa Hälsningar/Lennart

ANNONS