Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dåliga på att ge kritik...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Tycker att det ges lite för lite kritik på alla bilder!
(Ja, jag är själv dålig på att ge kritik!)

Så, sätt igång, ge kritik i mängder nu :)

/Jocce

Mmm, håller med! Vissa här är jätteduktiga på att ge kritik och svara på forumfrågor, medan andra mest verkar flyta runt på ett moln. Man borde bara få vara medlem här om man är aktiv, tycker i alla fall jag. Så, kommentera mera! :)

I ett exempel har jag faktiskt kommenterat detta till en medlem som har fått 529 kommentarer av övriga medlemmar, men inte skrivit NÅGON kommentar till medlemmar överhuvudtaget - inte ens svarat i gästbok osv..

Tråkigt att en mycket duktig fotograf som kanske hade kunnat komma med bra tips bara använder denna sida för att lägga upp bilder och mottaga jubel i två år utan att svara eller deltaga i någon diskussion...

Själv skulle jag skämmas ordentligt om jag fått fler kommentarer än vad jag givit.

Magnus77 skrev:
I Själv skulle jag skämmas ordentligt om jag fått fler kommentarer än vad jag givit.

Skulle du skämmas om du fått 3537 kommentarer och givit 954? Duktiga fotografer (Terje H) får mycket kommentarer men kan ha svårt ge lika många som man får. Då kanske man skulle få sluta fotografera själv och koncentrera sig på andras bilder? Men är det som det exempel du gav håller jag med dig.

Okej, Nils - jag håller med dig. Terje är väl ett solklart fall då han har lite annat att göra än att konstant sitta vid datorn och kolla bilder som är av varierande kvalitet.. ;) Det finns givetvis många fler undantag också, men jag tycker att det i många fall också borde ske en uppryckning.

Magnus77 skrev:
Själv skulle jag skämmas ordentligt om jag fått fler kommentarer än vad jag givit.

Precis den tanken jag har. Skönt att det finns andra som tänker likadant.
Att det finns undantag av olika anledningar är ju (som ni konstaterar) självklart, men det borde väl inte vara så svårt att få det accepterat som en allmän guideline?

Magnus77 skrev:
I ett exempel har jag faktiskt kommenterat detta till en medlem som har fått 529 kommentarer av övriga medlemmar, men inte skrivit NÅGON kommentar till medlemmar överhuvudtaget - inte ens svarat i gästbok osv..

Antar att denna medlem lagt in bilder & sedan inte varit aktiv, va vet jag...

Helt rätt annars att det fokuseras för lite på bilden & för mycket på teknik på fotosidan idag!

Själv så är jag ytterst delaktig i detta då jag figurerar i forum för jämnan men idag nästan aldrig kikar in & ger kritik på bilder, så skäll gärna på mig...

Vetefan varför det är på detta vis & har heller tyvärr ingen lösning på problemet, det största med FS måste ju vara att genom att själv bedömma bilder kunna utveckla sig själv som fotograf & hjälpa andra att utveckla sig.

Nu är dock forumet det största på gott & ont...

Det goda är alla kunskaper som förmedlas (det är stort!) medans det onda, enligt mig, är att bilden glöms bort. Utrustningen, teknik & dess betydelse får en överordnad betydelse som har mycket litet med bilden (det viktiga) att göra...

Larsa

larsaz skrev:
Nu är dock forumet det största på gott & ont...

Det goda är alla kunskaper som förmedlas (det är stort!) medans det onda, enligt mig, är att bilden glöms bort.

Hur drar du den slutsatsen?

Observera oxå att massor av bilder och kommentarer har försvunnit, medans (näst intill) alla forumtrådar/inlägg är kvar.

85 083 bilder
23 828 album
346 595 kommentarer

17 173 diskussioner
175 616 inlägg

sagan skrev:
Hur drar du den slutsatsen?

Observera oxå att massor av bilder och kommentarer har försvunnit, medans (näst intill) alla forumtrådar/inlägg är kvar.

85 083 bilder
23 828 album
346 595 kommentarer

17 173 diskussioner
175 616 inlägg

Det där förstår jag inte Kim? Folk har plockat bort bilder vilket inte är konstigt, menar du att man skulle plocka bort kommentarer eller?

Vad jag menar är att för lite tid läggs på bilden & dess skapande & för mycket på huruvida kameran X kommer att ge mig bättre bilder.

Som sagts, jag är själv oerhört teknikfixerad, det är inte så att jag skyller på andra...

larsaz skrev:
Det där förstår jag inte Kim? Folk har plockat bort bilder vilket inte är konstigt, menar du att man skulle plocka bort kommentarer eller?

Jag menar att det har givits långt mycket fler bildkommentarer än vad statisitiken visar så klart.

OK.

Tror jag förstår vad du menar.

Du menar att det inte är så illa som jag säger pga att bilder & kommentarer har plockats bort,,,

Möjligt att så är fallet, att jag pga att jag själv inte är inne så mycket & kikar på bilder överdriver det hela?

Är det full fart på bildkommenteringen? Jag har i alla fall inte upplevt det så... Rätta mig om jag har fel.

EDIT: Du är för snabb Kim, hinner lägga in svaren innan jag hinner förstå vad du verkligen menade, eller hur de nu var...

Nu får du lugna dig Kim, jag hinner inte ens editera mina föregående misstag innan du hinner svara på mina efterföjlande misstag, kanske dags att sussa...........

Pust, möjligt att jag retat upp mig för mycket på teknikhysterin & själv inte har haft nån period av bildkritiserande & därför överdriver det hela.

Lovar att bättra mig vad det gäller bildkritik.

Larsa

Jag har inte varit medlem så länge och vet därför inte hur det var förr i tiden. Jag upplever dock att det sätts väldigt lite kommentarer. Vad statistiken än säger att det läggs in fler bilder och fler kommenterar är det ju följdaktligen så att fotosidan med 20000+ medlemmar (ingen aning exakt hur många, någon får gärna upplysa mig om det), borde kunna ge varje bild åtminstone en eller två kommentarer då det läggs in ungefär 1400 bilder i veckan. Hade varje medlem brytt sig om att kommentera åtminstone en bild i veckan hade det räckt till 14 kommentarer per inlagd bild, givetvis får några fler och några mindre.

Det är då synd att se att vissa medlemmar lägger in bild efter bild och aldrig får dem kommenterade. Är de så tråkiga, eller dåliga att ingen orkar bry sig är det väl dessa som i högsta grad behöver konstruktiv kritik.

Är det helt enkelt så att det läggs in för mycket bilder på sidan borde man börja tänka på system för att göra de nyinlagda bilderna lättare att överskåda.

Kolla statistiklänken jag la in..där står det hur många medlemmar det finns.

Hur många av dessa som är aktiva är en helt annan sak dock.

På vilket sätt är inte nyinlagda bilder lättöverskådade menar du?

När man tar bort bilder för att få plats med nya kritikbilder försvinner det antal kommentarer man fått på de borttagna iaf på profilsidan. Om de försvinner i totalstatistiken vet jag ej?

När det gäller bildkommentarer rent allmänt tycker jag att man ofta drar sig för att kommentera mindre bra bilder och har en tendens att lägga krutet på de bra, kanske för att man är rädd att fotografen ska ta illa upp?

Verkar också som medlemmarna har en tendens att se mindre/ge mindre kommentarer på Utställningsalbum? Vet inte vad det beror på, eller upplever jag det fel?

Larza: Just den medlem jag nämner har faktiskt varit inne dagligen under de senaste två veckorna som jag varit inne på hans sida för att se om det skett något...

Hos mig försvinner iallafall kommentarer om jag eller de jag kommenterar tar bort sina bilder. Det innebär ju att förhållandet mellan alla bilder och alla kommentarer är detsamma hela tiden.

sagan skrev:
På vilket sätt är inte nyinlagda bilder lättöverskådade menar du?

Exempelvis när man kollar på de nyinlagda kritikalbumlistan, under en dag fylls två sidor med nya album, detta är inte överskådligt, snarare förvirrande då man inte vet vart man ska börja kolla... Man kan ju också använda sökfunktionen för att se de bilder som är inlagda senaste dygnet men då får man ibland upp till sju sidor med nya bilder. Inget stort problem då man är helt fri att välja vilka bilder man vill se och det var inte framförallt detta mitt förra inlägg handlade om. Det jag framförallt pekade på då var att om anledningen till att folk kommenterar för lite beror på att det publiceras för mycket bilder så borde an se på alternativa system.

Magnus77 skrev:
Okej, Nils - jag håller med dig. Terje är väl ett solklart fall då han har lite annat att göra än att konstant sitta vid datorn och kolla bilder som är av varierande kvalitet.. ;) Det finns givetvis många fler undantag också, men jag tycker att det i många fall också borde ske en uppryckning.

Antalet kommentarer jag fått är uppemot 5000 (har minskat eftersom jag plockar bort bilder efterhand) och antalet kommentarer jag gett är långt över 2000 (minskat eftersom andra också plockar bort bilder).

Vill man kommentera bilder är det inte svårt. Det finns hur mycket bilder som helst att titta på. Fast jag kan hålla med om att det ofta blir mycket scrollning... Jag kommenterar ju oftast bilder jag tycker är värd 4 eller 5 poäng. Detta är bilder jag känner mer för och därför har lättare för att kommentera. Bilder med för många brister ger inte mig så mycket. Men detta är hur JAG resonerar.

Jag väljer numera att i första hand kommentera bilder från de medlemmar som även kommenterar mina. Tycker det är tröttsamt i längden att lägga ned massvis med tid på att ge andra kommentarer om det inte ger MIG något tillbaka.

Vet att många vill ha kommentarer från mig, får då och då mejl från medlemmar som fiskar efter kommentarer. Detta är dock lönlöst... Jag har inget betalt för att vara instruktör/konsulterande fototipsare här på FS. Och jag behöver ju arbeta med mitt fotograferande i övrigt.

Jag ger idag så många kommentarer jag kan ge med tanke på tid - men lägger ingen tid ned på att tipsa allt och alla. Till det har jag numera min Naturfotoskola (info i min portfolio).

Avslutningsvis: Fotografer som inte gör sig besvär att tacka/bemöta kommentarer till sina bilder får minimalt med kommentarer från mig. Den nonchalans kan jag tyvärr inte sympatisera med.

Nåja, det var lite mina synpunkter i frågan...

Terje

Graal skrev:
När man tar bort bilder för att få plats med nya kritikbilder försvinner det antal kommentarer man fått på de borttagna iaf på profilsidan. Om de försvinner i totalstatistiken vet jag ej?

De försvinner från totalstatistiken oxå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar