lottawe skrev:
Alla motiv kan ju bli bra bild. Även katter och ungar med eller utan snor.. .
.
.
Hej Lotta. Du citerade inte mig direkt denna gång utan mer "inbakat"... haha
Misstänker att eftersom vi inte har med bilder som exempel på vad vi menar i denna debatt så talar vi om OLIKA typ av bilder. Och då blir det gärna fel...
Det JAG menar, och säkert fler, är de typer av bilder som till 99% (ofta 100%) inte lever upp till kriterierna men ändå postas i tex bildkritik.
Citat (igen): "Du bör ha gjort en hel del självstudier och använt en rejäl dos självkritik först innan du lägger upp bilder för kritik! Du har gjort ditt yttersta för att skapa en riktigt bra bild som intresserar betraktaren!"
Så även om du angriper min beskrivning av ett par typer av bilder (katter och ungar som du älskar - och jag med!) så är du nog helt med på vad vi menar. Och givetvis så gäller detta den vackra (för pojvännen) flickvännen i underkläder oxå...
Eller den fräsiga bilden, eller den rynkiga morföräldern, eller, eller, eller...
Jag tog snoriga ungar och kattjävlar som exempel eftersom de klart verkar dominera i bildkritik.
(Vad som förvånar mig är att även fotografer som har lysande exempel på bra foto i sina album verkar frestas av lägga upp snappisar av barn/barnbarn i kritikpoolerna.)
Anledningen till att jag överhuvudtaget bryr mig om att FS håller på att bli mer en "kortvisningssida på nätet" är att det knappast finns flera sidor som denna i vårt land och tycker att FS förtjänar ett bättre öde. Ingen som har varit med några år kan ha missat att flera av de duktiga fotograferna inte längre lägger ut bilder här. En annan "tendens" verkar vara att bra fotografi är "förpassade" till mer undanskymda grupper och pooler och klubbar etc.
Vore nog bättre om dessa ströks och tyngdpunkten las på ETT ställe såsom bildkritik.