lottawe
Aktiv medlem
Jag tycker att den subjektiva åsikten om bilden kan vara nog så värdefull.. Och att de subjektiva åsikterna kan vara värdefulla allihop utan att ens behöva överensstämma med varandra eller med den tanken jag som bildskapare hade med min bild. Bildkritik är nog inte menad att vara objektiv.alf109 skrev:
Personligen tycker jag att detta med kritik är väldigt svårt. För att kritiken skall vara något sånär meningsfull måste den grunda sig på en kunskap som höjer sig över det egna personliga tyckandet. Ganska få besitter den erfarenhet och kunskap som krävs för att kritik skall bli meningsfull tycker jag. Ofta är vad som kallas kritik här egentligen den kritiserandes försök att applicera sin egen bildsyn på någon annans bild......
........och om bilden inte väcker några känslor eller om jag personligen inte tycker om den kan det vara bättre att låta bli att kommentera. För just detta att jag personligen inte gillar bilden eller "tycker att den är dålig" kan bero på så mycket annat än att den skulle vara dålig ur något rent objektivt perspektiv.
Av den anledningen tror jag att det är viktigt att inte formulera kritik som något annat än just subjektivt också. Mottagaren bör förstå att det som sägs under en bild just är en subjektiv åsikt och ingen "lag."
Jag tycker att det är helt ok att kommentera vad någon personligen anser är en "dålig" bild, men med tydlighet att det är en enskild kommentar och inget generellt gällande då.