ANNONS
Annons

Dåliga bilder i bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)
xandx skrev:
Men vänta nu...! Blir det inte rundgång i diskussionen nu! Om jag vill lära mig något så frågar jag men jag lägger inte ut en bild med card blanche..!
Jag kan ju bara svara för mig själv. Om jag lägger ut en bild så är det upp till den som vill ge mig kritik att göra det på vad han vill i bilden även om jag tycker mig ha kompetens nog att se vad som brister. Det kan ju finnas något som jag har missat, det kan finnas förslag på andra sätt att komponera eller vad som helst.

När det gäller rena nybörjare så tror jag inte att de kan precisera vad det är de vill ha kritik på, det vore för mycket begärt tycker jag. I och med att man lagt ut bilden så har man ju frågat efter kritik.

Jag la ut en bild igår för första gången på flera år, tyvärr har jag inte fått någon kritik men väl några berömmande ord vilket också känns värdefullt för mig. Jag vet att det inte är det som är meningen med bildkritik men mig stör det inte, tvärtom.

klabbarpan skrev:
Jag kan ju bara svara för mig själv. Om jag lägger ut en bild så är det upp till den som vill ge mig kritik att göra det på vad han vill i bilden även om jag tycker mig ha kompetens nog att se vad som brister. Det kan ju finnas något som jag har missat, det kan finnas förslag på andra sätt att komponera eller vad som helst.

När det gäller rena nybörjare så tror jag inte att de kan precisera vad det är de vill ha kritik på, det vore för mycket begärt tycker jag. I och med att man lagt ut bilden så har man ju frågat efter kritik.

Jag la ut en bild igår för första gången på flera år, tyvärr har jag inte fått någon kritik men väl några berömmande ord vilket också känns värdefullt för mig. Jag vet att det inte är det som är meningen med bildkritik men mig stör det inte, tvärtom.
Såg din bild och tyckte att den var bra, fanns inga direkta saker man kunde påpeka på den? Jag är av den uppfattningen att om du vil lära sig något så skall du fråga oavsett om frågan är dum eller inte. Frågar man inte så får man inte svar och som du själv sa du fick ingen kritik bara berömande ord som också behövs men frågan är om man lär sig något genom att bara få beröm??
I mina ögon så är ofta de som får mycket beröm från vänner och närstående arroganta och tåler inte kritik. Titta på idol :) Extremt exempel men jag tror det funkar så i foto också. Vänner och nära tycker de sjunger bra och när de ställer upp i idol så blir de arga för att juryn anser att de inte kan ta en ton. Här på FS är det samma sak, familj och vänner tycker de tar bra bilder och så lägger de ut det i bildktitik men blir då sågade och förbannade att vi har mage att säga något om deras suddiga, överexponnerade hund med blåstick..!
Problemet är att många saknar självkritik och tror att de är fotografer bara för att de äger en kamera och för att släkt och vänner klappar dem om axeln. Det betyder inte att de inte kan bli duktiga men ofta så går högmod före fall :)

Senast ändrad:
xandx skrev:
Såg din bild och tyckte att den var bra, fanns inga direkta saker man kunde påpeka på den?

Titta på idol :)

Ok, trodde faktiskt att du skulle ha synpunkter på skärpedjupet...

Låt oss kalla det "Idol-effekten", jag tror att det är något vi får leva med. Man kan ju undvika att titta på de bilder som egentligen hör hemma i familjealbumet och ingen annanstans. De som lägger upp dessa bilder kanske gör det för att få beröm av sina anhöriga, de sitter förmodligen inte och plöjer sig igenom långa diskussioner eller bryr sig om vad andra tycker.

Men i grunden håller jag med, visst är det störande att de bra bilderna hamnar i skymundan av de som tömmer sina minneskort rätt ut på FS.

Många sidor har topplistor. Kanske man kunde införa något liknande på fotosidan. Man måste sätta betyg på bilden man ger kritik.
Känns som om man missar många bra bilder då det är sånt otroligt flöde på bilderna.

Sedan tycker jag att det är kul med kommentarer som "Snygg bild", vackert osv som i mina ögon inte bara är bekräftelse.

Jag gillade proffsgruppen som vi hade förut. Då var det många bra bilder att titta på.

Kalle_B skrev:
Då är det bättre att Fotosidan förändrar sig och skapar en bildvisningspool med möjlighet till kommentarer och att detta framhävs lika mycket som bildkritikpoolen. Då har vi ett alternativ och alla som ligger i kritikpoolen vet vi vill ha kritik

Ett riktigt bra förslag tycker jag. FS vill inte förlora intekterna som familjealbumfotograferna ger, därför vill man ha dem kvar. Det kan ju vara en bra kompromiss...fast å andra sidan finns ju redan nybörjarpoolen för glada hurrarop och light-kritik och det hjälper ju inte...folk lägger ju bilder i den vanliga poolen som bättre hade passat i nybörjarpoolen ändå.

Kanske bara ett namnbyte av nybörjarpoolen till myspys-pool, mjukkritikpool, uppvisningspool eller nått.

En annan sak som jag kan tycka är att det egentligen inte är dåliga bilder som är problemet utan de som "tar kort" men inte har ambition att "skapa bilder".

Gud vet att jag spritt mängder av skitbilder i pooler, i övermod lagt bilder som jag idag skulle raderat direkt i kameran i hårdkritikpoolen etc, men syftet har alltid varit att utvecklas och även om jag är långt ifrån i toppklass ens bland fotosidans fotografer (än) så har jag utvecklats enormt under mina år på fotosidan.

Det tycker jag ska uppmuntras. Ingen är duktig i början, och jag tycker att man såväl som nybörjare som en som kommit lite längre måste kunna få ladda upp bilder som är rena experiment och tveksamma hur dåliga de än är till fotosidan om syftet är att lära sig. Men då måste man ju också vara beredd på sågningar vid fotknölarna när de kommer. Vill man utvecklas så är ju en sågning bara en sporre till skillnad från om man bara vill visa upp sina suddiga husdjur.

Då är väl det enda raka att allas medlemskap upphör på förfallodagen, och för att få komma in igen skall bilder kunna visas upp för bedömning om man är bra nog som fotograf för att få bli medlem igen.

En allsmäktig jury bedömmer lämplighet och så blir alla "proffs" glada och nöjda igen.

Eller så försöker man lära medlemmarna att verkligen tänka ännu en gång till innan bilder laddas upp.

Kan ju se på mig själv. De bilder jag laddat upp har jag verkligen funderat och sorterat ordentligt innan jag valde dessa. De jag bara vill visa upp och även få synpunkter på hamnar på Flickr, resten är kvar på hårddisken eller hamnat i runda arkivet.

Trots det finns det säkert många här som anser mina bilder är skräp och inte värda sin plats på Fotosidan. Det visar ju även på hur svårt det är att avgöra vad som är bra bilder. Tror ändå på att om alla påminns om att tänka till ytterligare en gång innan man laddar upp så borde det bli bättre. Eller?

Annars så får det väl bli en stängd sida med antagningsprov...

mannbro skrev:
En annan sak som jag kan tycka är att det egentligen inte är dåliga bilder som är problemet utan de som "tar kort" men inte har ambition att "skapa bilder".

Gud vet att jag spritt mängder av skitbilder i pooler, i övermod lagt bilder som jag idag skulle raderat direkt i kameran i hårdkritikpoolen etc, men syftet har alltid varit att utvecklas och även om jag är långt ifrån i toppklass ens bland fotosidans fotografer (än) så har jag utvecklats enormt under mina år på fotosidan.

Det tycker jag ska uppmuntras. Ingen är duktig i början, och jag tycker att man såväl som nybörjare som en som kommit lite längre måste kunna få ladda upp bilder som är rena experiment och tveksamma hur dåliga de än är till fotosidan om syftet är att lära sig. Men då måste man ju också vara beredd på sågningar vid fotknölarna när de kommer. Vill man utvecklas så är ju en sågning bara en sporre till skillnad från om man bara vill visa upp sina suddiga husdjur.

Vem har inte gjort det, spridit skitbilder här på Fotosidan alltså.. och ibland gör man det väl fortfarande också.. men Oscar, här är kanske en skillnad du och jag har gentemot många andra.. Vi har tagit till oss den dåliga kritiken.. kanske suttit en stund och muttrat på "kammaren" för att sedan spotta i nävarna, ta åt oss av kritiken och gjort om och förhoppningsvis gjort rätt.

Precis som du säger, ingen är duktig i början och alla har vi varit stapplande nybörjare.. men vad som kan göra mig ur f-bannad är när man som sagt, ger kritik, försöker komma med tips och råd vad som kanske kan förbättras eller ändras i bilden.. så får man just det svaret som många nämnt tidigare.. dom talar minsann om att det skall vara så, eller nästintill idiotförklarar personen som kommit med tips och hjälp just för att man inte stått upp och hojtat HURRA!! för deras bild.

Jag är personligen totalt ointresserad av medlemmars semesterbilder, dom vars semesterminnesbilder jag är intresserad av är mina vänners semesterminnesbilder, och då kanske över ett glas vin och berättelser kring dessa bilder.

Precis på samma sätt inser jag att mina semesterminnesbilder är totalt ointressanta för medlemmarna här också.. LIkadant gäller med mina festminnesbilder eller andras festminnesbilder..

Å ena sidan, kan jag tycka den här sortens debatter, som med jämna mellanrum poppar upp här på Fotosidan, är totalt meningslös o hopplös.. men så å andra sidan.. hoppas jag kanske att debatterna också kan få nyblivna medlemmar att fundera över sina bilder, och varför dom är här.. Är det för dom vill utveckla sin fotohobby och därför söka kunskap.. eller är dom här för att dom köpt en kamera och vill visa upp sina semester/fest/familje-minnesbilder?

Jag tycker synd om fs ledning som ordnar fixar och trixar utan att medlemmarna är nöjda. "-You can´t please them all" Mjuk kritik, Hård kritik, Den högre skolan, Utflipp och hela Poolfloran därtill - Ändå denna kverulans?

Jag funderar på varför det är så himla kul och bra på sidan i början av "fs-karriären" men så dåligt i höjd med att man lärt sig att räta upp en sned horisont ungefär?

En del av er skriver riktigt nedlåtande om nybörjare och det är bara den lilla klappen på huvudet som fattas. Om man läser både på raderna och mellan dom vill säga ... Kolla hur ni skriver!

Varför denna snorkigt ogina attityd mot folk som ni inte tycker är lika ambitiösa och kunniga som er själva? Är det av omtanke om fotosidans uppgång & fall eller är det i ren frustration över att det blir svårare att hitta inspiration bland alla de ni kallar skitbilder?

För inte värnar ni väl om dom som är så färska på sidan så att dom inte ens har hunnit lära sig se skillnad på en välexponerad familjebild och ett familjeporträtt med lite mer arty touch? Eller varför EN kattbild orsakar kollektiv vomering medan EN ANNAN dito höjs till skyarna av en enig "kritikerkår"? Bara en sån sak!

Ärligt talat så behöver man inte få hybris bara för att man har lyckats få till några hyfsade eller bra bilder. Kom ner på jorden gott folk!

Ärlighet är en dygd och ska man hålla sig till sanningen och balansera det hela en smula så vore det väl skrutt om det inte blev en och annan bra bild tagen. Särskilt med tanke på de myriader med exponeringar som görs mha den nya fina tekniken? Å tänk bara på vilken suverän utrustning många av oss har. Vi som har hållit på ett tag då jämfört med de allra flesta nybörjare.

Inte helt oviktigt i sammanhanget och ärligt talat så sitter åtminstone en del av "ambitionsnivån" redan där hos många av oss eller hur? /J

Oops. Här sitter man i godan ro och roddar med Artikelarkivet och bloggfunktionaliteten, när man upptäcker att det knappast är lugnt på västfronten. :)

Vi har ju testat många varianter för att lösa detta som vi brukar kalla "Fotosidan.se sista gåta". Många olika lösningsförslag har testats, men ingen formel som har kunnats påvisas vara sann. Tyvärr har vi inget hopp om den ultimata lösningen som passar alla.

Däremot så skall jag försöka skaka fram kontentan av förslagen i tråden och se om olika dellösningar kanske kan styra upp något. Ge oss en stund till.

elmfeldt skrev:
Vi har ju testat många varianter för att lösa detta som vi brukar kalla "Fotosidan.se sista gåta". Många olika lösningsförslag har testats, men ingen formel som har kunnats påvisas vara sann. Tyvärr har vi inget hopp om den ultimata lösningen som passar alla.

Just det, tycker att det är viktigt påpeka att den kritik som kommit (i alla fall från mig) inte på något sätt är kritik mot FS-redaktionen. Ni är alltid lyhörda och försöker att komma med kreativa lösningar på det mesta, vågar prova nya lösningar hit och dit, även sådant som är kontroversiellt, och är inte heller rädda att förkasta saker efter att de testats och inte gett avsett resultat.

Och det är ett problem som inte har någon enkel lösning; hur samlar man så många olika viljor under ett tak på ett sätt som gör att alla - med olika kunskaper, intressen och med olika ambitionsnivåer - kan trivas och hitta sin "nisch".

Ett tag var det konflikt mellan olika bildgenrer med alienslem-klagomål etc. Det har ju grupperna varit en lysande lösning på, så det är ju ett minne blott, men den "sista gåtan" återstår.

Det finns väl i huvudsak fyra grupper på FS.

Totala nybörjare. Det har vi alla varit. De tas väl om hand via väldigt bra nybörjarartiklar, nybörjarpoolen där man tillåts experimentera och bilderna inte behöver vara något bra eller originella utan man kan testa av idéer och experimentera, lägga upp alla "obligatoriska" dropp och solnedgångsbilder etc.

De som är intresserade av att "ta kort", men inte har ambition att "skapa bilder". De som tycker att det är viktigare att kunna visa upp ett motiv än att gå vidare och göra motivet till en bild. Jag tror att det är den här gruppen som de flesta "retar sig" på. De är sällan mottagliga för kritik, blir glada för "söt vovve"-kommentarer, och ibland irriterade när någon kommer med bildkritik.

Gamla fotorävar och riktigt duktiga fotografer. De har ju fått sitt "Uttryck" (efter namnbytet från det tydligen kontroversiella "Den Högre Skolan".

Sedan finns det ju vi som står lite mitt emellan. Som har kommit en bra bit på vägen i utvecklingen, är intresserade och dedikerade och har ambition att bli riktigt duktiga, men kanske inte riktigt når upp till "Uttrycks"-standarden (än).
Det är nog i detta lägret som irritationen nog är störst, eftersom det är främst vi som får samsas med utrymmet i kritikpool etc med "ta kort"-fotograferna.

Jag tror att Kalle B är inne på rätt spår; låt Fotosidan vara välkomnande även för dem som bara vill "ta kort" och visa upp motiv, men ge dem en egen area för gemytliga bildvisningar utan hård kritik och annat som enbart är av värde för oss som har ambitionen att bli bättre fotografer.

PS.
Sedan är det väl också till viss del så att mycket av den frustration som kommer fram i sådana här trådar egentligen inte är så allvarlig. Det kanske ibland räcker att få skriva av sig lite frustration då och då.

Man kan kanske göra ett inträdesprov!
1: Vad blir skärpedjupet om du fotograferar med en fast 100mm på en digitalkamera med 1.5x förstorng om bländaren är 1.4 och avståndet är 0.4m :)

*OBS Sarkasm*

Så hur blev det med den nya gruppen kritisk massa? Vilka medlemmar riktar den sig till egentligen? De bästa fotograferna? De som är bäst på att ge konstruktiva kommentar?
Är bilderna bättre där än i bildkritik?
Jag har tittat runt lite och tycker mig se att bilderna får betydligt mer kommentarer och det är ju positivt, bilder som knappast skulle få en enda kommentar i bildkritik får snabbt uppåt 10 stycken. Men jag tycker inte att kvaliteten på bilderna är nämnvärt bättre.

Så hur blev det med den nya gruppen kritisk massa? Vilka medlemmar riktar den sig till egentligen? De bästa fotograferna? De som är bäst på att ge konstruktiva kommentar?
Jag har tittat runt lite och tycker mig se att bilderna får betydligt mer kommentarer och det är ju positivt, bilder som knappast skulle få en enda kommentar i bildkritik får snabbt uppåt 10 stycken. Men jag tycker inte att kvaliteten på bilderna är nämnvärt bättre.

Gruppen är till för den som är intresserad av att ge och få tuff men konstruktiv bildkritik. Alla typer av bilder och nivåer på fotografiska förkunskaper är välkomna så länge det finns ett genuint intresse för att ge och få bildkritik.

Det är alltså formen på bildkritiken, överenskommensen om hur den ges och tas emot som skiljer Kritisk massa från andra grupper. Kika lite på gruppbeskrivningen så finns den mesta informationen där.

mvh
/Maria

En bild som kanske bara fått 1 kommentar "Bra bild, söt kisse!" i bildkritik får kanske förvisso 10 kommentarer i Kritisk Massa, men om du läser kritiken så är det inte bara lovord, utan i Kritisk Massa är vi raka och ärliga och säger vad vi tycket. I Bildkritik uteblir den typen av kommentarer, och bara söt kisse-kommentarerna är kvar (ja, naturligtvis inte bara, men till stor del).

Främst är väl Kritisk Massa lite av en intern klubb för inbördes kritik. Vi lär ju känna varandra genom varandras bilder och kommentarer, och kan därför ge kritik bättre anpassad till mottagaren.

Sedan tror jag också att många som velat ge rak och ärlig bildkritik, men åkt på skit för det i bildkritik kommenterar en del i gruppen också, även sådana som inte är medlemmar. I den gruppen vet man ju att alla vi som är medlemmar inte bara tål utan också förväntar oss raka, ärliga kommentarer och hård kritik, så det är ju helt riskfritt. Man riskerar inte en massa mail, påhopp och annat som tyvärr sker ibland i bildkritik.

Alla bilder är välkomna i poolen, men eftersom det är möjligt att få riktigt bra feedback så blir det en del experimentella bilder och bilder som fotografen inte riktigt är nöjd med, men kanske inte kan sätta tummen riktigt på vad som hamnar här. Samt naturligtvis också en del av våra personliga favvisar, som kanske inte fått så mycket kommentarer på annat håll.

Personligen så kommer jag troligtvis aldrig mer att lägga en enda bild i bildkritik, och troligtvis inte kommentera mycket heller. Ger hellre min kritik till de som jag vet verkligen uppskattar att få den även när den inte enbart är positiv.

Lägger faktiskt en liten *bump* på denna tråd, då jag tycker att det uppstått igen...
Vore ju trevligt om folk kunde utnyttja "Bildkritik - Mjukstart" istället för att lägga in första vanliga bild i "Bildkritik"-poolen.
Dessutom tycker jag snarare att Bildkritik-poolen snarare har blivit en pool där man lägger ut nya bilder i andan av att försöka showa sin senaste bild och typ försöka promote:a sig själv istället för poolens egentliga mening: att lägga ut bilder där man gjort sitt yttersta för att göra en bra bild och nu vill se vad folk tycker kan göra den bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar