elmfeldt skrev:
Vi har ju testat många varianter för att lösa detta som vi brukar kalla "Fotosidan.se sista gåta". Många olika lösningsförslag har testats, men ingen formel som har kunnats påvisas vara sann. Tyvärr har vi inget hopp om den ultimata lösningen som passar alla.
Just det, tycker att det är viktigt påpeka att den kritik som kommit (i alla fall från mig) inte på något sätt är kritik mot FS-redaktionen. Ni är alltid lyhörda och försöker att komma med kreativa lösningar på det mesta, vågar prova nya lösningar hit och dit, även sådant som är kontroversiellt, och är inte heller rädda att förkasta saker efter att de testats och inte gett avsett resultat.
Och det är ett problem som inte har någon enkel lösning; hur samlar man så många olika viljor under ett tak på ett sätt som gör att alla - med olika kunskaper, intressen och med olika ambitionsnivåer - kan trivas och hitta sin "nisch".
Ett tag var det konflikt mellan olika bildgenrer med alienslem-klagomål etc. Det har ju grupperna varit en lysande lösning på, så det är ju ett minne blott, men den "sista gåtan" återstår.
Det finns väl i huvudsak fyra grupper på FS.
Totala nybörjare. Det har vi alla varit. De tas väl om hand via väldigt bra nybörjarartiklar, nybörjarpoolen där man tillåts experimentera och bilderna inte behöver vara något bra eller originella utan man kan testa av idéer och experimentera, lägga upp alla "obligatoriska" dropp och solnedgångsbilder etc.
De som är intresserade av att "ta kort", men inte har ambition att "skapa bilder". De som tycker att det är viktigare att kunna visa upp ett motiv än att gå vidare och göra motivet till en bild. Jag tror att det är den här gruppen som de flesta "retar sig" på. De är sällan mottagliga för kritik, blir glada för "söt vovve"-kommentarer, och ibland irriterade när någon kommer med bildkritik.
Gamla fotorävar och riktigt duktiga fotografer. De har ju fått sitt "Uttryck" (efter namnbytet från det tydligen kontroversiella "Den Högre Skolan".
Sedan finns det ju vi som står lite mitt emellan. Som har kommit en bra bit på vägen i utvecklingen, är intresserade och dedikerade och har ambition att bli riktigt duktiga, men kanske inte riktigt når upp till "Uttrycks"-standarden (än).
Det är nog i detta lägret som irritationen nog är störst, eftersom det är främst vi som får samsas med utrymmet i kritikpool etc med "ta kort"-fotograferna.
Jag tror att Kalle B är inne på rätt spår; låt Fotosidan vara välkomnande även för dem som bara vill "ta kort" och visa upp motiv, men ge dem en egen area för gemytliga bildvisningar utan hård kritik och annat som enbart är av värde för oss som har ambitionen att bli bättre fotografer.
PS.
Sedan är det väl också till viss del så att mycket av den frustration som kommer fram i sådana här trådar egentligen inte är så allvarlig. Det kanske ibland räcker att få skriva av sig lite frustration då och då.