Annons

Dålig utskrift.Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Har nyss införskaffat en ny dator. Det är en Imac, jag har kalibrerat skärmen med Spyder4 PRO. Min skrivare är en Canon MG5200 serien.
Jag kör med Photoshop CC.

Bilderna jag skriver ut är under all kritik. Grejen är att med min gamla dator(Dell) så blev bilderna hyfsade. Jag vet att min skrivare inte är den bästa. Men jag vet ju samtidigt att det går att få ut bättre bilder.

Har sökt rundor på nätet ang inställningar. Men jag får det inte till att bli mycket bättre. Har många gånger kommit till Ekdals.org. Tycker den var väldigt rörig att förstå. Har varit inne i inställningar i PS och klickat i att PS ska hantera färgerna. Dock så står det fortfarande ett utropstecken att jag inte ska glömma att bocka av skrivarens färgprofil i utskrift inställningar. Men jag hittar dock inte någon kryssruta för att avbocka det.

Det här är så frustrerande. Som jag nämnde så är det inte den bästa skrivaren, vill jag ha bra utskrifter så går jag så klart ner till ett labb för att få dom utskrivna. Men det är dock så att jag vill kunna skriva ut bilder hemifrån med någorlunda kvalitet.

Är det nån som kan hjälpa mig, med lätta och logiska tips???

Tack på för hand.
Mvh
Fredrik
 
Det här är så frustrerande. Som jag nämnde så är det inte den bästa skrivaren, vill jag ha bra utskrifter så går jag så klart ner till ett labb för att få dom utskrivna. Men det är dock så att jag vill kunna skriva ut bilder hemifrån med någorlunda kvalitet.

Är det nån som kan hjälpa mig, med lätta och logiska tips???

Tack på för hand.
Mvh
Fredrik

På Mac brukar denna avaktivering ske automatiskt. Så det viktiga är att du väljer den profil som gäller för din skrivare och ditt papper.
 
På Mac brukar denna avaktivering ske automatiskt. Så det viktiga är att du väljer den profil som gäller för din skrivare och ditt papper.

Ok. Det kan kanske stämma. Man blir dock lite "nojjig" att det står som en varning med utropstecken att man inte ska glömma att avaktivera skrivarens profil.

Jag har valt för rätt papper, så det verkar dessvärre inte hjälpa.

Tack i alla fall för ditt tips.
 
Ok. Det kan kanske stämma. Man blir dock lite "nojjig" att det står som en varning med utropstecken att man inte ska glömma att avaktivera skrivarens profil.

Jag har valt för rätt papper, så det verkar dessvärre inte hjälpa.

Tack i alla fall för ditt tips.
Då har du en dålig profil i så fall. Jag har en test på min hemsida för detta, som du hittar här http://www.profiler.nu/farghantering/skrivartest/

Skriv ut denna test och kolla om de grå rutorna blir grå i utskriften (ruta 9-13). Om inte, då har du en dålig profil.
 
Inte säkert. Att de är grå är bara första steget för att kolla att färgerna är rätt. Du kan jämföra utseendet på din utskrift med bilden av min stripp på hemsidan. De bör stämma överens någorlunda väl.
 
Inte säkert. Att de är grå är bara första steget för att kolla att färgerna är rätt. Du kan jämföra utseendet på din utskrift med bilden av min stripp på hemsidan. De bör stämma överens någorlunda väl.

Ja, alla färgerna på min utskrift stämmer ganska bra överens med det man ser på skärmen.

Vad är det annars för inställningar man bör kolla över?
 
Stefan och Fredrik, jag kommer ihåg när jag hade problem tidigare med utskrifter (kör också mac och ps och lightroom), mina utskrifter blev väldigt mörka till exempel. På något sätt var det en bugg som gjorde att jag körde igenom profilerna två gånger även fast jag gjort alla inställningar rätt vad jag minns.

Om utskrifterna blir väldigt olika jämfört med skärmen trots att man använder rätt profiler kanske det kan vara idé att kolla, även med en dålig profil och en inte helt profilerar skärm skall det inte avvika så gräsligt mycket. Jag kommer inte ihåg riktigt hur jag löste problemet, men har för mig att jag installerade om skrivarens mjukvara?
 
Ja, alla färgerna på min utskrift stämmer ganska bra överens med det man ser på skärmen.

Vad är det annars för inställningar man bör kolla över?

Vad är det som ser dåligt ut på dina utskrifter då?

Vill du göra en noggrann kontroll kan du, som du säkert såg på min sida, sända in den till mig så mäter jag den och du får en objektiv kontroll på om din profil är korrekt.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
Stefan och Fredrik, jag kommer ihåg när jag hade problem tidigare med utskrifter (kör också mac och ps och lightroom), mina utskrifter blev väldigt mörka till exempel. På något sätt var det en bugg som gjorde att jag körde igenom profilerna två gånger även fast jag gjort alla inställningar rätt vad jag minns.

Om utskrifterna blir väldigt olika jämfört med skärmen trots att man använder rätt profiler kanske det kan vara idé att kolla, även med en dålig profil och en inte helt profilerar skärm skall det inte avvika så gräsligt mycket. Jag kommer inte ihåg riktigt hur jag löste problemet, men har för mig att jag installerade om skrivarens mjukvara?

Nu kom jag på vad felet var, jag konverterade till aktuell profil i ps/lightroom innan jag sände till skrivaren där jag också angav profilen har jag för mig. Alltså skit bakom spakarna, det var för övrigt Stefan som lyckades förklara så att jag förstod har jag för mig.
 
Vad är det som ser dåligt ut på dina utskrifter då?

Vill du göra en noggrann kontroll kan du, som du säkert såg på min sida, sända in den till mig så mäter jag den och du får en objektiv kontroll på om din profil är korrekt.

Med vänliga hälsningar

Stefan

Hej igen.
Ursäkta att svaren dröjer, 2 små barn tar upp väldigt mycket tid:)

Tycker att jag fått till det någorlunda nu.

Det jag kan se är att när jag skriver ut monokromt så blir det ganska mörkt plus att dom ljusare partierna blir nästan lite gulaktiga (i jämförelse med det jag ser på skärmen).

Sen när jag skriver ut i färg är det samma som ovan, det blir lite mörkare. Sen tycker jag lystern försvinner i färgerna.

Men jag undrar inte om jag fått till samma kvalitet som jag hade på den andra datorn. Vilket gör mig någorlunda nöjd. Med tanke på utrustning:)


Men det monokroma kan störa mig, ibland har det blivit en viss blåton i dom också. Men vad jag har hört så är det svårt med svart-vitt om man inte har en lite bättre skrivare.

Det var en intressant sida du hade Stefan, ska in och kolla vidare där. Jag tackar för din tid du lagt på mina problem. Alltid lärorikt att få höra andras åsikter och tankar.

Jag tackar dig också Alf för din input.

Ha de så båda två.

Mvh
Fredrik
 
Men det monokroma kan störa mig, ibland har det blivit en viss blåton i dom också. Men vad jag har hört så är det svårt med svart-vitt om man inte har en lite bättre skrivare.

Det är en ordentlig utmaning att få till en bra svartvit utskrift, men det beror främst på profilen, inte så mycket på skrivaren. Med en bra profil ska du kunna få bra svartvita utskrifter.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.