Annons

Dålig slutare på KM7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn_

Aktiv medlem
Tjena,

Jag har haft en KM7D i 5-6 år nu. På senare tiden har slutaren börjat hänga sig. Ofta på första bilden man tar, eller om det är kallt ute. Ibland får man plocka ur batteriet och stoppa i det igen, så brukar den hoppa igång igen. Jag har aldrig servat det förutom lite tvätt på glas osv. Är det lönt att lämna den på service eller håller den på att ge upp?
Finns det någopt tips vad man kan göra själv annars?

Mvh
Björn

Ojdå, har du inte följt debatterna här på fs?

Ett standardfel. Kolla i äldre trådar och du ska finna.
Kan fortfarande finnas en möjlighet till garantirep, hör med Zieger.

Pröva att köpa nytt batteri när det börjar bli dåliga hänger slutaren sig ibland.
mvh.
Christer.

Hej,

Jag har det första felet... Kollade med Zieger teknik och det fixas på förlängd garanti. Men det skulle ta 1-3 månader (väntetid i tyskland)

Så jag vet i fan, det e lång tid, men det vore bra att få fixat.

//Björn

Jag kan garantera dig att du kommer att överleva den kameralösa perioden. Tänk istället på hur mycket bättre det kommer att kännas när du vet att din klenod är fullservad och redo för många års tjänst. (Så kan du alltid sälja den till mig sen ;)

köpte en 700 igår...

Så nu kan jag skicka 7D på Rep :)

Tror inte jag skulle klara mig utan kamera i 3 månader...
Efter att ha kört 700 i några timmar så blir det nog svårt att gå tillbaka till 7D... Helt ärligt, den suger ju... ;-)

AF är ju extremt mycket bättre, men jag gillar fortfarande bilderna man får ut ur 7D. Jag har väl inte ställt in 700:an riktigt än, så vi får väl se om ett tag.

//Björn

Om du skickar 7D på service, skriv gärna och berätta hur det går. Det kan va intressant att höra hur servicen fungerar för våra gamla KM-kameror.

Jag har en 5D som jag tror skulle behöva servas för samma fel, kanske behåller jag kameran eller säljer den och köper en A500/A550.

Är det felet ovan som kallas "Black frame"?

Björn: Grattis till A700:an, den är helt fantastisk och är ett prima exempel på att tekniska spec:ar inte säger allt om en produkt.

Jag skickade in min D7D på service för Blackframe när jag fick min A700 och nu har jag två kameror i utsökt skick! Det tog nog en månad eller två, räknade inte dagarna eftersom jag hade fullt upp med A700:an. Om jag minns rätt behövde man inte ens betala frakten, fast helt säker är jag inte.

Så nu kan jag skicka 7D på Rep :)

Tror inte jag skulle klara mig utan kamera i 3 månader...
Efter att ha kört 700 i några timmar så blir det nog svårt att gå tillbaka till 7D... Helt ärligt, den suger ju... ;-)

AF är ju extremt mycket bättre, men jag gillar fortfarande bilderna man får ut ur 7D. Jag har väl inte ställt in 700:an riktigt än, så vi får väl se om ett tag.

På ISO upp till 400 ser du nog ingen skillnad alls på printade bilder (du kan nog pixelpeepa fram skillnader). Men visst känns det lite bakvänt att greppa D7D när man kört in sig på A700. Inte alls för att det är något fel på D7D, men de små skillnaderna i placering av olika inställningar och menyval märks verkligen när man tar upp den "gamla" kameran.

Kommer att behålla den som backupkamera, t ex nu när min synkkontakt har rasat i A700 kanske den kommer till nytta. Just nu är den utlånad...

Redan steget från en i samanhanget "ny" kamera såsom Sony A300 till A700 kändes rätt stort ifråga om "svar" ifrån kameran..

Nu är min kamera i tyskland :)

Skickade in den innan jul och zieger skrev till mig igår och trodde den kunde vara klar i januari. Återkommer...

Fick hem min kamera igår :)

Via Zieger Teknik har den varit en runda i tyskland för garantireparation. Ser ut som ny, eller nä - det gör den inte. Men den ser jäkligt mycket bättre ut än när jag skickade iväg den. De har också varit snälla och limmat fast gummidetaljerna som släppt (för 5:e gången). Kan bara säga att jag är helnöjd med reparationen, det tog lite tid, men det var ju också gratis...

Lite reflektioner efter att ha kört med a700 ett tag är ju att D7D är rejält mycket tyngre. Detta är kanske inte direkt ett mått på kvalité, men a700 känns som en leksakskamera i jämförelse. Tunga objektiv får lite bättre balans på D7D.
AF är ju rejält långsammare och det märks tydligt nu när man varit ifrån den ett par månader. Den känns ju allmänt trög och långsam också, tur att det blir bra bilder med den i alla fall :)

//Björn

Imponerande garantiåttagande tycker jag :)

Visst e D7D ett stabilt bygge, du kan slå i spik med den. Har inte tänkt på att den är tyngre, men det kan bero på att jag har batterigrepp på A700 och inte på D7D *s*

Tycker däremot att reglagen känns lite bakvända varje gång jag klämmer på min D7D efter att ha kört in mig hårt på A700. Det händer inte så ofta, har den mestadels utlånad.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto