Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Dålig skärpa
- Trådstartare Eldhen
- Start datum
loppsallad
Aktiv medlem
Någon som har tid och kika in på mina bilder under albumet barnen, mina bilder blir oskarpa inne..hur ska jag göra för att få dem skarpare..Och jag är nybörjare, så förklara på ett enkelt sätt.
Tacksam för hjälp!
Hejsan!
Vid ISO 1600 så kan bilderna bli en aning oskarpa, speciellt om du använder något filter i photoshop för att ta bort brus.
Prova att sänka ISO värdet till så lågt som ljuset tillåter. Använd befintligt ljus från fönster eller diskreta lampor. Antar att du inte vill använda blixt. mvh //Hasse
Eldhen
Medlem
Hejsan!
Vid ISO 1600 så kan bilderna bli en aning oskarpa, speciellt om du använder något filter i photoshop för att ta bort brus.
Prova att sänka ISO värdet till så lågt som ljuset tillåter. Använd befintligt ljus från fönster eller diskreta lampor. Antar att du inte vill använda blixt. mvh //Hasse
Tackar! Ska prova det, nä vill helst inte andvända blixten.
Kul att laborera lite!
Mvh//Fia
Martin F
Aktiv medlem
Ett annat tips är att kolla hur dina slutartider ser ut. Inomhusfoto sker ju oftast med ganska lite ljus så det kan mycket väl vara rörelseoskärpa eller skakningsoskärpa.
Sedan spelar det ju lite roll vad du har för objektiv också. Vissa billiga objektiv behöver bländas ner lite för att ge bra skärpa.
Sedan spelar det ju lite roll vad du har för objektiv också. Vissa billiga objektiv behöver bländas ner lite för att ge bra skärpa.
Eldhen
Medlem
Ett annat tips är att kolla hur dina slutartider ser ut. Inomhusfoto sker ju oftast med ganska lite ljus så det kan mycket väl vara rörelseoskärpa eller skakningsoskärpa.
Tack tack..ungarna är så less på mig vid det här laget..haha..jag ska prova ditt tips också.
Eldhen
Medlem
Hej!
Det verkar som att du har gått för nära.
Det står i objektivets spec. vad närgränsen är. Gå inte närmare motivet än det avståndet.
Christer
Hmm..det har jag inte ens tänkt på, ska kolla det.
Tack!
Eldhen
Medlem
Hej!
Det verkar som att du har gått för nära.
Det står i objektivets spec. vad närgränsen är. Gå inte närmare motivet än det avståndet.
Christer
Men närgränsen är 25 cm, närmare än så kan jag ju inte ha varit...hmm..måste prova, men nu börjar det bli mörkare ute, inte lika bra ljus inne.
Eldhen
Medlem
Svaret är enkelt, bilderna är i hårdkomprimerad GIF format, spara bilderna i JPG istället, så kommer det bli skarpt och bra.
Ok, hur gör man det då? Har noll koll.
sagan
Avslutat medlemskap
Direkt ur kameran antar jag att du använder JPG (ej RAW) och sen bildbehandlar du bilden i något bildbehandlingsprogram för att lägga upp dem på FS, inte sant?
När du sparar bilden i bildbehandlingsprogramet, efter du är klar med den (du använder väl USM för att skärpa bilden?), så välj formatet JPG och låg komprimeringsgrad, inte GIF.
Sen är det bara att ladda upp den.
När du sparar bilden i bildbehandlingsprogramet, efter du är klar med den (du använder väl USM för att skärpa bilden?), så välj formatet JPG och låg komprimeringsgrad, inte GIF.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Såg att iaf någon av bilderna var tagna med bländare 10. Du har kanske hört att man ska blända ner för att få fram skärpan, och det stämmer till viss del. Ett till två stegs nedbländning är optimalt. När man bländar ner för mycket: 11,16, osv inträder ett optiskt fenomen som kallas diffraktion. Detta orsakar oskärpa, precis som största bländare tenderar att göra.
Du vill undvika blixt säger du. Det är ju rätt, för det blir ofta ganska tråkiga bilder om man har kör full blixtstyrka rakt mot motivet. Men testa att ställa ner blixtens styrka (blixtkompensation) i menyn på din kamera, så ska du se att det blir mycket trevligare blixtbilder. Eller ännu bättre, köp en extern blixt med diffusor som du riktar i taket.
ISO 1600 på en 400D är inte heller speciellt bra, enligt mig, och bör endast användas i nödfall.
Du vill undvika blixt säger du. Det är ju rätt, för det blir ofta ganska tråkiga bilder om man har kör full blixtstyrka rakt mot motivet. Men testa att ställa ner blixtens styrka (blixtkompensation) i menyn på din kamera, så ska du se att det blir mycket trevligare blixtbilder. Eller ännu bättre, köp en extern blixt med diffusor som du riktar i taket.
ISO 1600 på en 400D är inte heller speciellt bra, enligt mig, och bör endast användas i nödfall.
staika
Aktiv medlem
Svaret är enkelt, bilderna är i hårdkomprimerad GIF format, spara bilderna i JPG istället, så kommer det bli skarpt och bra.
Kim har lösningen.
Tog för givet att det var jpg-bilder.
Christer
Eldhen
Medlem
Direkt ur kameran antar jag att du använder JPG (ej RAW) och sen bildbehandlar du bilden i något bildbehandlingsprogram för att lägga upp dem på FS, inte sant?
Jag är verkligen urusel när det gäller bildbehandlingsprogrammet, jag har gimp och ja jag ändrar dem för att lägga upp dem här.
Men jag har ingen aning om hur jag väljer JPG formatet och vad är USM?
Tack för att du tar dig tid.
Eldhen
Medlem
Kim har lösningen.
Tog för givet att det var jpg-bilder.
Christer
Försöker ändra dem nu, men jag vet inte vart jag ändrar..har Gimp..kanske ska googla det.
Eldhen
Medlem
När du ska spara bilden så välj "Spara som" och då ska du välja alternativet jpg.
Christer
ok, tack så mycket för hjälpen, ska lägga barn nu sen ska jag sitta och dona lite
Eldhen
Medlem
När du ska spara bilden så välj "Spara som" och då ska du välja alternativet jpg.
Christer
Men nu när jag gjorde det så märkte jag ju att bilderna redan är i jpg?
Eldhen
Medlem
hur såg du att bilderna var sparad i GIF format? För nu när jag skulle ändra så var dem i jpg?