Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Eldhen

Medlem
Någon som har tid och kika in på mina bilder under albumet barnen, mina bilder blir oskarpa inne..hur ska jag göra för att få dem skarpare..Och jag är nybörjare, så förklara på ett enkelt sätt.

Tacksam för hjälp!

Någon som har tid och kika in på mina bilder under albumet barnen, mina bilder blir oskarpa inne..hur ska jag göra för att få dem skarpare..Och jag är nybörjare, så förklara på ett enkelt sätt.

Tacksam för hjälp!

Hejsan!

Vid ISO 1600 så kan bilderna bli en aning oskarpa, speciellt om du använder något filter i photoshop för att ta bort brus.

Prova att sänka ISO värdet till så lågt som ljuset tillåter. Använd befintligt ljus från fönster eller diskreta lampor. Antar att du inte vill använda blixt. mvh //Hasse

Hejsan!

Vid ISO 1600 så kan bilderna bli en aning oskarpa, speciellt om du använder något filter i photoshop för att ta bort brus.

Prova att sänka ISO värdet till så lågt som ljuset tillåter. Använd befintligt ljus från fönster eller diskreta lampor. Antar att du inte vill använda blixt. mvh //Hasse

Tackar! Ska prova det, nä vill helst inte andvända blixten:).

Kul att laborera lite!

Mvh//Fia

Hej!
Det verkar som att du har gått för nära.
Det står i objektivets spec. vad närgränsen är. Gå inte närmare motivet än det avståndet.

Christer

Ett annat tips är att kolla hur dina slutartider ser ut. Inomhusfoto sker ju oftast med ganska lite ljus så det kan mycket väl vara rörelseoskärpa eller skakningsoskärpa.

Sedan spelar det ju lite roll vad du har för objektiv också. Vissa billiga objektiv behöver bländas ner lite för att ge bra skärpa.

Ett annat tips är att kolla hur dina slutartider ser ut. Inomhusfoto sker ju oftast med ganska lite ljus så det kan mycket väl vara rörelseoskärpa eller skakningsoskärpa.

Sedan spelar det ju lite roll vad du har för objektiv också. Vissa billiga objektiv behöver bländas ner lite för att ge bra skärpa.

Tack tack..ungarna är så less på mig vid det här laget..haha..jag ska prova ditt tips också:).

Hej!
Det verkar som att du har gått för nära.
Det står i objektivets spec. vad närgränsen är. Gå inte närmare motivet än det avståndet.

Christer

Men närgränsen är 25 cm, närmare än så kan jag ju inte ha varit...hmm..måste prova, men nu börjar det bli mörkare ute, inte lika bra ljus inne:(.

Svaret är enkelt, bilderna är i hårdkomprimerad GIF format, spara bilderna i JPG istället, så kommer det bli skarpt och bra.

Direkt ur kameran antar jag att du använder JPG (ej RAW) och sen bildbehandlar du bilden i något bildbehandlingsprogram för att lägga upp dem på FS, inte sant?

När du sparar bilden i bildbehandlingsprogramet, efter du är klar med den (du använder väl USM för att skärpa bilden?), så välj formatet JPG och låg komprimeringsgrad, inte GIF.

Sen är det bara att ladda upp den.

Jag håller med Martin F, kolla slutartiderna. På första bilden har du 1/40 vilket är lite länge för att fota barn. Kortare slutartid och större bländare (ex. 1/80 och bl.8), ISO är du tyvärr tvungen att ha hög när du fotar inomhus utan blixt.

Såg att iaf någon av bilderna var tagna med bländare 10. Du har kanske hört att man ska blända ner för att få fram skärpan, och det stämmer till viss del. Ett till två stegs nedbländning är optimalt. När man bländar ner för mycket: 11,16, osv inträder ett optiskt fenomen som kallas diffraktion. Detta orsakar oskärpa, precis som största bländare tenderar att göra.

Du vill undvika blixt säger du. Det är ju rätt, för det blir ofta ganska tråkiga bilder om man har kör full blixtstyrka rakt mot motivet. Men testa att ställa ner blixtens styrka (blixtkompensation) i menyn på din kamera, så ska du se att det blir mycket trevligare blixtbilder. Eller ännu bättre, köp en extern blixt med diffusor som du riktar i taket.

ISO 1600 på en 400D är inte heller speciellt bra, enligt mig, och bör endast användas i nödfall.

Direkt ur kameran antar jag att du använder JPG (ej RAW) och sen bildbehandlar du bilden i något bildbehandlingsprogram för att lägga upp dem på FS, inte sant?

När du sparar bilden i bildbehandlingsprogramet, efter du är klar med den (du använder väl USM för att skärpa bilden?), så välj formatet JPG och låg komprimeringsgrad, inte GIF.

Sen är det bara att ladda upp den.

Jag är verkligen urusel när det gäller bildbehandlingsprogrammet, jag har gimp och ja jag ändrar dem för att lägga upp dem här.
Men jag har ingen aning om hur jag väljer JPG formatet och vad är USM?

Tack för att du tar dig tid:).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar