Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig skärpa (Olympus)

Produkter
(logga in för att koppla)

matj

Medlem
Hej,

Har haft en Olympus E-520 i några år. Jag har dock aldrig varit nöjd med den då jag tycker att skärpan är alldeles för dålig. Jag kör med kitobjektiven 14-42 och 40-150 som anses (ansågs) vara bra för att vara kitobjektiv. Då jag är nybörjare på såna här kameror så tänkte jag i början att det antagligen var pga mig som bilderna blev dåliga men det känns nu som att det kanske är något fel på kameran.
Tycker det är så tråkigt att korten aldrig blir bra så jag funderar på att köpa en ny kamera, men tänkte iaf kolla ifall det finns något man kan göra.

Tog en bild i morse med 14-42 objektivet. Kanske inte jättebra motiv, men men... Motivet (en blomma som börjat vissna) på ca 50 cm avstånd. Slutartid på 1/100 och f4.0. Mulet väder. Fokuspunkten mitt på blomman. Har hållt kameran mot ett staket så det bör inte vara mycket skakningar, dessutom vindstilla så blomman har också varit stilla.

https://www.dropbox.com/s/m0nvqxw0nbkhz9l/P6274465.JPG

Någon som kan se på bilden vad jag gör för fel?

Kan också tillägga att om jag kör med LiveView och zoomar in fokuseringen så kan jag tycka att skärpan ser ok ut i LiveViewn, när jag sen klickar av och bilden visas i kameran så är det klart sämre skärpa.
 
Jag har en precis likadan med ett Olympus Zuiko Digital 40-150mm 1:3.5-4.5 och ett Olympus Zuiko Digital ED 14-42mm F3.5-5.6. Jag kan hålla med dig om att den inte känns som den fokuserar ok i mulet väder, den verkar kräva massor av sol. Det är endast då som jag tycker den fixar skarpa bilder.
 
Fokuserar den fel, dvs hamnar fokus framför eller bakom, eller är den helt enkelt inte skarp alls på största bländare?
 
Jag har en precis likadan med ett Olympus Zuiko Digital 40-150mm 1:3.5-4.5 och ett Olympus Zuiko Digital ED 14-42mm F3.5-5.6. Jag kan hålla med dig om att den inte känns som den fokuserar ok i mulet väder, den verkar kräva massor av sol. Det är endast då som jag tycker den fixar skarpa bilder.

Visst blir bilderna något bättre i full sol, så det kanske är så. Dock tycker jag inte skärpan är riktigt vad jag önskar då heller. Känns också tveksamt om det har med hur den fokuserar, jag har förstås provat med manuell fokusering också och tycker inte det blir bättre.

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Funderar som sagt på att köpa en annan kamera då det inte är kul när korten aldrig blir bra, men känns ju samtidigt lite trist då kameran ändå kostade en del. Men det kanske skulle hjälpa med annat objektiv eller att lämna in den för kalibrering???
 
[...]

https://www.dropbox.com/s/m0nvqxw0nbkhz9l/P6274465.JPG

Någon som kan se på bilden vad jag gör för fel?
[...]

Det verkar som att fokus hamnar närmare än på det objekt du vill ha skarpt.
Om man tittar på "knopparna" i bildens nederkant. Blomman som är närmare. Så är de skarpare än ditt huvudmotiv.

Du ska kanske test din kamera lite grann. Googla på "focus test" eller "focus test chart" så hittar du lite olika sätt att göra detta.

Eventuellt kan de sluta i att du måste lämna in kamera och objektiv för kalibrering.

Petter ...
 
Kalibrering

Kalibrering är en fin investering men... f 4.0 med 3,5 som största bländare ger enligt min erfarenhet ett lite mjukt intryck oavsett. Hur blir skärpan vid f5,6? men kalibrering hus+objektiv kan rekommenderas. Har du UVfilter på objektivet? Det påverkar AF (problem att finna) i mer kontrastlöst ljus på vissa objektiv har jag märkt.
 
Ska köra ett fokustest och även prova lite högre f-värde igen (tycker dock inte det brukar bli någon större skillnad på skärpan).

Kalibrerar ni själva eller lämnar ni in kameran? Känns ju trist att lämna in för kalibrering om det sen ändå inte hjälper... Vad brukar det kosta?
 
Kalibrera

Att kalibrera själv... mina fruktlösa försök har varit frustrerande och icke nöjsamma. Jag har lämnat in ett flertal gånger för varje objektiv(Pentax-Kameraservice Kungsör) och fått brilliant resultat. Kostnaden är försumbar med tanke på resultatet, mellan tummen och pekfingret 1000-1500 inkl genomgång.
 
Ok, lite fler bilder nu. Först lite på testbilder, sen på samma motiv som min förra bild...

https://www.dropbox.com/s/685ovcdfjk6qscd/P6274468.JPG
LiveView på, ISO100, f4.0, 1/160, 14mm

https://www.dropbox.com/s/2xjckd285igga20/P6274470.JPG
Inte LiveView, ISO100, f4.0, 1/100, 14mm

https://www.dropbox.com/s/bevnuyxlepkynpd/P6274474.JPG
LiveView, ISO100, f5.6, 1/15, 43mm (40-150 objektivet)

https://www.dropbox.com/s/v9711h6tuwoi9in/P6274475.JPG
LiveView, ISO800, f4.1, 1/100, 43mm (40-150 objektivet) - trodde jag körde med ISO100 hela tiden men det blev visst högre här

https://www.dropbox.com/s/1ae6bbknwn3fwmw/P6274477.JPG
Inte LiveView, ISO800, f4.0, 1/100, 40mm (40-150 objektivet)

https://www.dropbox.com/s/q4jfkirjthpesjh/P6274480.JPG
LiveView??, ISO800, f5.6, 1/160, 150mm - provade att zooma in max här

Ett par bilder på samma motiv som igår.

https://www.dropbox.com/s/ods2c0elqunliqi/P6274483.JPG
ISO100, f5.6, 1/160, 40mm (40-150 objektivet) - kanske lite bättre skärpa på detta kort

https://www.dropbox.com/s/iky8p0uou5gohyh/P6274485.JPG
ISO100, f5.6, 1/400, 14mm (14-42 objektivet)

Verkar skärpan ok? Tycker själv den är för dålig, men vet inte heller riktigt vad man ska förvänta sig.
 
Skärpan

Skärpan ligger enligt min ringa uppfattning på nivån förväntat icke optimal. ett objektiv presterar sällan riktigt bra fullt öppet (bländaren bör ligga minst ett steg upp) och i ytterkanterna av zoomområdet (brännvidden presterar i allmänhet bättre i mittenområdet). Personligen skulle jag lämna in objektivet och kamerahuset för att vässa skärpan. Du kan iof köra highpass skärpa på bilderna...
 
Hur är kamerans justeringsparametrar inställda?

Du borde absolut testa att ställa "brusfilter" på "OFF" eller möjligen på "LOW".
Normalinställningen från fabrik är "NORMAL", den och "HIGH" ger iofs lägre brus.
Men förhållandet mellan acceptabelt brus versus önskad, och möjlig, skärpa är betydligt bättre om du "ställer ner" brusfiltret. Kör du på låga ISO typ 200, kan du absolut prova några bilder och ställa brusfiltret på "OFF".
Så kan du prova att ställa "Sharpness" på ett steg minus, neutral, eller kanske till och med ett steg +, och se vad som händer.

Allt detta avser vad du kommer att få nytta av i jpeg-versionen av filerna.
Kör du RAW-format kan du med Olympus medföljande RAW-konverter ställa in dessa parametrar i datorn när du konverterar bilderna.

E-520 har ett starkare sk lowpass-filter än tex den föregående E-510. Det innebär att bilderna, i vart fall på pixelnivå, dvs betraktade i 100% på datorskärmen, blir lite mjukare än med 510. Dock antagligen inte det som orsakar större delen av din upplevda avsaknad av skärpa.

Vill du vara säker på att det är AF som spökar (eller veta att den inte är orsaken) bör du ju ta några bilder med manuellt inställd skärpa.
(Tar du stillastående motiv bör Liveview ge 100% pålitlig AF så länge ljuset räcker).

Brusfilter kallas "Noise Filter" i menyerna.
Hittas under kugghjulsikonen.
Det kan inte ställas in via SuperControlPanelen, vilket däremot skärpan och kontrasten kan.
Även kontrastinställningen kan ju ställas något hack mer åt +hållet, men påverkar inte särskilt mycket.

Angående din första provbild, den var tagen på hyggligt avstånd från blomman i mitten, och på max vidvinkel, då blir det extra tufft att få till ett upplevt skarpt skärpeintryck.

Jag har båda de objektiven du har, och har aldrig upplevt att de är särdeles oskarpa, snarare tvärtom, jag har konstaterat att de är föhållandevis skarpa. Men i vissa lägen märker man nog inte så mkt skillnad mot andra kitgluggar. Och som sagt, kamerans inställningar kan i din kamera vara väl mkt ställda åt det "mjuka" hållet. Sen är det klart att om det är strul med din kameras AF är det ju en sak för sig.



En sak till:

Obektiven i 4/3-systemet är som regel skarpast vid max öppning eller steg, max 2 steg nedbländat (alltså 1-2 steg högre bländarvärde)

Med mer än 2 steg nedbländat börjar difffraktion sätta in vilket gör att skärpan avtar ju mer du bländar ner.
Dock, i praktiken har jag ofta kunnat fota med alla mina Olympusar och med alla objektiven jag har till dessa, på tex F:11 och det blivit skarpt ändå, men rent tekniskt är detta med diffraktion något att känna till.
 
Senast ändrad:
Har haft sharpness på +2 tidigare så första kortet jag länkade till är med den inställningen. Har dock ändrat så den står på 0 i de andra korten.
Kör både jpg+raw, och tycker inte det brukar bli så mycket bättre när jag ändrar sharpness i datorn.

Brusfiltret kommer jag inte ihåg, har den inte på high iaf.

Kan försöka med manuell skärpa, men tycker inte det brukar bli bra där heller. Om jag kör manuell och zoomar in fokuseringen i LiveViewen så kan jag få det att se bra ut medans jag fokuserar. När jag sedan tagit kortet och tittar på det så brukar skärpan vara sämre.

När det gäller din kommentar om den första provbilden, vad du tycker du jag bör göra? Zooma in lite mer?
 
Har haft sharpness på +2 tidigare så första kortet jag länkade till är med den inställningen. Har dock ändrat så den står på 0 i de andra korten.
Kör både jpg+raw, och tycker inte det brukar bli så mycket bättre när jag ändrar sharpness i datorn.

Brusfiltret kommer jag inte ihåg, har den inte på high iaf.

Kan försöka med manuell skärpa, men tycker inte det brukar bli bra där heller. Om jag kör manuell och zoomar in fokuseringen i LiveViewen så kan jag få det att se bra ut medans jag fokuserar. När jag sedan tagit kortet och tittar på det så brukar skärpan vara sämre.

När det gäller din kommentar om den första provbilden, vad du tycker du jag bör göra? Zooma in lite mer?

Gå närmare, OCH zooma in en bit i alla fall.
(om det nu är blommans detaljer du har tänkt avbilda)

Och kolla brusfiltret, så det vare sig står på high eller normal (standard kanske det kallas ist för normal, minns inte, var ett tag sen jag använde min E-620, som i allt väsentligt har liknande inställningar som E-520)
LOW eller OFF 'ska' brusfiltret ställas på!
Ställer du det på OFF kanske sharpness inte bör stå på +2, men +1 kan du ju komma undan med ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.