Annons

Dålig skärpa i kanterna. Inte på D-SLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rudie

Avslutat medlemskap
Har jag tänkt rätt om jag säger att man inte märker av lika väl att "objektiv är oskarpa i kanterna" (Om det står skrivet i en rescension) när man använder det till digital SLR?

MVH Jens

Detta måste väl bero på att den absoluta bländaren som används för icke-fullformatssensorer är mindre i så fall?
Jag menar, en punkt i mitt i bilden är ju sammansatt av ljustrålar från alla delar av linsen.
Det är ju bara bländaren som begränsar hur stor del av linsytan som används, eller tänker jag fel?

Linkeboda skrev:
Detta måste väl bero på att den absoluta bländaren som används för icke-fullformatssensorer är mindre i så fall?
Jag menar, en punkt i mitt i bilden är ju sammansatt av ljustrålar från alla delar av linsen.
Det är ju bara bländaren som begränsar hur stor del av linsytan som används, eller tänker jag fel?

Njae. Hmm. Jag är inte insatt i optikens underbara värld, men jag tror inte det har med den absoluta bländaren att göra.

Även när man använder en fullformatssenson (eller film) så "bestrålas" varja bildpunkt med strålar från hela linsen (i princip, objektivet består ju i regel av en massa linser). Dock visar praktiken att det är svårare att "få ihop" ljusstrålarna på ett bra sätt ute i kanten på bilden. Därför faller skärpa och kontrast ut mot kanterna. Detta beror alltså inte på att glasen i sig är "sämre" ut mot kanterna utan på att det är svårt att bygga objektives så att de samtidigt ger "perfekt" resultat i mitten och längre ut mot kanten. Grejen med en digitalkamera med mindre sensor är att man helt enkelt bara använder mitten av bilden.

Med andra ord. Man använder fortfarande hela glasbitarna men bara en del av den bild som projiceras bak i kameran, liksom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar