Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dålig mättnad i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Fifty

Medlem
När jag redigerar bilder i PS är ser de urvattnade ut jämfört med om jag tittar på dem i exempelvis Acdsee eller lägger ut dem på nätet och sedan tittar på dem genom min Fierfox. Det är minst sagt irriterande eftersom de blir övermättade i andra program om jag justerar dem så att de ser bra ut i PS. Jag har inte ändrat några inställningar för färghantering i varken PS eller några andra program, och utskriftsförgranskningen är avbockad i PS. Vad kan detta bero på? Bilderna är tagna med en EOS 40D i sRGB.

Har du bockat i Korrekturfärger under Visa fliken?
Tag bort den isåfall.

Den är urbockad om jag tolkar min engelska utgåva rätt "proof colors" heter det där. Tack för tipset hur som helst.

working space

Om du fotar i s-rgb och har ps inställd på arbetsfärgrymden adobe-rgb (working space) så ser bilderna urvattnade och bleka ut! Kan detta vara felet?

Kika även under edit --> "assign profile" och, "color settings" så att allt står rätt till där.

SJälv har jag problemet att bilderna ser urvattnade ut i firefox å inte i safari å photoshop pga ICC profilerna.

Ska kolla upp det så fort jag kommer hem, gud vad jag avskyr hela färghanteringsgrejen. Det är betydligt jobbigare att lära sig än kamerafunktioner och komposition tycker jag. Sen är det bara ljussättning kvar...

Kontrollera att bilden verkligen har laddats in som rRGB, så inte photoshop automatiskt har tilldelat Adobe RGB. Om Adobe RGB har tilldelats så får du välja "Assign profile" på menyn och där välja sRGB. Sedan kan du, om du vill, konvertera den till Adobe RGB (dock är det ingen större vits med det eftersom den är fotograferad i sRGB).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar