Annons

Dålig bildkvalité med fotostation

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Tjena.
Jag laddade ner en testversion av fotostaion 4.5 och den fungerar som den ska, men det som slår mig är hur pass olika bilderna ser ut i fotostaion och i photoshop. Alla eventuella tekniska svagheter i bilderna är oerhört framträdande i fotostation, vilket de inte är i photoshop eller nikon view. Om bilden är brusig så syns bruset fem gånger så mycket i fotostaition som i ps, kan man påverka detta eller är det så att fotostation slarvar med bildkvalitén för påsiktsbilderna?

efter att ha testat pro-versionen så märker man ju en extrem skillnad. Måste vara fotstation som slarvar med kvalitén, synd för det är bra annars. Någon som vet vad pro-versionen kostar?

Det finns ju massa inställningar i Fotostation för gamma och dylikt. Nu har jag det inte så jag kan inte kolla, men jag har för mig att det är tredje fliken eller nåt sånt i programinställningarna.

jo jag har sett kalibreringen. Men där ställer man bara in gamma, rgb-värden och svart och vitpunkt. När man gjort detta så ser bilderna inte bättre ut, de är väldigt väldigt korniga. Bilden nedan är ett exempel:

Bilagor

• foto.jpg
    foto.jpg
    46.1 KB · Visningar: 411
Jag tycker generellt att Fotostation har en dålig bildhanering relativt PS.

Sedan verkar det som det finns en bug för IPTC delen som gör att IPTC information som görs i andra program inte kan läsas av Fotostation (eller om det var tvärt om).
Det finns mycket klagomål om detta på usenet och på fotostations maillista.
Lär vara fixat i ver 5?!

vad gäller iptc informationen har jag inte haft några problem. Det kan nog stämma att det är fixat i femman, pro-versionen jag testat är version 5 och där är bildkvalitén nästa som photoshop, inga störande skillnader.

någon som vet vad fotostaition pro kostar? Är det värt att betala mer för bildkvalitén? Eller kan ni rekommendera nåt annat bra bildprogram som liknar fotostation?

IPTC.problemet ska gälla 4,0 och vara fixat på 4,5 enligt fotostation. Jag sabbade ett gäng jpg-bilder som inte längre går att öppna i fotoshop. Fördelen är att jag skulle skicka iväg dem på en massdistribuerad CD - så nu kan ingen öppna och mixtra med dem i Photoshop... :)

jag håller med om att bilderna inte visas så snyggt. Jag har fått till gamman, men bilderna ser rätt tråkiga ut och det är svårt att se skärpan. Testar nu ACDsee istället.

Pro-versionen är inte så tokdyr. Det är om man ska ha serverprogrammen som det kostar. Jag håller på att köpa in Fotostation till jobbet och tre serverprogram och någar prolicenser skulle kosta 18 000 plus moms. Kommer tyvärr inte ihåg styckepriset på pron.

okej, vet du vart man kan höra av sig för att få fram styckpriset på pro? Eller så funderar även jag på Acdsee, eller så kanske man får bita i det sura äpplet och skaffa 4.5, fast bilderna ser för tråkiga ut. Eller så får jag behålla Nikon View, måste väl bara bli lite mer organiserad. Synd att det är så svårt att lägga in info i bilderna då...

Det finns också programmet iView som jag tänker utforska mer.

Fotostation säljs av generalagenten:

FotoWare AB
Box 7105
S-200 42 Malmö
Phone: +46 40 59 89 80
Fax: +46 40 59 89 81
E-mail: [email protected]

jag tror att jag ska satsa på acdsee om inte iView är väldigt bra. Acdsee verkar vara bra till det priset, synd att det inte skriver in informationen som iptc...men den klarar i alla fall lzw-tiff. Är det bra att spara tiff som lzw förresten?

Dadigan skrev:
Är det bra att spara tiff som lzw förresten?

En del tryckerier avråder från det. Kan krångla i rippen. Men de flesta har nog inga problem med det. Jag tycker inte att det är värt risken. Sparar alltid okomprimerat.

okej, bra att veta...tusan också att 4.5 ska ha så taskig bildkvalité, perfekt för mina behov annars.

Jag tycker bildvisningen i Fotostation är fullt tillräcklig. Jag använder ju det bara till att få överblick över bilderna.
Jag gissar att det visar bilden i något slags snabbpreview-upplösning, annars skulle det ta lång tid att öppna dem.
Om jag öppnar bilden i Fotostations eget bildbehandlingsdel (och varför göra det när jag har Photoshop egentligen?) ser det ok ut.

Trots allt är en del konkurrenter bättre på att visa bilder. Just att kunna kolla skärpan hyggligt på digitala bilder känns viktigt.

Det finns en del "recover"-program som är till för att reparera korrupta filer från digitalkameror som kanske funkar. En licens kostar ca 300 kronor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar