Peter Nessler
Aktiv medlem
Aqt skrev:
Att canon är bäst känner nog de flesta innerst inne.
De har ju legat före i utvecklingen överlag hela tiden och satt standarder som varit milstolpar för digitala systemkameror.
300D, 5D, 1DSMark11.
Ingen annan tillverkare har ens kommit i närheten och kunnat svara inom en rimlig tidsaspekt med en konkurrerande motsvarighet.
Visst har andra märken kommit ikapp men fortfarande anser jag att Canon har en dominerande och ganska överlägsen marknadsposition för att de gör bäst kameror helt enkelt och har bredast sortiment.
Har ingen statistik men förmodar att de säljer bäst i alla kundsegment; amatör, semiproffs och proffs.
Tros att deras konkurrenter har varit otroligt pressade och tvingat fram modeller som de knappt tjänar en spänn på, t.ex Sony och Pentax för att inte försvinna helt från marknaden. De är väl 2 som lyckats tillsammans med Nikon som också var tvungna till vinna eller försvinna efter Canons eos 300D.
Tror Canon kan vinna mer mark när deras 5d och 30d uppdateras vilket bör ske snart.
Pentax, Nikon, Canon, Sony och Olympus blir nog bara 3 snart. Och jag tror på de 3 första. De andra har inget att komma med långsiktigt tror jag helt ärligt. Och Canon kommer att leda utvecklingen med full kontroll.
Själv köpte jag 300D när den kom för det fanns inget annat alternativ. Den var helt outstanding.
Och har sedan dess aldrig haft en anledning att ens fundera på ett annat märke.
Hej!
Måste tyvärr hoppa in här...
Stod också i vägskälet för några år sedan då Canon presenterade sin 300 D o Nikon sin D70.
Var först på Canon och testade, gillade kameran men tänkte att man skulle testa D70.
När jag satte hänerna på denna kändes tyvärr Canon som en leksakskamera rån Toys R Us.
Plastig o kantig, kan ju inte tåla mycket...
Men det är inge fel på kameran som sådan, den producerar bra bilder, men det hänger ju mest på foografen..haha!
Och vad jag läst mig till så leder just nu Nikon försäljningen i segmentet DSLR inom vissa prisramar...
Tror inte att Canon kommer att ha den ledande rollen i framtiden...tror det kommer att komma andra märken som lika väl kan peta ned de stora märkena...(Nikon & Canon). Men de kommer nog alltid att ligga i toppen...
Till syvende o sist är det ju helt enkelt vilket man är inkörd på och har objektiv o tillbehör till...
Hälsningar,
Nikongrabben som stack in huvudet i lejonkulan...
; )