Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Därför är CANON bäst

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwawa

Aktiv medlem
Ja, varför?

Känns som om märkesonanisterna har ett behov av att skriva av sig, så då får vi se vad som är bäst.Startar likadan tråd fast med Nikon för att få klarhet i detta.

Flest svar är bäst!!
 
Canon är inte bäst, Canon är bara en av flera bra kameratillverkare på marknaden. För min del satte sig varumärket i huvudet pga en TV-reklam på Sky Channel under 80-talet "Canon EOS, camera of the year", rena tillfälligheter på ett sätt, men visar också vikten av martknadsföring och varumärkesvård. :)

Jag är framför allt väldigt nöjd med bildkvalitén på höga ISO-tal som gör att jag kan ta stämningsfulla bilder utan att störa.

Gabbe
 
Canon är bäst för att de hajat att en kamera skall se ut som en Darth Vader-mask ;)

PS. Båda trådarna är flyttade till vs. Känns som om de hör hemma där.
 
Canon är absolut överlägsen!

En Nikon skulle kosta mig många sköna tusenlappar, men en Canon kan jag låna gratis av frugan. :)
 
Att canon är bäst känner nog de flesta innerst inne.
De har ju legat före i utvecklingen överlag hela tiden och satt standarder som varit milstolpar för digitala systemkameror.
300D, 5D, 1DSMark11.
Ingen annan tillverkare har ens kommit i närheten och kunnat svara inom en rimlig tidsaspekt med en konkurrerande motsvarighet.
Visst har andra märken kommit ikapp men fortfarande anser jag att Canon har en dominerande och ganska överlägsen marknadsposition för att de gör bäst kameror helt enkelt och har bredast sortiment.
Har ingen statistik men förmodar att de säljer bäst i alla kundsegment; amatör, semiproffs och proffs.

Tros att deras konkurrenter har varit otroligt pressade och tvingat fram modeller som de knappt tjänar en spänn på, t.ex Sony och Pentax för att inte försvinna helt från marknaden. De är väl 2 som lyckats tillsammans med Nikon som också var tvungna till vinna eller försvinna efter Canons eos 300D.
Tror Canon kan vinna mer mark när deras 5d och 30d uppdateras vilket bör ske snart.

Pentax, Nikon, Canon, Sony och Olympus blir nog bara 3 snart. Och jag tror på de 3 första. De andra har inget att komma med långsiktigt tror jag helt ärligt. Och Canon kommer att leda utvecklingen med full kontroll.

Själv köpte jag 300D när den kom för det fanns inget annat alternativ. Den var helt outstanding.
Och har sedan dess aldrig haft en anledning att ens fundera på ett annat märke.
 
angelcom skrev:
För min del satte sig varumärket i huvudet pga en TV-reklam på Sky Channel under 80-talet "Canon EOS, camera of the year", rena tillfälligheter på ett sätt, men visar också vikten av martknadsföring och varumärkesvård. :)

Jag minns en annan gammal slogan:

"Kan nån, kan Canon"
 
Jag minns lanseringen av EOS 650 på fotomässan i Nybro 1987. Jag var eld och lågor och jag hade tillbringat hela sommaren med att bita kataloger. Jag skulle byta min T70 mot en sådan..det skulle jag. Lite stolt så kunde man svara på frågan vad EOS betydde. Men det blev ingen 650... Jag började jobba och fick upp ögonen för en riktig kamera.. En Nikon FM2n...och som jag sparade.. tror den kostade 4495:- inkl. 50/1.8. Den klart bästa kameran..
Men åren gick och autofokus var grejen. Då blev det Canon..och eftersom den konkurrerade ut min FM2:a så måste helt enkelt Canon vara bäst. Så är det bara...

(Ja, jag kan fortfarande sakna min FM2:a)
 
Jag vill minnas att sloganen härstammar från länge längesen, typ 25års sen minst, då ingen visste vad IT var, om ordet ens fanns. (nu blev det OT)
 
Eller den enda sant väderskyddade Canon-kameran för den delen, "leather edition" ;-)
 
Jag skulle tro att för 80 % av fotosidans medlemmar är vilken tillverkares instegsmodell fullt tillräcklig, och mycket mer kapabel än vad själva användaren är. Då kvittar det om vederbörande använder Canon, Nikon, Pentax, Olympus eller Sony.

Jag tror vidare att dessa 80 % är desamma som är djupast involverade i dylika diskussioner.

Är det prylen eller bilden som är viktig?

Jag vet att Canon- och Nikononanister inte tar till sig vad jag säger här, men jag måste få säga det ändå då det är ett relevant inlägg i debatten.

En tiondels snabbare autofokus eller skillnader i brusnivå som inte syns i en utskrift eller i en bild anpassad för webbvisning gör ingen skillnad för mig. Jag säger inte att jag är bättre fotograf än alla prylonanister, men jag anser mig ha större koll på vad som är viktigt i denna hobby än vad de har.

Glada hälsningar från en brusig Sonyägare med standardoptik!
 
Bara för att Canon är marknadsledare nu så finns det inget som säger att så är fallet om 5 år.
Det räcker med att någon anna tillverkare kommer fram med en bättre sensor och vips.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.