Annons

CS4 Mac, färgprofiler

Produkter
(logga in för att koppla)

RebeckaBergvall

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt mig en mac dator och har installerat PS Sc4 på det. Och allt fungerar som det ska, förutom färgprofilerna. När jag sparar en bild i "save for web & devices" så ändras färgen. Den blir mer gul än innan. Jag använder alltid färgprofilen sRGB IEC61966-2.1. Använder jag fel färgprofil eller vad är det som blir fel? Jag måste rätta till detta snabbt som tusan, så hjälp uppskattas!

Mvh
Rebecka Bergvall

Jag har nyligen köpt mig en mac dator och har installerat PS Sc4 på det. Och allt fungerar som det ska, förutom färgprofilerna. När jag sparar en bild i "save for web & devices" så ändras färgen. Den blir mer gul än innan. Jag använder alltid färgprofilen sRGB IEC61966-2.1. Använder jag fel färgprofil eller vad är det som blir fel? Jag måste rätta till detta snabbt som tusan, så hjälp uppskattas!

Mvh
Rebecka Bergvall

Vilken arbetsfärgrymd har du inställd i PS? sRGB IEC61966-2.1?

Berätta vad du har inställt under "Redigera>Färginställningar"
När du sparar ner för web, har du rutan ikryssad "Konvertera till sRGB"?

Setting: North America General Purpose 2
RGB: sRGB IEC61966-2.1

Ser tyvärr ingen "Konvertera till sRGB"? Även om det är på eng, vart ska den finnas?

Ok, då har du sRGB som arbetsfärgrymd, då behöver inte bilden konverteras till sRGB vid "Save for Web& Devices". Det var den rutan som jag undrade om du hade ikryssad.
Det är ändå lite mysko om färgerna ändras, då du inte gör någon konvertering.

Blir den bild som du har sparat om med "Save for Web& Devices" gulare när du öppnar den igen eller är det när du skall spara om den i dialogrutan?

Hmmm.... när du säger det, färgen kanske stannar när den väl är sparad. Ska undersöka det lite extra. Tackar för hjälpen!

Hmmm.... när du säger det, färgen kanske stannar när den väl är sparad. Ska undersöka det lite extra. Tackar för hjälpen!

Var ser den gulare ut? I dialogrutan Spara för webb eller när du sedan öppnar bilden i en webbläsare? I så fall, vilken webbläsare använder du? Infogar du profilen i bildfilen?

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar